ANNONS
Annons

Problem med färghantering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Firefox är den webbläsare jag tycker ger konsekvent bäst färgvisning, och därför är det värt att ha den installerad. Chrome har i vissa versioner fungerat bra, men sämre i andra tyvärr.

Jag tycker det fungerar bäst, men man får inte glömma att ställa in FF så att det faktiskt använder färghantering också (görs genom att skriva about:config i adressraden och sedan ändra inställningar under det som har med GFX att göra - googla så finns det massor av information om detta).

Här är två bilder. Den övre redigerad idag och liknar mer de gröna bussar av idag. Den undre är redigerad tidigare. Båda är dock framkallade via ACR och Ps. Är det så att ACR tolkar färger bättre/anorlunda idag mot förr?

Bilagor

• Busslink 2368 Rademachergatan,Eskilstuna 080926.jpg
    Busslink 2368 Rademachergatan,Eskilstuna 080926.jpg
    99.9 KB · Visningar: 39
  • _img900.jpg
    _img900.jpg
    83.8 KB · Visningar: 35
På mina skärmar i Firefox ser jag inte skillnad på bilderna. Möjligen är den undre lite mörkare grön ...

Detta var en gammal tråd som poppade upp! :)

Jag använder också Firefox - funkar bäst för bild-tittandet.

Jag förstod dock inte buss-frågan. För mig är färgerna lika på de båda bilderna. Vad ser du Micke - är det olika på din dator?

EDIT: När jag kollar mer nog så ser jag en skillnad mellan bilderna. Det gröna är något mörkare och det röda mer "utsmetat" på den under bilden. Komprimeringen annorlunda?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar