Annons

CS3 Workflow!!

Produkter
(logga in för att koppla)

puff

Medlem
Hej Alla glada fotografer!
Har precis börjat lära mig CS3 och skulle vilja veta om det finns någon riktigt bra Guide här på nätet eller någon bra bok som ni skulle vilja rekomendera ang, Workflow i Adobe Photoshop CS3?

Scott Kelby kommer ju med lite böcker, men dessa är inte släppta ännu och jag skulle verkligen behöva lite tips!

Tack på förhand!
 
Re: Moderskeppet

Tommy Törnquist skrev:
Du får 5 timmar med "undervisning" i Photoshop om du köper Moderskepppets DVD. Den är en bra och pedagogisk DVD för att komma igång, tycker jag.
http://www.moderskeppet.se/dvd/bestof.php

Ok! Tack för det snabba svaret!
Jag har sett hans "gratis" filmer och de är verkligen sjukligt bra! men är det mycket "workflow" i dem? För jag upplever inte det.. men jag har inte sett en hel DVD heller..

Upplever du dem som bra om man inte vet riktigt vart man ska börja med sina bilder? Går han även in på Bridge i dessa DVD:er?
 
Hej på dig. Jag kan ju svara själv..

Det är inget Workflow och egentligen inget Bridge på DVD:erna.

Mest för att Bridge ser så olika ut och att mina användare har alla möjliga varianter av Photoshop.

Eddie Tapp kom med en bok om detta i höstas, men den var för CS2.

En bok man lär sig en hel del av workflwo på ett foto är Katrin Eismanns Photoshop Restoration & Retouching.
 
Hej Mattias!
Kul att du tittade in, kan ju börja med att säga.
Wow! Wow, vilka bra filmer du gör. Har sett alla "gratis-rullarna" på moderskeppets hemsida och jag älskar dem.

Tack för svaret, mycket snällt!
Ska kika runt efter dem på bokus och lite andra shoppar på nätet. Hoppas du kan förstå vad jobbigt jag tycker det är.
Sitter med 1000st bilder som jag tycker är ok och ca 100 som jag vill printa, men jag har ingen aning om vart jag ska börja. Just nu tar det ca 10h för mig att bli nöjd.. måste helt enkelt lära mig att bli effektivare. Pratat en del med Yrkesfotografer, och vissa har stora scheman för hur de ska behandla olika bilder. Känns nästan som man måste gå en kurs i varje del av Fotoshop för att kunna prioritera vilken metod man ska använda på varje bild. Alla bilderna är unika på sitt sätt, men vilka små detaljer ska man leta efter så jag vet vilken metod jag ska välja...?

Uppskattar att ni svarar på mina inlägg, utan er hjälp skulle detta ta mycket längre tid.

Tack än en gång på förhand!

/Andree
 
Gratis Photoshopfilmer!

Förutom Mattias utmärkta hemsida moderskeppet.se (där det finns en del gratis filmer att ladda ner) rekommenderar jag starkt att du kollar in Russel Browns hemsida: http://www.russellbrown.com/index.html

Under Tips & techniques finns 80+ filmer om PS, Bridge och Camera Raw, vissa av dem är 10-15 minuter långa.

Russel Brown har en lite speciell stil i sin undervisning, men han vet verkligen vad han talar om och han har varit med länge (i själva verket lär det ha varit han som var den på Adobe som först träffade bröderna Knoll när de presenterade sin allra första version av Photoshop...).

Jag tittar och tittar igen på de här filmerna, de är fulla av tips och tekniker.

Lycka till!
 
Nån som kan snabbt rada upp ett vanligt workflow.
Typ (gissar på en höft):
-Importera till Lightroom. (Eller Bridge)
-Sortera. Radera skitbilder.
-Döp om.
-Tagga.
-Grovjustera.
-Öppna i PS CS3.
-osv osv..

Nån som börjat köra med att alltid göra om bilden till Smart Object?
Nu har jag kört för lite CS3 men det verkar ju bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.