Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson - varför så mörk profil?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Har inte riktigt kommit till rätta med mina bilder från Crimson. De är för mörka! Deras ICC profil visar exakt mitt resultat. Är det ingen mer som får denna effekt? Crimsons profil lägger på en grå mask på bilden.

Här är ett tydligt exempel på mitt resultat före och efter proof i PS med Crimsons profil. Detta motsvarar vad jag får hem på papper. Gråa och lite dassiga bilder utan sting.

Utan proof:

Bilagor

• utan.jpg
    utan.jpg
    33.2 KB · Visningar: 530
med Crimsons profil:

med proof Crimsons profil:

Grå och dassig, i alla fall på min skärm. Hur ser det ut på era? Och ja, skärmen är kalibrerad...

Bilagor

• crims.jpg
    crims.jpg
    26.8 KB · Visningar: 530
vitsen med softproofen är ju att du ska justera bilden MED crimsons profil aktiverad. Som jag förstår dig så gör du inte det, utan du bara kollar bilden med crimsons profil, stämmer det?

Märk väl att du har simulate paper-color ibockad. Att simulera papper på skärm ger inte riktigt en rättvis bild utan en väldigt grådaskig sådan när du direkt jämför mot en vanlig skärmbild. Testa att trycka ut sakerna på papper och kolla hur det ser ut i verkligheten.

Walle skrev:
vitsen med softproofen är ju att du ska justera bilden MED crimsons profil aktiverad. Som jag förstår dig så gör du inte det, utan du bara kollar bilden med crimsons profil, stämmer det?

Det stämmer, jag har inte förstått att man skall korrigera bilden MED profilen aktiverad. I övrigt blir bilden på papper som profilen visar.

Skall prova att justera med profil. Fråga på det: nivåerna ändras väl inte när jag lägger på Crimsons profil? Så då blir det till att gissa vad som är rätt ljushet, mm?

Detta är taget från Crimsons hemsida.

Dom rekomenderar dessa inställningar för att få bästa resultat.

Bilagor

• crimson.jpg
    crimson.jpg
    25.5 KB · Visningar: 388
scrappy skrev:
Det stämmer, jag har inte förstått att man skall korrigera bilden MED profilen aktiverad. I övrigt blir bilden på papper som profilen visar.

Skall prova att justera med profil. Fråga på det: nivåerna ändras väl inte när jag lägger på Crimsons profil? Så då blir det till att gissa vad som är rätt ljushet, mm?

Nej precis, ingenting ändras, förrutom hur bilden ser ut på skärmen. Sedan justerar man bilden tills den ser ut som man vill ha den.

Ett tips är att göra en kopia på bilden, och ha bredvid (utan softproof påslaget). Då kan du hela tiden jämföra med hur den såg ut i orginal.

Arbetsflödet blir altså:

• Konvertera från RAW (om man fotar i raw, givetvis)
  • SKärpning, nivåjustering, annan bearbetning
  • Slå på softproof
  • Justera bilden så den ser ut som innan softproof

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar