Annons

Crimson och ICC

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Ni som brukar beställa från Crimson, hjälp en förstagångsbeställare därifrån.

Jag undrar hur Crimson vill att man skall hantera deras ICC profil.

På deras hemsida står det att ICC profilen endast skall användas till korrektur och att bilden ej skall konverteras till deras profil.

Vad händer om man konverterar till crimsons profil och gör ändringar så bilden blir bra? Bilderna ser ju rejält ljusare ut då man använder deras profil.

Du behöver/ska inte använda deras profil, utan spara dina bilder i förslagsvis adobe-rgb.
Om du jobbar i den färgrymden i Ps så är det med andra ord bara att ladda upp dina bilder som de är.
Lika enkelt som det låter.

Jo det skulle jag visserligen kunna göra. Men jag vill ju undvika de föränringar i bilden som blir då de gör kopian. Och enligt deras profil är det ganska stor skillnad tyvärr. (jämfört med adobe rgb)

Så jag undrar hur jag gör för att undvika detta. Gör det något om man bakat in crimsons profil i de bilder man skickar för framkallning?

Jag undrade samma sak när jag skulle beställa första gången men fick också svaret att jag kunde använda AdobeRGB. Jag gjorde så och får nog säga att det inte är var något större fel på resultatet...Vad jag förstod så gör dom i stort sett samma konvertering på plats som vi skulle göra hemma med fördelen att dom slipper strulet som kan bli när dom uppdaterar profilerna om alla ska uppdatera hemma också...

/Micke

Som jag har förstått det hela är Crimsons färgrymd Adobe-RGB. De justerar sedan själva bilden till rätt rymd för rätt maskin. Visst blir det avvikelser hur man än gör, men jag tycker detta är tillräckligt smidigt. Avvikelserna är främst beroende på att maskinerna har en i vissa avseenden snävare rymd än Adobe-RGB.

Labb som t ex Colormailer förväntar sig att bilderna kommer med sRGB färgrymden där de sedan konverterar bilden till maskinens färgrymd. Labb som Fotolabo överlåter åt kunden att hålla ordning på vilken färgrymd maskinen använder sig av och gång till annan konvertera bilderna till just denna rymd. Vid nybeställning av bilder krävs det att kunden kontrollerar att det är samma profil.

Jag föredrar Colormaiolers och Crimsons sätt att arbeta framför det sättet Fotolabo med flera gör. Det jag saknar hos Crimson är att jag ska kunna ange att bilderna kommer med sRGB, just med tanke på att mitt favritprogram Paintshop inte hanterar AdobeRGB.

minimalt komprimerad, Adobe RGB,fil skall d va.

Ingen vitts å krångla till det.

Den 100x70 print jag fick hem igår är perfekt, iaf i jämförelse med det jag ser på min skärm kontra print.

Mvh Niclas,

Jag har använt fotolabo tidigare och är därför van vid deras sätt, att kunden får sköta all konvertering. Tycker det känns säkrare, man vet vad man får.

Men skall testa att skicka till Crimson med adobe rgb, hoppas allt går väl trots att mina bilder ser ut som skit med deras färgprofil.

Frolicc skrev:
Vad händer om man konverterar till crimsons profil och gör ändringar så bilden blir bra? Bilderna ser ju rejält ljusare ut då man använder deras profil.

Varför behöver du konvertera till deras profil för att göra ändringar. Idén är att du ska lägga in profilen i »Korrekturinställningar« enligt de inställningar du ser i dumpen nedan. Sedan kan du göra de ändringar du vill göra. Spara sedan bilden och se till att du har din arbetsfärgrymd infogad i bildfilen.

MVH/Stefan

Bilagor

• proof.jpg
    proof.jpg
    13.5 KB · Visningar: 457
Frolicc skrev:
Men skall testa att skicka till Crimson med adobe rgb, hoppas allt går väl trots att mina bilder ser ut som skit med deras färgprofil.

Vad gör du för att få bilderna att se ut som skit? Du tilldelar väl inte deras profil till bilden? Då kan det se mycket dåligt ut.

Rätt lösning är alltså att bara använda profilen som en skärmkorrektur. Se på skärmen hur bilden kommer att se ut när du har Korrekturinställningar aktivt.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar