Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson, manuell kontroll, eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Jag har precis fått reda på att jag bör använda mig av tiff-filer, för bästa resultat, vid beställning av fotoutskrifter. Men nu har jag en till fråga angående beställningar från Crimson.

När man beställer fotografier från dem, så kan man välja manuell kontroll av bilden, altenativt att de inte ska röra bilden. Vet någon hur deras kontroll fungerar, är det bra att använda sig av denna om man inte har en kallibrerad skärm?

Tack på förhand!

Mvh Gustav

Crimson är bra. Eller har iallafall varit. Börja med att beställa några "rör inte min bild"-testbilder, och kalibrera din skärm så gott det går efter dom. Så har jag gjort varje gång jag skaffat ny skärm, och jag har aldrig blivit besviken på printar från dom.

Jag använder jpg när jag beställer från Crimson, men alltid "Rör inte min bild". Jag har en skärm som är kalibrerad och med Crimsons proof-fil stämmer det printade resultatet väl med vad jag ser på skärmen. Jag vill själv ha kontroll över resultatet, det finns ju inget rätt eller fel med en bild. Det viktiga är att bilden ser ut som du vill, inte som någon på Crimson tycker är bra. Så tycker jag.

Manuell kontroll

Personligen föredrar jag att själv ställa skärpan, kontrasten etc och använder manuell kontroll. Men Crimson levererar säkerligen fint resultat på andra sätt också. Om du är osäker, varför inte beställa en av varje och jämföra resultatet?

Vad du än gör beställ INTE manuell kontroll!
Fick ett par lila bilder idag, supporten lite halvt skrattade mig i ansiktet och ignorerade mig och sa att jag fick maila eller skicka in bilderna men hon ville inte vänta kvar och titta själv när jag mailade.

Så här blev mina bilder, jämför med testbilden som är orörd.
http://henkezddesign.com/crimson/2.jpg

Nej!

Personligen föredrar jag att själv ställa skärpan, kontrasten etc och använder manuell kontroll. Men Crimson levererar säkerligen fint resultat på andra sätt också. Om du är osäker, varför inte beställa en av varje och jämföra resultatet?

Du missuppfattar nog! Manuell kontroll är när man överlåter åt en snubbe på Crimson att justera färger och ställa skärpa mm. Dessutom inte gratis!!!! Det är väldigt svårt att med ord förklara i en instruktion exakt hur man vill att bilderna ska se ut! Kryssa i "rör inte min bild" och justera själv är det som gäller. Har man tagit ett par provbilder vet man hur man ska ställa in för att få det som man vill!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto