Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Crimson höjer priset
- Trådstartare Jimfear
- Start datum
Maverick
Aktiv medlem
Garanterat för lite diafilm som lämnas in. Det är med andra ord så lite att det inte behövs något standby. Jag gissar att de flesta avvecklar sina framkallningsmaskiner för dia vart eftersom. Det blir nog bara en eller två kvar i landet i slutändan. I värsta fall får nog folk skicka utomlands.
I den butik som jag har jobbat i tidigare så har det handlat om 30rullar i veckan. På tok för lite för att det ska vara värt att hålla på med.
/Maverick
I den butik som jag har jobbat i tidigare så har det handlat om 30rullar i veckan. På tok för lite för att det ska vara värt att hålla på med.
/Maverick
Är det någon annan som har reagerat på att Crimson har slutat ge sin "stand by" 20% rabatt på E6 (dia) framkallning?
Någon som vet varför de har gjort detta?
Crimson framkallar inte dia själva utan det gör Diabolaget åt dem. Det kan ju vara så att Diabolaget i sin tur inte ger den här rabatten längre.
Jimfear
Aktiv medlem
Visste inte att diabolaget framkallar crimsons dia. Då kan det ju bra vara prishöjningar eller andra ändrade förhållanden från deras sida som orsakar detta.
Angående avvecklingen av dialabb så kan man väl tycka att det borde vara ett någotsånär stabilt flöde redan. Alltså jag menar att det inte är så många som byter från film till digitalt nu som om man jämför med för några år sen då digitala kameror började få rätt pris/kvalite förhållande så den stora massan bytte. Tror inte det är många som ännu "väntar" på en bra digital att byta till.
Alltså borde väl labben även ha kunnat stabilisera sig på rätt nivå. Eller? Ni som jobbar på fotolabb kan säkert svara på detta?
Angående avvecklingen av dialabb så kan man väl tycka att det borde vara ett någotsånär stabilt flöde redan. Alltså jag menar att det inte är så många som byter från film till digitalt nu som om man jämför med för några år sen då digitala kameror började få rätt pris/kvalite förhållande så den stora massan bytte. Tror inte det är många som ännu "väntar" på en bra digital att byta till.
Alltså borde väl labben även ha kunnat stabilisera sig på rätt nivå. Eller? Ni som jobbar på fotolabb kan säkert svara på detta?
Utan att veta säkert trot jag att det är en kontinuerlig nedgång, men inget ras som tidigare.
Många yrkesfotografer har legat senare i övergången till digitalt än de många amatörerna eftersom de fotat med stora format och har fina dyra imacon-skannrar. En yrkesfotograf kan göra av med en amatörs årsproduktion av film på en dag...
Många yrkesfotografer har legat senare i övergången till digitalt än de många amatörerna eftersom de fotat med stora format och har fina dyra imacon-skannrar. En yrkesfotograf kan göra av med en amatörs årsproduktion av film på en dag...
kjellric
Aktiv medlem
Crimson framkallar inte dia själva utan det gör Diabolaget åt dem. Det kan ju vara så att Diabolaget i sin tur inte ger den här rabatten längre.
Sist jag lämmnade dia för framkallning på Crimson så skicka dem rullarna till något labb i GBG.
Maverick
Aktiv medlem
Jo, det är väl inget ras längre men stadigt nedåt.
Det är inte lönsamt att driva dessa maskiner för de flesta. Att någon skulle köpa en ny maskin när den gamla går sönder tror jag inte kommer hända hos nått labb i Sverige.
De diarullar som lämnas in i Uppsala hamnar också hos Diabolaget tror jag. Stans enda ägare till en diaframkallare lade ner den när de böt lokaler.
Så kundunderlaget är redan idag på gränsen.
/Maverick
Det är inte lönsamt att driva dessa maskiner för de flesta. Att någon skulle köpa en ny maskin när den gamla går sönder tror jag inte kommer hända hos nått labb i Sverige.
De diarullar som lämnas in i Uppsala hamnar också hos Diabolaget tror jag. Stans enda ägare till en diaframkallare lade ner den när de böt lokaler.
Så kundunderlaget är redan idag på gränsen.
/Maverick