Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Hur stora filer kan man skicka till frontweb-tjänsten? Funkar 100-150 mb? Och kan bilden vara 16bit?

Jo, du kan skicka stora filer. Men det är onödigt att skicka en bild som är mycket större än utskriftsstorleken.

Nej, bilderna ska vara i 8-bitar.

Jag brukar oftast konvertera mina bilder till jpg innan jag skickar upp dom. Med lägsta komprimeringen så blir det ingen synlig skillnad.
 
Walle skrev:
Jo, du kan skicka stora filer. Men det är onödigt att skicka en bild som är mycket större än utskriftsstorleken.

Nej, bilderna ska vara i 8-bitar.

Jag brukar oftast konvertera mina bilder till jpg innan jag skickar upp dom. Med lägsta komprimeringen så blir det ingen synlig skillnad.

Nej, filen är exakt i utskriftsstorlek 50*75 cm. Då blir den 133mb. På så stora bilder har jag hört att man bör köra tiff, är det inte så? Visst A4 och liknande kanske man inte ser någon skillnad på, men i den här storleken lär det väl ändå vara säkrast att köra tiff?
 
I och med att du laddar upp den i den slutliga pixelstorleken så blir det ingen skillnad mot om du laddar upp en bild som ska skrivas ut i 10x15 eller A4.

Eller om man säger så här, pixeltätheten är den samma, så det "felet" som du eventuellt skulle se på en 50x75 skulle du också se på en A4.
 
Jag måste bara få säga en sak,Att jag är oerhört besviken på Crimson,
Innan har jag alltid haft positiva erfarenheter av detta företaget men inte nu längre,

I slutet av september beställde jag 2 st förstoringar, En 100X70 och en 40X50, Det var bara den ena bilden som kom, så då trodde jag att den andra skulle komma nån dag efter då den ena skulle vara blank och den andra matt! Men dagarna gick och ingen kom... så då kontaktade jag crimsom per mail... Och fick nåt svar flera dagar senare att jag skulle uppge orderid.... Och ett par mail fram o tillbaka så är det sista att de tror att posten har slarvat bort kortet vilken kan hända! och att de skulle ta det på sig och skicka en ny... Som skulle ha kommit förra veckan... och nu går jag fortfarande och väntar OCH Brudparet som skulle ha bilden ringer typ varje dag och undrar!! då jag så att det brukar ta ett par dag för leverans från crimson... Det tråkiga är att man redan har betalt för bilden och inte får nån bild...

Så himla dåligt för det känns som man är värsta tjatmostern när man mailar och undrar hela tiden var bilden tar vägen!
Så jag vet inte om jag vill lägga fler order hos dom! Så nu har jag väntat sen 27 september..känns lite länge eller?
Fler som har råkat ut för detta ?
 
Posten är väl en sak, där kan vad som helst hända. Hos crimson däremot tycker jag att dom sköter sig och om man ringer dom får man normalt sett ett besked i sin fråga.
Dom brukar inte heller vara petiga på att skriva ut nytt gratis om man hittar fel i bilden som ex bucklor, fläckar osv.
Stefan
 
Låter ju bra att du har fått hjälp när du har behövt det, Jag hoppas ännu att jag får min bild, men jag tolkar även ditt svar som om att du har haft problem för annars hade du ju inte behövt ringa dom och få det ordnat! /mvh pia
 
Har väl inte haft några jätte problem men frågor dyker väl alltid upp.
En och annan skadad bild har jag klagat på, skador som kommer av lite hårdhänt hoprullning. men det handlar om 1 bild på 100 kanske så det får ändå anses som ok tycker jag, speciellt när dom snabbt som attan printar en till.

Hämtar alltid på plats så jag slipper posten vilket jag ser som en otrolig fördel.
Fotolabo övergav jag pga alla dessa skador på posten samt leveranstid. Sammantaget är crimson otroligt bra, snabbt, billigt mm
Stefan
 
h_pia skrev:
Låter ju bra att du har fått hjälp när du har behövt det, Jag hoppas ännu att jag får min bild, men jag tolkar även ditt svar som om att du har haft problem för annars hade du ju inte behövt ringa dom och få det ordnat! /mvh pia

Låter som om du är lite för snäll! Ring och ligg på hela tiden och ändra tonen vartefter, det är du som kund som har övertaget i denna fråga. Glöm aldrig det!
 
Jag beställde på helgen och fick bilderna på måndagen. Det kallar jag snabbt marscherat! Att posten strular ibland är ju välkänt, men det ska ju inte behöva ta en evighet innan du får de nya bilderna. Hoppas det löser sig för dig!

/Pontus
 
Vet nån vad "normal" är för inställning hos crimson Pro.

Gör de något med bilden?
jag har ju redan jobbat med levels , färg mm.

Jag vill inte ha någon extra konstrast eller något annat utom min kontroll.
Är normal något extra??
 
meph8 skrev:
Vet nån vad "normal" är för inställning hos crimson Pro.

Gör de något med bilden?
jag har ju redan jobbat med levels , färg mm.

Jag vill inte ha någon extra konstrast eller något annat utom min kontroll.
Är normal något extra??

som jag färstår det är väl normal det alternativ som inte ger någon efterjustering
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.