stefohl
Aktiv medlem
Gör ett inhopp i den här (för gamla?) tråden i hopp om svar gärna från Stefan Ohlson, eller någon annan kunnig när det gäller färghantering.
Jag har skaffat en ny bildskärm med inbyggd kalibrering. Tänkte eventuellt använda mig av Crimsons fotobokstjänst och har därför beställt ett provtryck. Filerna till provtrycket har jag sparat i Adobe RGB och bäddat in den färgrymden. Jag har ju läst att Crimsons labb kan hantera den färgrymden. När jag nu fått provtrycket visar det sig att bilderna är mattare i färgerna och något murrigare än vad jag hoppats på.
När jag softproofar (heter det så?) filerna i s-RGB liknar de ganska exakt provtrycket.
Varför ska du göra det? Det är ju Crimsons profil som du ska använda för softproofing
Har också laddat hem Crimsons profil för fotopapper och jämfört den profilen med Adobe RGB profilen. Jag vet inte om det framgår av skärmdumparna som jag bifogar, men på min skärm är skillnaden ännu tydligare till nackdel för Crimsons profil.
Vad menar du att profilen är till nackdel för Crimsons profil.
Det du beskriver är ju den korrekta arbetsgången, det vill säga bearbeta bilden i Adobe RGB och sedan softproofa den med utskriftsprofiler.Så till min fråga: Hur ska jag göra för att få bilderna som jag vill ha dem så effektivt som möjligt? Kan det vara så illa att jag efter en grovredigering måste granska varje bild mot Crimsons färgprofil och ändra ton och färgmättnad så att den liknar Adobe RGB? Eller finns det ett smartare sätt?
Kan jag instämma i.Hur som helst tycker jag det är missvisande när bland annat Moderskeppet i sin kurs om färghantering påstår att man tryggt kan bädda in Adobe RGB i sina filer så blir bilderna bra. För egentligen handlar det ju om att man också måste ha tillgång till fotolabbets egna profiler och bildbehandla utifrån dessa. Eller är jag helt ute och cyklar..?
Stefan