Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson: dax-kopior eller från digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

malin-p

Medlem
Jag ska för första gången skicka mina svartvita filmer till Crimson. Jag har inte riktigt fått grepp om hur jag beställer kopior. Ska jag beställa dax-kopior (vad är det?) eller efterbeställa via Frontweb från mina inscannade negativ? Vilket blir billigast och hur får jag bäst kvalité?
Tack på förhand.
 
Sista gången jag använde mig av crimson skickade jag mina bilder till prefix:

http://www.frontweb.se/prefix/

Jag beställde a3 kopior och gjorde allt förarbete själv. Är du van vid att göra det så är prefix faktiskt ett väldigt bra verktyg av mycket bra kvalité.

Du skriver att du funderar på att skicka in negativ. Det som jag tycker är bättre är att scanna in dina bilder i största möjliga upplösning och korigera dem innan du skickar in dem för bästa kvalité. Ska du förstora så skulle jag rekommendera att du interpolerar själv till den storleken du vill ha dina bilder.

Sen kan du ladda upp dem och beställa dina kopior via nätet.

Lycka till.
 
Jag brukar lämna in för framkallning + råkopior på Crimson. Då får man också digitala, lågupplösta, bilder som man kan tanka ner och fixa med, skicka till kompisar etc. De är dock så pass högupplösta att man kan efterbeställa relativt stora papperskopior på deras hemsida. Antingen från de bilder som redan ligger där, eller genom att tanka ner dem, fixa till dem lite, och sedan ladda upp dem igen. Alla mina bilder tagna med Nikon F80 som ligger här på Fotosidan är såna digitala lågupplösta från Crimson. Sedan är de förstås förminskade för att komma ner till Fotosidans 250 k-gräns. Upplösningen på bilderna man får från Crimson är 2055x1381 för småbild. Jag har även gjort en del förstoringar från bilder tagna med digitalkameran som blivit över förväntan. Så, mitt råd är att välja framk, + eventuellt råkopior om du vill ha enkla papperskopior, och sedan efterbeställa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.