Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CR2 betterier i Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Giza

Medlem
I manualen står det att följande CR2 batterimärken är godkända att använda i hållaren till kameran:
Sanyo, Maxell, Toshiba, Energizer.

Min kanske något dumma fråga är; Varför funkar inte mina Kodak Photolife litium batterier??
Vad skiljer sig dessa batterier från de som står som godkända?
 
Jag skulle helt enkelt tippa att det är så att de har testat kameran med de batterierna och därför vet att de funkar. De kan helt enkelt inte GARANTERA funtionen tillsammans med batterier som de inte testat, och att leta upp och testa alla tänkbara varianter är inte hållbart.

Antagligen funkar dina batterier alldeles utmärkt.
 
Problemet är just att mina batterier INTE fungerar med kameran.
Jag tycker inte att det borde vara någon skillnad och som du säger så funkar ju ofta fler märken än vad som står.

Förvirrad till max
 
Har batterierna rätt märkspänning?

Vilket volttal får du när du ansluter en volmätare till batteriet?

KAn det vara så att batteriet är slut?
 
Kanske en av polerna ligger djupare på dina batterier och helt enkelt inte får kontakt med rätt ytor i hållaren. Märkpänningen står förstås på batteriet, så inte ska du behöva mäta fram det...såvida du vet att det inte är slut.
 
Det står 3V på batterierna och jag har provat med flera olika som inte ska vara slut.
Är inte alla CR2 batterier 3V?

Polerna verkar få kontakt med rätt ytor när jag kollar.

Ngt annat förslag?
 
Som andra redan varit inne på rekommenderar jag att kolla att alla batterier är okey, kolla även att de har riktig kontakt.

Jag har stoppat i Varta CR2 och de fungerar utmärkt.

Det är nog bara så att de godkända märkena är riktigt verifierade för garanterad funktion.
 
Nu har jag provat 12 olika batterier varav 6 är direkt ur kartong och de andra 6 är oanvända. Alla har legat i kylen fram tills i förrigår och de är bäst före datum 2011.

Kan det vara så att det är fel på min hållare?
 
Förvara batterier i kylen?

Ursäkta en dum fråga/påstående..
Varför skulle man vilja förvara batterierna i kylen? Kyla sänker ju bevisligen kapaciteten på batterier.
Om de återfår/behåller sin ursprungliga kapacitet vet jag inte, men jag har en aning om att det kanske är det som är problemet..
MVH
Micke
 
Det där med kylskåpsförvaring tror jag är förlegat, det var något som somm gällde de vanliga brunstensbatterierna. Men det är möjligt just lithiumbatterier mår bra av det, alkaliska behöver inte ligga svalt.
 
Du kan kolla upp batterihållaren genom att ta ur batterierna och mäta upp bläcken med en summer.

Bläcken där det tvärliggande batteriet skall var skall ge signal om du mäter mot de närmaste bläcken för hållarna för de stående batterierna. Alltså + till -.

De två nedre bläcken ska ge signal om du mäter till respektive utgångsbläck.
 
LiIo batterier skall förvaras i kyla iaf

Blev lite fundersam och hittade följande schema för vanliga laddningsbara batterier av LithiumJon typ. Dessa skall tydligen förvaras kallt.
(Det skall tydligen gälla för alla typer av lithium baserade batterier)
 

Bilagor

  • batterier.gif
    batterier.gif
    13.5 KB · Visningar: 209
Senast ändrad:
Vet inte om det är förlegat eller ej men jag har lärt mig att batterierna ska ligga i kylen och återfår sin kapacitet så fort de är rumstemperatur.

Ska kolla hållaren om det är kontakt hela vägen.
Tack för tipset!
Tack förresten med alla tips. Återkommer när jag har hunnit testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.