Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Convertera objektiv till Canon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats_udd

Medlem
Nu på forumet så jag hoppas jag valt rätt grupp att att fråga i.
Såhär är det. Jag har nyss köpt en Canon eos 300D kamera beg. Hemma i min källare visade det sig att min far hade tre gamla 70-tals objektiv till sin Canon system kamera. Glad beslagtog jag objektiven och trodde att alla objektiv som passar till en Canon kamera passar till samtliga canon kameror, nya som gamla. Vilket visade sig att inte stämde. De tre objektiven är av märket "Vivitar" men passar utmärkt till den gamla canonkameran. Min fråga är om det finns någon form av konverter att sätta på mellan kamera och objektiv? Jag är inte allt för hemma på stilbildkameror så det kanske är en helt korkad fråga + att analog och digital kanske inte helt går ihop?!
/Mats

Nej det går inte, dom äldre manuella objektiven (FD) har ingen fokusmotor, samt en helt annan fattning med mindre diameter.

Annars så är det ingen skillnad på analogt och digitalt, till andra märken, bla, Nikon så kan man använda äldre manuella objektiv, det beror på att dom inte har ändrat fattningen mot huset som Canon gjorde när dom introduserade EOS systemet.

/kent

Det finns adaptrar (utan och med lins för att kunna fokusera på oändligt avstånd).

Men är det inte Canons egna objektiv (och bra sådana) skulle jag inte köpa en adapter, utan lägga pengarna på ett nytt objektiv istället.

Tack för svaren!

Objektiven jag har är:
Vivitar series 1 70-210 mm 1:3.5
Vivitar 55mm skylight
Canon lens FD 50mm

Alla tre objektiven har samma fattning men passar såklart inte till eos 300d. Men finns det möjlighet att köpa en adapter så att man kan använda dessa till 300d eller är det helt kört? Om ja vad kostar en sådan adapter.

Det känns lite synd att inte kunna användadessa tre objektiv då det 70-210mm skulle nog kosta rätt många tusen idag (har jag fått för mig).

Mats_udd skrev:
Objektiven jag har är:
Vivitar series 1 70-210 mm 1:3.5
Canon lens FD 50mm

Alla tre objektiven har samma fattning men passar såklart inte till eos 300d. Men finns det möjlighet att köpa en adapter så att man kan använda dessa till 300d eller är det helt kört? Om ja vad kostar en sådan adapter.

Det känns lite synd att inte kunna användadessa tre objektiv då det 70-210mm skulle nog kosta rätt många tusen idag (har jag fått för mig).

En adapter går på runt tusenlappen. Eftersom dom adaptrar som finns fungerar som en teleförlängare, får du 1.25x förstoring samt lika mycket ljustapp (finns även adaptrar med större förstoringsgrad och mer ljustapp).

I ditt fall blir alltså zoomen 70-210 mm 1:3.5 istället ett 87-262/4.4. Motsvarande som jag hittade på Cyberphoto är ett Sigma 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro för 2300:-

Rent generellt för telekoverters är att även dom bästa inte lämpar sig att köra på ett zoom-objektiv (om vi inte pratar om tex Canons 70-200/2.8L för runt 10", där kan det vara ok). Eftersom ett zoomobjektiv redan i sig är en kompromiss, märks det därför tydligare med ytterligare en lins (adapter/telekonverter) och med skärpeförlust som följd.

Så i ditt fall tycker jag inte en adapter till zoomen är värt att satsa på.
Däremot skulle den vara helt ok att använda på Canons normaloptik, men där kan du få ett nytt Canon EF 50/1.8 för runt 1000:-, så där faller det också. Canons EF 50/1.8 är annars ett av dom mest prisvärda objektiven tycker jag (bra skärpa, färger, ljusstyrka, dock plastig känsla och långsam AF).

PS! Vad var det för tredje objektiv du hade? "Vivitar 55mm skylight" låter mest som ett filter tycker jag?

PPS! Lite tråkigt att Canon bytte fattning och gjorde kamerorna något tjockare, så att man inte kan använda gamla objektiv. Å andra sidan kunde dom göra en mer kompromisslös större fattning, vilket idag underlättar möjligheten att göra tex 35/1.4, 50/1.2 och 85/1.2

tack för svaret Stefan! Då förstår jag lite bättre hur det ligger till iaf.
Det trejde objektivet är: Vivitar 55mm Skylight (1A) 1:2.8 f=135 mm expert.
Objektiv eller filter?

Mats_udd skrev:
tack för svaret Stefan! Då förstår jag lite bättre hur det ligger till iaf.
Det trejde objektivet är: Vivitar 55mm Skylight (1A) 1:2.8 f=135 mm expert.
Objektiv eller filter?

Det är väl ett objektiv 135 mm, ljusstyrka 2.8 och på det sitter ett Skylightfilter (1A) med 55 mm gänga.

Det här ligger inom samma område, därför skriver jag min fråga i denna tråd istället för att dra igång en ny.

Jag har en eos 300 sedan tidigare och är nu sugen på att skaffa en eos 400d. Går det bra att använda mina objektiv från den analoga eos 300 i den digitala?

Ja det går bra. Dock kommer du få en annan bildvinkel på grund av den mindre sensorn. Objektiven kommer alltså behöva användas lite annorlunda. Du tappar vidvinkel och vinner tele.

Danul skrev:
Det här ligger inom samma område, därför skriver jag min fråga i denna tråd istället för att dra igång en ny.

Jag har en eos 300 sedan tidigare och är nu sugen på att skaffa en eos 400d. Går det bra att använda mina objektiv från den analoga eos 300 i den digitala?

Om dine objektiv hetar EF nånting och inte FD går det bra att använda på 400D.

Till trådstartaren: Jag skulle nog kolla om dom objektiv du har är nåt vidare bra jämnfört med priset du får betala för konverter, tappat ljusstyrka och i fall du väljer telekonverter varianten tappat skärpa. Jämnför då med att en utmärkt EF-50/1.8 går att köpa beggat för en femhundring.

Hälsningar, Thorsten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar