Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Compact Flash II och III. Nån nytta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Mag

Aktiv medlem
Jag har Canon 350D.
Vilken fördel får man om man använder CF II eller III jämfört med ett vanligt CF? Jag har förstått att dom skriver snabbare till kortläsare men speedar den upp processen i kameran , ex har jag sett att det tar mycket längre tid att skriva över på CF-kortet när jag fotar i RAW än JPEG.Går det (så mycket) snabbare med CF II eller III att det försvarar den högre kostnaden?
 
Du får nog lite snabbare skrivtider med Ultra II & Extreme III istället vanliga CF. Skillnaden mellan II och III kommer du inte märka på din kamera eftersom kameran kommer att bli flaskhalsen.
 
Om man skall vara petig...

Skillnaden mellan CF I och CF II är 1.7mm i tjocklek, inget annat.

Saxat från http://www.compactflash.org/faqs/faq.htm#What_is

The only difference between CF Type I and CF Type II cards is the card thickness. CF Type I is 3.3 mm thick and CF Type II cards are 5mm thick. A CF Type I card will operate in a CF Type I or CF Type II slot. A CF Type II card will only fit in a CF Type II slot. The electrical interfaces are identical. CompactFlash is available in both CF Type I and CF Type II cards, though predominantly in CF Type I cards. The Microdrive is a CF Type II card. Most CF I/O cards are CF Type I, but there are some CF Type II I/O cards.
 
Mitt Ultra II är endast 3mm, lika så mitt Extreme III. Passar i alla sorters CD-hållare.

Sandisk har lite luriga namn, Ultra II och Extreme III är CF type I.

Type II har jag nästan aldrig sett, men kan tänka mig att hårddiskbaserade CF-kort är Type II
 
CF Type I är vanliga CF kort (CF, CF Ultra resp. CF Extrem)

CF typ II är hårdisk-baserade (CF Microdrive)
 
Extreme III är främst avsedd att användas om man behöver snabbare överföring -> till datorn. Med din 350D kommer du klara dig utmärkt med ett Ultra II kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.