ANNONS
Annons

Coladrycker fräter på tänder

Produkter
(logga in för att koppla)

Qrt

Aktiv medlem
Man har ju hört många myter om hur farliga coladrycker är för tänderna. Coladrycker innehåller nämligen fosforsyra. Enda sättet att ta reda på hur det verkligen är, är då att testa själv och dokumentera. Bifogar en bild på hur det ser ut efter en månad. För dem som är nyfikna på hela förloppet så finns allt under länken:

Cola fräter bort emaljen på en tand

Bilagor

• month_2694.jpg
    month_2694.jpg
    16.4 KB · Visningar: 3,273
Legenden säger ju att om man lägger en tand i ett glas cola över natten så är den försvunnen på morgonen. Ditt test har ju visat att cola är betydligt nyttigare än så... Alternativt att tandfen hämtar tänder oavsett om de ligger under kudden eller inte.

Det vet man ju att tänderna som man har tappat ska man lägga under kudden , så nästa morgon ligger det en "tia" där ...

Om man har varit på krogen en kväll så kan man slå ut en tand , lägga den under kudden , så när man vaknar , "bakfull å jävlig" så har man till en folköl på konsum ... ;-)

Swarkos skrev:
användes samma cola under alla 45 dagar eller byttes den ut emellanåt och isåfall hur ofta?

Svaret fanns på Stefans tandsida:

"The cup contains about 0,5 dl of cola. I changed the cola every morning and evening, so 1,5 litres of cola lasts for about two weeks."

Bättre förr

Colan var bättre förr, för rostbortagning funkar dagens cola ganska dåligt, enligt Bosse bildoktorn är en flaska från 60-talet betydligt mer effektiv.

Coca vs. krocka

Är beroende av denna livets dryck och inmundigar den till varje mål inklusive frukost. Har dock sedan många år slutat röka, snusa och dricka så jag beter mig som en femåring.

Tänderna verkar inte ha påverkats alls, vilket dom säkert gjort om jag hade haft munnen full med drycken dygnet runt och aldrig borstat mina tänder väldigt noga, vilket jag gör.

Däremot har jag funnit att bilar som backar ut, dolda av höga häckar när man cyklar, utgör ett betydligt större hot mot mitt emaljstaket.

Tänker förmodligen fortsätta med detta, min i stort sett enda synd.

Love me tänder!
Mvh Niclas

Vad detta bevisar är väl egentligen bara att det är onyttigt att ha en massa cola i munnen i ett dygn. Och gör man det har man nog andra bekymmer att ta hand om först. ;-)

/Mats

Skoj projekt!

Det vore klart intressant att jämföra hur tanden förändras i olika drycker, skulle den vara helt intakt om den lagras i mjölk? Eller kaffe, vatten, citronsaft osv...

När en tand hamnar utanför munnens skyddande miljö av saliv och enzymer blir den antagligen mycket mer sårbar för många angrepp.

(Försöker desperat förtränga bilderna för att kunna bibehålla colaberoendet)

Kul demo, men lite missvisande då tanden är ute ur munnen och du därför förlorat alla skyddande och renande krafter som saliv och tandborstning.

(EDIT: det hade visst sagts redan, sorry)

Anders Östberg skrev:
Kul demo, men lite missvisande då tanden är ute ur munnen och du därför förlorat alla skyddande och renande krafter som saliv och tandborstning.

(EDIT: det hade visst sagts redan, sorry)

Man kan vända och vrida på Stefans undersökning flera varv men jag kan iallafall konstatera att det nog är den snyggaste av de nämnda! Kul initiativ! :O)

Vad jag hört så gjordes det en jämförelse mellan olika drycker redan under 70-80-talet, om jag inte minns fel så var det en stor överraskning att apelsinjuice var värre eller rättare sagt Festis... någon som vet bättre i dag?

Gatufoto, Reportage, Journalistik, Dokumentärt > Coladrycker fräter på tänder

Vad skall med detta inlägg visas, på ett FS Forum?

Kanske, att en Kodak Instamatic inte håller längre i ett Coca-Cola bad, än en Leica M3?
Kanske, nattfotografer, för kvällstidningar, pimplande Coca-Cola, har dåliga tänder?
Kanske, inga tandläkare dricker Coca-Cola?

Tack och lov så neutraliserar saliven i munnen. Annars hade väl inte colan varit någon storsäljare om man skall ha bländvita tänder. Skulle tro att medlen som gör tänder vita är mycket skadligare. When you smile i get high!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar