Annons

CMYK ger dassiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Billingen

Aktiv medlem
Vid konvertering till CMYK för utskrift så förlorar en del bilder stuns. "Gamut Warning" i PS visar att färgerna i vissa partier inte kan återges vid utskrift så som jag ser dem på skärmen i RGB. En knallblå himmel kan därför bli dassig och fadd.

Hur kan jag bäst hantera detta problem? Finns det något sätt att på papper återge samma färger som jag ser i RGB på min skärm? Och att ha koll på att denna överensstämmelse faktiskt sker?

Behöver du verkligen konvertera till CMYK för att skriva ut? Vad jag förstått så är CMYK nåt som främst tryckerier och liknande behöver bry sig om.

Visst, skrivare använder CMYK, men de har väl i allmänhet en inbyggd process för att konvertera RGB till CMYK? Om du vill ha full koll på hur detta sker så är det väl via profiler för aktuell skrivare och papper som du kan använda för "soft-proofing" vilket gör att t.ex. Photoshop kan simulera hur en utskrift kommer att se ut.

CMYK är väl dessutom rent generellt en "blekare" färgrymd än många (alla?) RGB-färgrymder. Färger som ska torka på ett papper (subtraktiv färgmodell) kan helt enkelt inte bli så starka och mättade som de blir när man skapar dem med ljuset i en bildskärm (additiv färgmodell).

Vid konvertering till CMYK för utskrift så förlorar en del bilder stuns. "Gamut Warning" i PS visar att färgerna i vissa partier inte kan återges vid utskrift så som jag ser dem på skärmen i RGB. En knallblå himmel kan därför bli dassig och fadd.

Hur kan jag bäst hantera detta problem? Finns det något sätt att på papper återge samma färger som jag ser i RGB på min skärm? Och att ha koll på att denna överensstämmelse faktiskt sker?

Gamut Warning (Tryckbarhetsvarning) är ett mycket trubbigt redskap. Den varnar för färger som eventuellt kan vara ett problem vid en konvertering till CMYK. Det behöver inte vara ett problem. En färg består ju av tre komponenter, dess nyans, dess mättnad och dess ljushet. Om man konverterar en bild till CMYK och det finns två färger som har exakt samma nyans och ljushet, men det finns skillnader i mättnad, då kommer dessa två färger få exakt samma färg efter konverteringen. Men om det finns skillnader i nyans och/eller ljushet, då kommer färgerna fortfarande vara skilda åt.

Sitter jag då vid en bra skärm, som kan återge alla de färger som kan återges i tryck, så använder jag bara Korrekturinställningar för att se hur färgerna ser ut. Och om jag då har problem så gäller det att minska mättnaden bara i de färger som verkligen har för hög mättnad. Jag har skrivit en artikel om detta i Fotografisk Tidskrift, som du kan läsa här http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden

Stefan

P.S och som sagt, behöver du verkligen konvertera bilderna till CMYK? Vid en utskrift är det bäst att skicka bilderna i RGB och låta utskriftsprogrammet sköta konverteringen till CMYK eller CcMmYKkk eller vad din skrivare nu använder.

Tack för era svar! Nu förstår jag lite bättre varför fenomenet uppstår, och jag har nog haft felaktiga förväntningar på mina utskrivna bilder. Men jag vill trots allt kunna återskapa något av den där Velvia-känslan i mina foton även på papper...

Stefan, dina artiklar i ämnet var givande - tack för att du delar med dig! Jag har börjat laborera med den metod du beskriver i "Rädda röda färger". Men hur vet jag hur långt jag ska dra reglagen, vad ska jag titta efter?

Jag uttryckte mig oklart i mitt första inlägg: jag konverterar aldrig själv till CMYK utan detta har jag bara gjort som en grov simulering, och de utskrivna bilder jag blivit besviken på har sett hyfsat identiska ut i CMYK-läge på skärmen.

Tack för era svar! Nu förstår jag lite bättre varför fenomenet uppstår, och jag har nog haft felaktiga förväntningar på mina utskrivna bilder. Men jag vill trots allt kunna återskapa något av den där Velvia-känslan i mina foton även på papper...

Stefan, dina artiklar i ämnet var givande - tack för att du delar med dig! Jag har börjat laborera med den metod du beskriver i "Rädda röda färger". Men hur vet jag hur långt jag ska dra reglagen, vad ska jag titta efter?

Jag konverterar aldrig själv till CMYK utan detta har jag bara gjort som en grov simulering, och de utskrivna bilder jag blivit besviken på har sett hyfsat identiska ut i CMYK-läge på skärmen.

Det är tillräckligt när du ser att du aktiverat Korrekturinställningar och ser på skärmen att de mest mättade färgerna återges nyanserat. Kräver dock en bra skärm för att det ska fungera.

Och när du ska skriva ut så kan du ju använda utskriftsprofilen som simuleringsprofil. En bra skrivare har ju betydligt större omfång än vad tryckprofiler kan återge.

Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto