ANNONS
Annons

Close upp filter till Z1.

Produkter
(logga in för att koppla)

mambo

Aktiv medlem
hej
jag undrar om någon vet om det är värt att köpa close upp filter till minolta Z1. och om man behöver ha en adapter eller något sådant??
och även vad det kostar??
 
jo den har det men min kompis har ett +4 filter fast på en A1 a. men han sa något om att man eventuelt skulle behöva adapter. jag vet inte riktigt.
 
nej men vissa kameror har så att man kan fästa filter direkt på kanten med gänga typ. Z1 an har bara en lite kant runt.
 
Till vidvinkelobjektivet ZWC-100, följer en adapter med 52mm filtergänga. Den adaptern går även att köpa löst för en dryg hundring, men jag kan inte hitta den i europa till acceptabelt pris...
Så om någon letar och råkar hitta - berätta gärna det för mig :)

Adaptern heter ZCA-100 och är liksom objektivet Minolta original.

Tack!
 
Japp, det stämmer, adaptern heter ZCA-100 och ingår även om man köper en vidvinkel konvertor (ZCW-100).

Min földfråga blir då. Finns det någon bra telekonvertor som passar till Z1:an ?
 
Senast ändrad:
Jag har adaptern och den kan rekommenderas. Jag använder den till en vidvinkelkonverter och för att kunna leka med filtereffekter (grad, pol).

Närbildsområdet räcker rätt bra för min del. Z1 är bra på makro, men visst - det går säkert att prova med ett + filter i hållaren.

Med teletillsats (Z1 motsvarar 380mm som standard) blir det nog riktigt svårt att ta bilder utan skakningsoskärpa med denna kamera. Redan max opt. zoomläge är på gränsen även vid bra ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.