Annons

Cir-Polarisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Pizzaface

Medlem
Hej!

Jag sitter här med ett ny investerat pol filter (Hoya Cir-Polarizing), jag har sökt lite på nätet men det är svårt att hitta lite info om hur man skall arbeta med det för att få ut så mycket som möjligt av det.Kameran är en Olympus E-500.Så om någon har lite tips så e jag tacksam även hur man skall arbeta med ringen.

Mvh: Danne
 
Polarisationsfilter är ganska enkla att arbeta med. De har ju bara en "inställning" och förhoppningsvis får man omedelbar återkoppling i sökaren!

Vrid på ringen när du tittar genom sökaren så ser du effekten. Har du inte så mycket polariserat ljus i ditt motiv kanske effekten helt uteblir.

Den kraftigaste effekten av ett polfilter fick jag en solig sommardag med blå himmel när jag satt i en grässlänt med vattendroppar efter en vattnespridare på hela gräsmattan. Vid en viss vinkel på polarisationen blev himlen knallblå och gräset gick från att vara grönt till övernaturligt supergrönt. Vattendropparnas reflektioner gjorde att ströljuset minskade färgmättnaden.

Men vill man alltid ha maximal polarisation? Inte nödvändigtvis, tar du bort alla reflexer kan du förlora en del av känslan i scenen. Det är därför som jag tycker det är så lätt att använda polfilter, man vrider på det tills man hittar den effekt man tycker passar för den aktuella bilden.

Tänk bara på att fokusera före du gör polarisationsinställningar om du har ett objektiv där filtergängan roterar när objektivet fokuserar.

Det finns en artikel om polarisation och polarisationsfilter om man vill veta lite mer om vad det är som händer och varför. Det är lite överkurs för de som "bara" vill fotografera men kan vara nyttig läsning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.