Annons

chips fingrar

Produkter
(logga in för att koppla)
fettlösare kanske? Isopropanol...men det kanske inte är en bra idé i alla fall...kanske sabbar emulsionen

Fotokonst skrev:
Någon som vet ett bra sätt att få bort "chips fingrar" från dia?
Kan vara besvärligt att ta bort. Jag har lyckats med denna metod:Ta ut diabilderna från ramarna(om de är monterade), för in bilderna i en spiral till en framkallningsdosa. Se till att det blir mellanrun mellan diabilderna, så att se inte klibbar ihop sen. Sätt in spiralen i framkallningsdosan och skölj bilderna i rinnande vatten, ju längre desto bättre. Tillsätt vätmedel och agitera framkallningsdosan. Skölj igen ett antal minuter och ta upp spiralen ur framkallningsdosan. Häng upp spiralen på tork och låt bilderna sitta kvar tills de är helt torra.. Klart!

Senast ändrad:
Jag trodde det handlade om någon som hette Chip, men det var visst fingeravtryck som var ämnet.

Filmens blanka sida går ju att torka av men det var kanske kladd på båda sidor. Brukar ju bli det om diat slinter till i handen och hamnar mellan fingrarna. Egentligen ska man förstås alltid ha tunna tyghandskar när man håller på med film...

Periklor är ett undermedel för att tvätta film. Vi använde det när jag jobbade på ett porträttlabb. Tyvärr är det svårt att få tag på efter att gått med i EU. Är visst rejält miljöfarligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar