Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Chinon-objektiv kompabilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om någon av dagens digitala systemkameror kan använda sig utav mina äldre Chinon-objektiv? (t.ex 50mm f1.7, 135mm f2.5, 35mm f2.5) Eller måste man köpa nya objektiv om man vill gå över till digitalt?

Huruvida man kan använda adapter hänger huvudsakligen på om det finns plats att montera en med bibehållet avstånd mellan sensor och objektiv. Jag vet inget om Chinons avstnd, så det lämnar jag åt andra.

Däremot bör du känna till att du kommer att få lägga ner lite arbete om du använder objektiv via adapter. Kamerans ljusmätare kommer att slå av och kopplingen mellan kamera och bländare försvinner, så du måste själv blända ner till tagningsbländare efter att du komponerat och fokuserat.

Om dina objektiv har vanlig skruvgänga (M42) kan du använda dem med en adapter på Canons, KonicaMinoltas, Nikons och Pentax digitala systemkameror.

Om de har bajonettfattning kan du direkt utan adapter använda dem på Pentax kameror.

På en Pentax dslr skall det gå fint eftersom det är vanlig k-bajonett (om det inte är väldigt gamla Chinon gluggar med gäng-fattning).

objernulf skrev:
Om dina objektiv har vanlig skruvgänga (M42) kan du använda dem med en adapter på Canons, KonicaMinoltas, Nikons och Pentax digitala systemkameror.

Om de har bajonettfattning kan du direkt utan adapter använda dem på Pentax kameror.

Hur vet man om ett objektiv har bajonettfattning eller ej? De jag har är från 70-talet och man "skruvar" på dem. Är det gängfattning då?

Så om objektiven har bajonettfattning kan man använda de på Pentax DSRL utan adapter, och på så sätt även få möjlighet till att använda ljusmätning. Om objektiven däremot har gängfattning måste jag använda en adapter för Pentax DSRL:en, vilket i sin tur omöjliggör ljusmätning?

Tesis skrev:
Så om objektiven har bajonettfattning kan man använda de på Pentax DSRL utan adapter, och på så sätt även få möjlighet till att använda ljusmätning. Om objektiven däremot har gängfattning måste jag använda en adapter för Pentax DSRL:en, vilket i sin tur omöjliggör ljusmätning?
På fraga A svarar jag Ja och på fråga B svarar jag Nej (dvs du får ljusmätning även med adapter och gängade objektiv).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar