Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Chinon-objektiv kompabilitet
- Trådstartare Tesis
- Start datum
Tesis
Aktiv medlem
Någon som exempelvis provat att monterat äldre Chinon-objektiv till Nikons D70? Jag googlade runt lite och detta är vad jag hittade: http://www.photax.se/kmrr/obj/m42/m42adapter.htm Vad tror ni om denna? Hur vet man om ens objektiv har M42-fattning och kommer de att fungera bra på nyare DSRL?
Huruvida man kan använda adapter hänger huvudsakligen på om det finns plats att montera en med bibehållet avstånd mellan sensor och objektiv. Jag vet inget om Chinons avstnd, så det lämnar jag åt andra.
Däremot bör du känna till att du kommer att få lägga ner lite arbete om du använder objektiv via adapter. Kamerans ljusmätare kommer att slå av och kopplingen mellan kamera och bländare försvinner, så du måste själv blända ner till tagningsbländare efter att du komponerat och fokuserat.
Däremot bör du känna till att du kommer att få lägga ner lite arbete om du använder objektiv via adapter. Kamerans ljusmätare kommer att slå av och kopplingen mellan kamera och bländare försvinner, så du måste själv blända ner till tagningsbländare efter att du komponerat och fokuserat.
Tesis
Aktiv medlem
objernulf skrev:
Om dina objektiv har vanlig skruvgänga (M42) kan du använda dem med en adapter på Canons, KonicaMinoltas, Nikons och Pentax digitala systemkameror.
Om de har bajonettfattning kan du direkt utan adapter använda dem på Pentax kameror.
Hur vet man om ett objektiv har bajonettfattning eller ej? De jag har är från 70-talet och man "skruvar" på dem. Är det gängfattning då?
objernulf
Aktiv medlem
JaTesis skrev:
Hur vet man om ett objektiv har bajonettfattning eller ej? De jag har är från 70-talet och man "skruvar" på dem. Är det gängfattning då?
objernulf
Aktiv medlem
På fraga A svarar jag Ja och på fråga B svarar jag Nej (dvs du får ljusmätning även med adapter och gängade objektiv).Tesis skrev:
Så om objektiven har bajonettfattning kan man använda de på Pentax DSRL utan adapter, och på så sätt även få möjlighet till att använda ljusmätning. Om objektiven däremot har gängfattning måste jag använda en adapter för Pentax DSRL:en, vilket i sin tur omöjliggör ljusmätning?