Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF Minneskort till en Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

odn

Ny medlem
Hejsan!

Jag har just inhandlat en Canon 7D och undrar lite över vilken kort jag ska använda. Jag är ute efter ett kort som klarar av filmning ( då jag mest ska filma med den) och klarara av att buffra 6 bilder / sekund ungefär. Jag vet att 7D ska klara av 8 bilder / sekund, men jag har hört att den max kommer upp i runt 6,3.

Hur som haver, ett snabbt kort, kanske det snabbaste CF kortet är jag ute efter. Vilket kan detta vara?

Tackar!

Niklas
 
Hejsan!

Jag har just inhandlat en Canon 7D och undrar lite över vilken kort jag ska använda. Jag är ute efter ett kort som klarar av filmning ( då jag mest ska filma med den) och klarara av att buffra 6 bilder / sekund ungefär. Jag vet att 7D ska klara av 8 bilder / sekund, men jag har hört att den max kommer upp i runt 6,3.

Hur som haver, ett snabbt kort, kanske det snabbaste CF kortet är jag ute efter. Vilket kan detta vara?

Tackar!

Niklas

Det finns inget kort som buffrar några bilder per sekund, det är kamerans egen buffert som fixar det. Det du kan tjäna på ett snabbare kort när det gäller serietagning är kanske någon bild innan det börjar gå långsamt, eller lite kortare fördröjning tills du kan ta serier igen - detta pga att skrivhastigheten tömmer kamerabufferten en aning snabbare på världens snabbaste kort.

(Knäpper du jpeg spelar det väl iofs nästan ingen roll med 7D, då blir bufferten aldrig full. Tror jag.. brukar inte behöva göra längre serier än den klarar med råfiler.)

Själv har jag i alla fall ett kort som inte verkar hindra mig att ta flera råbilder i serie, och det är ett SanDisk Extreme 32GB 60MB/s UDMA. Jag har för mig att det var det på papperet snabbaste (åtminstone som inte kostade som en mindre villa) när jag köpte det. Räcker till för att filma en stund också. Helnöjd med det.
 
Tackar för snabbt svar!

Jag har faktiskt kikat på just det. Jag tror till och med Cyberphoto har kampanj på det nu.
 
Filma kan du göra med alla någorlunda moderna kort. Jag har Sandisk Extreme III, som inte är UDMA-kompatibelt, men det går bra ändå.

Jodå, en 7D kan visst ta 8 bilder/s, om slutartiden är kort nog och ljuset räcker till.
 
Filma kan du göra med alla någorlunda moderna kort. Jag har Sandisk Extreme III, som inte är UDMA-kompatibelt, men det går bra ändå.

Jodå, en 7D kan visst ta 8 bilder/s, om slutartiden är kort nog och ljuset räcker till.




Det där är lite roligt, enligt manualen klarar 7D bara 6 b/s om man har Tyst bildtaging aktiverad, och det är aktiverat från fabrik.. stänger man av detta så kommer 8 b/s som ett brev på posten.
 
Filmning kräver inga snabba CF kort, det går bra med billigare slöare kort eftersom 1080p HD video bara drar runt 8mb/sek i snitt. Vilket gör att stoppar du i ett 60mb/sek så märker du ingen skillnad annat än vid dem tillfället du avfyrar 8 bilder per sekund i längre sekvenser eftersom bufferten tömms snabbare ned till kortet än vad det skulle göras med ett söligare CF kort.

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.