Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF-kort för fler än en kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Jag har hittills haft en uppsättning CF-kort per kamera men börjar fundera på om det inte går att lägga dom i en pool och använda dom gemensamt, det blir lite löjligt med mängden gigabyte snart.

Vet någon om det spelar någon roll vilken kamera som formaterar ett kort, och om filnummer/filnamn kan påverkas i en annan kamera (förutsatt att det inte finns några bildfiler på kortet)?
 
Jag har provat att blanda. Nikon och Cannon går utmärkt. Det gick tillochmed att titta på bilderna från båda kamerorna i nikon kameran. Minns inte om det gick med cannon också.

Har du däremot två Cannon kameror så blir det snurrigt i räkneverket. Dom kommer att hamna på samma antal tagna bilder. (gäller kanske inte alla modeller och kombinationer)
 
Hade du tomma kort när du flyttade mellan Canon-kameror? Jag vet att om där finns bilder så fortsätter kameran från senaste nummer, men vad händer om korten är tomma?
 
Anders Östberg skrev:
Hade du tomma kort när du flyttade mellan Canon-kameror? Jag vet att om där finns bilder så fortsätter kameran från senaste nummer, men vad händer om korten är tomma?

Så fort jag sätter ett kort i kameran så väljer jag att formatera det. Alltså inte bara radera bilderna.

På så sätt undviker jag att filnumreringen hoppar och jag sär säker på att jag har maximalt med bilder när jag börjar fota.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Så fort jag sätter ett kort i kameran så väljer jag att formatera det. Alltså inte bara radera bilderna.

På så sätt undviker jag att filnumreringen hoppar och jag sär säker på att jag har maximalt med bilder när jag börjar fota.

Mvh
Anders

Varför inte bara köra med automatisk återställning av filnumren? Visst är det bra att formatera kortet ibland, det gör jag med men varje gång verkar lite överdrivet.
 
Tack för era funderingar.

Jag formaterar också alltid om korten, efter att jag kopierat dom till datorn och backat upp dom, det går mycket snabbare än att be kameran ta bort alla filer.

Däremot vill jag inte göra formateringen när jag byter kort i kameran, som regel är det mitt i t.ex. en tävling och därför vill jag bara greppa ett redan formaterat kort och snabbt byta.

Jag får testa vad som händer helt enkelt.
 
HenkeHero skrev:
Varför inte bara köra med automatisk återställning av filnumren? Visst är det bra att formatera kortet ibland, det gör jag med men varje gång verkar lite överdrivet.

Jag gillar helt enkelt att jag har lite koll på hur många bilder jag tagit med kameran. :)

På något sätt måste ju bilderna raderas och att formatera det i kameran går på ett par sekunder.

Mvh
Anders
 
Anders Östberg skrev:

Däremot vill jag inte göra formateringen när jag byter kort i kameran, som regel är det mitt i t.ex. en tävling och därför vill jag bara greppa ett redan formaterat kort och snabbt byta.

Om jag skall ut i en situation som kan kräva snabba kortbyten formaterar jag helt upp ett par extra kort i lugn och ro innan jag åker ut så det är klart när jag är i "fält".



Mvh
Anders
 
Precis, det är också det jag gör idag, korten är tomma och nyformaterade när jag åker hemifrån. Jag vill bara undvika att ha en uppsättning kort per kamera, jag vill ha en gemensam hög med tomma kort så jag slipper fundera på vilket kort som hör till vilken kamera - det händer att jag har upp till tre hus med mig - och bara greppa första bästa tomma kort. Så, frågan är bara om det är något problem att formatera i en kamera och använda det i en annan.
 
Anders Östberg skrev:
Så, frågan är bara om det är något problem att formatera i en kamera och använda det i en annan.

Fota går nog men jag vet inte hur det blir med mappar och filnamn.


Jag testade just att formatera ett kort i min 400D och sedan direkt flytta över det till datorn utan att ta någon bild.

Då finns det en mapp "DCIM" med mappen "104 Canon" på kortet så uppenbarligen gör en formatering att kortet inte blankas helt utan istället får lite inledande data.

Mvh
Anders
 
Jag gjorde just en test och vad jag kan se så spelar det ingen roll vilket av mina 1D-hus som formatterar korten. Så länge kortet är tomt så fortsätter varje kamera med sin egen nummerserie.

Min gamla 10D tror jag ändå får ha ett eget kort för sig själv. När jag använder den går det inte åt så många byte och den verkar också ha en lite annan namnstandard än 1D-husen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.