ANNONS
Annons

CE-märkning av batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

fno

Aktiv medlem
Känner att det vore bra med ett extra batteri till min D70, och funderar på att köpa ett från Zebramedia. Deras ersättningsbatteri, som är avbildat, är CE-märkt och har samma specifikationer som orginalbatteriet.

Men, det som jag tycker är lite underligt, är att orginalbatteriet inte är CE-märkt. Måste inte samtliga produkter vara märkta?

En länk...

Som bland annat beskriver vilka produkter som måste vara CE-märkta. Jag hittar ingenting om att batterier måste vara CE-märkta såvida de inte innehåller vissa farliga ämnen ("märkningen av produkter som innehåller miljöfarliga ämnen som exempelvis bly- eller kadmiumhaltiga batterier").

http://www.expowera.com/mentor/eu/cemarkning.htm

http://www.konsum.se/konsum/jsp/Crosslink.jsp?d=309

--jalle

fno skrev:
Känner att det vore bra med ett extra batteri till min D70, och funderar på att köpa ett från Zebramedia. Deras ersättningsbatteri, som är avbildat, är CE-märkt och har samma specifikationer som orginalbatteriet.

Men, det som jag tycker är lite underligt, är att orginalbatteriet inte är CE-märkt. Måste inte samtliga produkter vara märkta?

I och med att Li-Ion-batterier är explosiva och känsliga i synnerhet under laddning borde de väl ingå i kategorin explosiva och brandfarliga produkter och därmed kräva en CE-märkning?

Jag tittade lite snabbt på ett par Li-Ion-batterier till bärbara datorer och bägge dessa var också CE-märkta. Varför skulle tillverkarna frivilligt ta den extra kostnaden med CE-märkning om de inte vore tvungna?

Hittade följande artikel på wikipedia och efter att ha läst den skall jag nog börja ladda batteriet i laddaren direkt när jag varit ute och fotat i stället för att vänta på att kameran skall varna för låg batterinivå: http://en.wikipedia.org/wiki/Li-ion

Jag köpte två stycken idag, fick lite panik inför en resa. Jag kommer rapportera här om dom exploderar :)

Alla produkter som säljs till konsument

fno skrev:

ALLA produkter som säljs till konsumenter inom EU (inte till företag o.s.v) SKALL vara CE märkta. Eller rättare sagt de skall uppfylla de krav som ställs på produkten i fråga. I detta fallet så kan det vara lite olika saker men t.ex EMC- och lågspänningsdirektivet kan säkert vara tillämpligt.

Det finns även krav på att intruktioner skall vara på det nationella språket. Det räcker inte med en manual på engelska!

Observera att produkten INTE behöver vara testad eller certifierad! Det räcker om den uppfyller de krav som ställs enligt direktiv som antagits av EU.

Tillverkaren eller den som importerar skall däremot kunna visa på dokumentation som visar att produkten är ofarlig vid normal användning. Ofta betyder det att produkten uppfyller angivna direktiv.

Man kan testa produkten hos ett oberoende labb, men det är ofta som man struntar i detta. Provningen är inte tvingande.

Däremot SKALL alla produkter vara märkta med symbolen CE och tillverkaruppgifter.

De kan komma runt märkning med tillverkaruppgifter genom att på förpackningen skriva att kunden måste hålla reda på en lapp med namn på och tel till tillverkare. Väldigt vanligt med t.ex leksaker.

Omärkta produkter behöver inte vara farliga, märkta behöver inte vara säkra. Det är Ditt förtroende för tillverkare/importör som avgör om Du skall lita på produkten.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar