** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

CD tillverkning, clipart...

Produkter
(logga in för att koppla)

R_Aalto

Aktiv medlem
Hejsan,

Har fått ett uppdrag att ta fram 20 bilder för en kunds räkning. De ska ligga på en CD rom för framtida användning för tryck och webb etc.

Jag tänkte helt enkelt bara "vända" bilderna i Photoshop och göra lite justeringar och sedan spara som tiff i CMYK läge.

Men en kompis till mig som jobbar inom pressen säger att det är bättre att spara i RGB eftersom tidningarna själva ändå cmykar bilderna för att ligga i rätt färgspektra för sina tryckpressar.

Är det ngn annan somn har erfarenhet av detta? Min tanke är att samtidigt bränna av ett par hundra bilder till för framtida backuper och då kan det kanske vara bra att "förvara" bilderna i lämpligast format.

Mvh och Gott Nytt År / Rolle

Vad gäller färgläget på de brända bilderna så är det bäst att låta dem vara i RGB-rymden. Adobe RGB(1998) el. colormatch.

CMYK-rymden är mindre och ser alltid lite olika ut beroende på tryckeri och tryckmetod, så det finns risk att man förlorar information i och med en extra CMYK till CMYK konvertering.

Lycka till!

Yepp...

Tack for det Kristofer, du är den tredje som har samma råd så det får bli rgb!

Gott nytt år alla / R

rgb

Jag håller med Kristofer, satsa på att spara dem i RGB, allt beror ju på var de ska tryckas, alla redaktioner och dylikt har jag olika sätt att bildbehandla bilderna på beroende vilket sorts papper man trycker på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar