Som reporter/redaktör på www.kema.nu har man ju upplevt ett par modevisningar så jag skall ge dig lite råd.
1.Placera dig rakt framifrån (podiet går rakt ut i publiken) eller så att säga "kl 8"
2. Klä dig som en fotograf, dvs gärna väst och fotoväska. Då flyttar sig folk förvånanstvärt snabbt och du jobbar lättare.
3. 2 kameror. En med 70-200/2.8 eller liknande.En med fet vidvinkel ex 24-70/2.8 eller liknande.
4. Räkna med att det är PISSELJUS, dvs hög ISO och stora bländare.
OM du kommer dit ca 15 minuter innan, gå bort till ljusteknikern och fråga om han kan blåsa på ljuset till den nivån som skall vara under visningen, så ser du var du har bäst ljus.
5. Modellerna går oftats rakt ut mot slutet av "catwalken",stannar, svänger höger,svänger vänster, gör en "semi-turn" (som det heter inom modellvärlden) och går tillbaka. Halvägs tillbaka så stannar de upp och vänder sig.Efter ett tag så lär du dig, vare o när du skall plåta.
6. Modellerna går alltid mycket snabbare på visningen , än vad planerat under repetionen. Detta beror på nervositet.Så det gäller att vara snabb på avtryckaren.
7. Tveka INTE att tränga dig. Folk hatar folk som tränger sig, men de flyttar sig gärna som fotograf.De blir INTE arga för det, och kom ihåg dock att det är ditt JOBB att ta bra bilder, medans de är där för att titta på visningen. Jag ber dig dock uundvika att skymma barn eller tränga undan barn. Gör du det kommer du bli den mest HATADE personen på visningen. Annars kan du tränga dig hur mycket du vill.
8. Blixt eller inte ? Fritt val. Men då ljuset e piss, rekommenderar jag dig blixt. "Naturliga" bilder är bra o coola, men blixten lyser upp kläderna och ansiktet bättre och varken tidningar,modellerna eller arbetsgivare vill ha bilder där man inte kan se de fina färgerna i kläderna eller ansiktet är skymmt.
Jag önskar dig lycka till och sköt om dig i Påsk.
Niklas
www.niklaswibom.com
Ps. Bilden är från en modevisning i Malmö.Underkläder av "Cipi Fashion". Det är designern själv du ser på bilden.