Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cashback-Rebate

Produkter
(logga in för att koppla)

john23

Aktiv medlem
Det pågår en cashback kampanj i Europa och Canada. Och enligt vissa hemsidor så brukar Canon även köra något rebate kampanj ifrån mitten av April och framåt i USA.

Så ifall de kör i gång en sådan, hur fungerar det då jag skall köpa ett objektiv i USA i slutet av April?

Alltså har någon erfarenhet av detta att handla i USA och utnyttja eventuell cashback/rebate ifrån Sverige?

john23 skrev:
Alltså har någon erfarenhet av detta att handla i USA och utnyttja eventuell cashback/rebate ifrån Sverige?
Den cashback som Canon kör i Europa just nu (1/4 till 30/6 om jag kommer ihåg rätt) kräver att du köpt varan i det land du nyttjar cashback. Det går alltså inte att köpa en glugg billigt i USA och få en tusenlapp tillbaka i Sverige.
Det framgår av streck-koden (och för all del kopian på kvittot) som du skickar in vilket land varan är köpt i.

Edit: Vad gäller "det land man köpt varan i" så är de lite tvetydiga. På ett ställe skriver de:
"För att du ska kunna få måste produkten vara inköpt i något av de uppräknade länderna och du måste vara konsument i något EEA-land"
(http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/terms.aspx)

På ett annat ställe skriver de:
"Erbjudandet gäller endast i inköpslandet"
(http://canon2007promotions.onlinerebates.com/intro.aspx?country=sv&view=promos)

Senast ändrad:
Jag hade inte tänkt försöka köpa billigare i USA och få pengar tillbaks med europarabbatten.

Utan går det att utnyttja USA´s rabbatsystem ifall man köper där men bor någon annanstans?

Missminner jag mig inte alldeles var Canons villkor lika tvetydiga även under den förra cashback-rundan. Då var det dock inget som helst problem med att få pengar tillbaka för Tysklands-köpta hus och objektiv.

Jag köpte ett objektiv på plats i Tyskland. Skickade in min svenska Cash back-kupong och fick tillbaka 400 SEK, inte 45 euro (eller vad det nu var) som man fick i Tyskland. Det kvittar alltså var i kampanjländerna man köper, man får tillbaka de pengar som står på den cash back-kupong man har.

Nu gissar jag men... Om man köper ett objektiv i USA, fixar en Cash back-kupong som gäller där och skickar in borde Canon kunna sätta in pengarna på ett bankkonto var som hellst i världen.

fn76 skrev:
Nu gissar jag men... Om man köper ett objektiv i USA, fixar en Cash back-kupong som gäller där och skickar in borde Canon kunna sätta in pengarna på ett bankkonto var som hellst i världen.
Nej, varför skulle de göra det.
Det säger sig väl självt att de inte gör det för en kampanj som bara gäller i USA. Om du hade ett erbjudande som bara gäller i Sverige, tror du då att du inte skulle märka om någon ville ha pengarna insatta på ett konto i USA?

Vad gäller tyskland går det säkert bra, det som står i regelverket borde smälla högre än den lilla texten på webbsidan.

Jag har utnyttjat cashback både i köp från USA och Tyskland.

Jag köpte ett 17-40 och en 30D i Tyskland via nätet. Inga problem att få tillbaka på cashback i Sverige...

När man köper i USA så måste den som löser in cashbacken bo i USA. Det löste jag genom en vän som bor där.

MEN cashbacken i Sverige är mycket större än i USA. Köpte ett 100-400 där senast. Då fick man tillbaka ca 300kr, medans cashback i Sverige var närmare 2.000kr. Men visst, pengar är pengar :)

Windman skrev:
Jag har utnyttjat cashback både i köp från USA och Tyskland.

Jag köpte ett 17-40 och en 30D i Tyskland via nätet. Inga problem att få tillbaka på cashback i Sverige...

När man köper i USA så måste den som löser in cashbacken bo i USA. Det löste jag genom en vän som bor där.

MEN cashbacken i Sverige är mycket större än i USA. Köpte ett 100-400 där senast. Då fick man tillbaka ca 300kr, medans cashback i Sverige var närmare 2.000kr. Men visst, pengar är pengar :)

Det där beror nog på. Jag köpte min EOS 5D för 2699 USD och fick 600 USD tillbaka i cashback. Summa summarum 2099 USD för 5D vilket med svenska priser måste betraktas som ett fynd.

Det här gäller enligt Canon för att få cashback som kund från sverige.
Dvs, man kan köpa från något annat europeiskt land.

"Kampanjen genomförs i Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Polen. För att du ska kunna få cashback måste produkten vara inköpt i något av de uppräknade länderna och du måste vara konsument i något EEA-land (dvs. i alla länder som är medlemmar i EU samt Norge, Island, Liechtenstein) eller i Schweiz."

Kollade man runt bland informationen som cirkulerade så kändes det ganska tvetydigt.
Jag kontaktade Canon och fick ovanstående svar.

EOS 5D body 1350kr
EOS 30D body 900kr
EOS 400D body 700kr
EF 70-200mm f/2.8L IS USM 1800kr
EF100-400mm 4.5-5.6 L IS USM 700kr
EF 16-35mm f/2.8L II USM 900kr
EF 300mm f/4L IS USM 1100kr
EF 180 mm f/3.5L Macro USM 600kr
EF 24mm f/1.4L USM 1350kr
EF 35mm f/1.4L USM 1350kr
EF 24-70mm f/2.8L USM 600kr
EF 70-200mm f/4L IS USM 1100kr
EF 24-105mm f/4L IS USM 400kr
EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM 450kr
EF 135mm f/2.0L USM 450kr
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM 700kr
EF 200mm f/2.8L II USM 450kr
EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM 1350kr
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM 450kr
EF 100mm f/2.8 Macro USM 275kr
Macro Ring Lite MR-14EX 275kr
EF-S 60mm f/2.8 Macro USM 180kr
EF 50mm f/1.4 USM 180kr
Extender EF 1.4x II 130kr
Speedlite 430EX 130kr

Har de inte varit lite mer generösa förut? 130kr pa en 1.4x är ju ingenting nästan..

Jo, återbäringen på 5D:an var förut 2700:-. Å andra sidan har väl priset på den sjunkit några tusenlappar sedan dess.

Undra varför man får så lite tillbaka på 100-400, när både EF 70-200mm f/4L IS och EF 70-200mm f/2.8L IS ger så mycket mer.

danielselander skrev:
Jag la beställningen på mitt 30D hus kl 22:30 den 31 mars från Cyberphoto... Snygg timing va? :)

Nog för att de brukar vara snabba i vändningarna men att du skulle få ett kvitto med det datumet känns väl nästan lite väl pessimistiskt.

Nu trycker jag på köpknappen från pixass... ni inser att jag kommer gråta blod in inte cashbacken funkar på en 30D... håller er uppdaterade.

hailstorm skrev:
Nu trycker jag på köpknappen från pixass... ni inser att jag kommer gråta blod in inte cashbacken funkar på en 30D... håller er uppdaterade.
Det finns ingen anledning att den inte skulle fungera så länge du gör rätt när du skickar in den (det finns de som skickat in streckkod men glömt fakturakopian och fått avslag utan att få tillbaka streckkoden, då blir det svårt att göra om men rätt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar