Advertisement

Annons

Cashback OM-SYSTEM???

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Hej. Är lite sugen på att köpa ett objektiv nu när Olympus har sin cashback. Men jag förstår inte riktigt vad som menas när man ska fylla i blanketten för att få tillbaka pengarna efter köpet. Ska man fylla i ett IBAN-nummer och inte sitt kontonummer? Vad är SWIFT?
 

Bilagor

  • 492B6EBF-A1B3-4AD0-9A4B-AE5F6A2381C1.png
    492B6EBF-A1B3-4AD0-9A4B-AE5F6A2381C1.png
    152.7 KB · Visningar: 9
Borde dock vara ett fall för GDPR, kan inte tänka mig att något annat än just IBAN behövs för att betala ut pengarna.

Hittar du inte SWIFT-koden är det 5-8 positionen i ditt IBAN-nummer.
 
Du får inte samla in mer information om folk än vad du behöver.

Det är dock rätt vanligt att man gör så eftersom många sitter med gamla versioner av sina betalningssystem. Innan IBAN behövdes kontonummer och SWIFT och många som inte uppdaterat sina system matar in IBAN i kontonummersfältet och så gnäller systemet att SWIFT/BIC inte är inmatat.
 
Senast ändrad:
IBAN räcker för SEPA-betalning.

SWIFT/BIC står inte såsom påstås ovan i IBAN. Däremot finns det förstås en kod för banken inbyggt även i IBAN. Vad man nu skulle vinna på att hålla t ex HANDSESS, SWEDSESS, NDEASESS eller ESSESESS hemligt och hänvisa till GDPR förstår jag inte riktigt...
 
Nu tittar ju dock inte GDPR bara på hemligheten på data som samlas. Företag får inte samla på mer information om privatpersoner än vad företaget behöver oavsett om informationen kan tänkas vara hemlig. ICA får t.ex. inte föra ett register över vad du skriver om på fotosidan, även om den informationen får anses vara högst offentlig.
 
När jag blir förvirrad av sånt där ringer jag supporten på min bank. De guidar mig vänligt igenom formuläret. Snabbaste sättet. :p

Antar att de flesta banker har telefonsupport 24/7. Min (SEB) har det ivf.
 
Senast ändrad:
Nu tittar ju dock inte GDPR bara på hemligheten på data som samlas. Företag får inte samla på mer information om privatpersoner än vad företaget behöver oavsett om informationen kan tänkas vara hemlig. ICA får t.ex. inte föra ett register över vad du skriver om på fotosidan, även om den informationen får anses vara högst offentlig.
Om företaget behöver den infon så får dom efterfråga den för att kunna utföra uppdraget men sen är frågan vad som görs efter att det är klart då ska ju det tas bort som inte behöver sparas för arkivering för ev tvist men under utförandet får ju datan behandlas av företaget.
 
Jo, men jag tvivlar på att SWIFT behövs. Det blir förmodligen en väldigt dyr betalning om den görs från ett land där inte bara IBAN behövs.
 
Jo, men jag tvivlar på att SWIFT behövs. Det blir förmodligen en väldigt dyr betalning om den görs från ett land där inte bara IBAN behövs.
Det här är en ganska fånig diskussion med tanke på att banken kan utläsas av IBAN och SWIFT/BIC talar om samma sak fast i ett annat format. Därmed kan de låta bli att samla in det senare och titta i en lista istället och få ut samma sak.
 
Var beredd att vänta länge på den där cashbacken.. fick ett mail nu i veckan att min black friday (ja, november 2023) cashback hade godkänts och betalas ut ”förhoppningsvis” inom 30 dagar..
 
Jag fick min utbetalning för black friday-cashback den femte januari och för fyra dagar sen fick jag ett email om att betalningen ska utföras inom 30 dagar.

"Vi kan med glädje tala om att ditt anspråk på Black Friday Week Cashback har validerats och att vi kommer att gå vidare med betalningen för ditt anspråk".

Kommer jag att få en utbetalning till, månntro? 🤔
 
Du fick väl en som gjordes med enbart IBAN i januari och nu kommer en som dom gör med både SWIFT och IBAN.
 
Du fick väl en som gjordes med enbart IBAN i januari
Min cashback gällde black friday 2023 och jag skickade in mina uppgifter den sjätte december 2023.
Jag fick inget email om att betalningen skulle göras innan den gjordes den femte januari.
Det brevet kom för fyra dagar sen.
och nu kommer en som dom gör med både SWIFT och IBAN.
Jag har bestämt för mig att jag behövde ange både SWIFT och IBAN.

Troligen är administration av cashback helt enkelt inte en prioriterad syssla hos OM Digital Solutions.
 
Nikon brukar också hålla på med cashback, men handlar man hos en auktoriserad handlare så dras det av redan i butik.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Mycket bättre! Canon har (eller åtminstone hade; det är åtskilliga år sen jag köpte en Canongrej med cashback) också samma sorts krångel för sig som OM Digital Solutions.
 
ANNONS