ANNONS
Annons

Carl Zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)

joohn

Medlem
När släpps dessa objektiv från Zeiss för Sony? Har det nämnts något om ett exakt datum när det släpps i USA?

Senast ändrad:
CZ 16-80: "Preorders will begin on October 6th, 2006"

CZ 85: "Preorders will begin on September 8th, 2006"

CZ 135: "Preorders will begin on September 8th, 2006"

FILM) (Anddje skrev:

Det låter intressant. Var hittar man sådan info, och förhoppningsvis lite mera, månne?

// Matte

FILM) (Anddje skrev:

Dagens datum;

CZ 85: "Preorders will begin on September 29th, 2006"
CZ 135: "Preorders will begin on September 29th, 2006"

Källa; www.sonystyle.com

Ursäkta en dum fråga, men hur bra är Carl Zeiss gluggar jämfört med "vanliga" Sigma och Tamron? 700 dollars är ju en del. Nog för att 16-80 är mycket tilltalande, men ljusstyrkan är ju inte extremt imponerande ialla fall.

hbengtsson skrev:
Ursäkta en dum fråga, men hur bra är Carl Zeiss gluggar jämfört med "vanliga" Sigma och Tamron? 700 dollars är ju en del. Nog för att 16-80 är mycket tilltalande, men ljusstyrkan är ju inte extremt imponerande ialla fall.
Det vet vi inte än ;)

Angående ljusstyrkan så kan man inte göra en bra 16-80-zoom med 2.8, den skulle vara ruskigt dålig på större öppningar (se Sigma 17-70 2.8-4,5, den behöver 4.5 på 17mm med för att vara bra)

Skulle tro att CZ 16-80 presterar riktigt bra redan på 3.5-4.5.

Jag hoppas bara att CZ 28-70/2.8 som det ryktas om kommer i vår och inte kostar allt för mycket (max 700 dollar *drömmer*), har SSM och är skarp som en Minolta 28-70 2.8 G (eller bättre!).

Fresta mig inte Anders - jag har redan förhandlat fram ett förhandsbesked av "hon som bevakar köksbordet", att CZ135/1,8 är en livsnödvändighet. ;-)

:)

Jag brukar alltid kalkylera med det dubbla priset om jag vill köpa något till kameran. Av den enkla anledning att min flickvän troligen kommer springa iväg och hitta dyra kläder ovanligt snabbt och effektivt...det blir dyrare men mindre diskussioner!

hbengtsson skrev:
Om den är bättre optiskt sett vet vi som sagt var inte men man kan väl anta att den är mekaniskt bättre, om nu det har betydelse för dig? Det kan t.o.m. vara så att exempelvis Tamron 17-50/2.8 är bättre optiskt sett???

Själv så velar jag mellan Tamron 17-50/2.8 & denna nämnda CZ, lutar nog åt Tamronen om förnuftet får råda, vetefan om det får göra det:)

//Larsa

hbengtsson skrev:
:)

Jag brukar alltid kalkylera med det dubbla priset om jag vill köpa något till kameran. Av den enkla anledning att min flickvän troligen kommer springa iväg och hitta dyra kläder ovanligt snabbt och effektivt...det blir dyrare men mindre diskussioner!

Folk har så konstiga flickvänner...

Angående CZ vs. Tamron/Sigma så är det nog så att CZ BÖR ha följande fördelar:

* Bättre byggkvalitet.
* Bättre skärpa på full öppning (se här både Minolta 24-85 3.5-4.5 och 24-105 3.5-4.5 som båda är snorskarpa redan på full glugg, till skillnad från t.ex. Sigma 17-70 eller någon annan längre normalzoom som måste bländas ner lika långt eller ännu längre för att få acceptabel skärpa).
* Bättre på att hantera motljus.
* Bättre färgrendering.
* Bättre kontrast.
* Bättre bokeh.
* Tuffare namn.

Kan hända att jag glömt nåt *trött*

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar