ANNONS
Annons

Carl Zeiss Distagon T* 35/1,4 för Canon & Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är för pragmatisk för att bli våt i brallan bara för att det står Zeiss på ett objektiv.

Några är bättre och några är sämre, så är det från både Canon och Zeiss. Över lag är inte Zeiss bättre, 35/2 och 50/1.4 är två jämförbara objektiv. Zeiss 100/2 makro är riktigt riktigt bra, Zeiss 25/2.8 imponerar inte.

Det är väl samma med alla märken, man får plocka russinen och strunta i dom mediokra.

Jag är för pragmatisk för att bli våt i brallan bara för att det står Zeiss på ett objektiv.

Några är bättre och några är sämre, så är det från både Canon och Zeiss. Över lag är inte Zeiss bättre, 35/2 och 50/1.4 är två jämförbara objektiv. Zeiss 100/2 makro är riktigt riktigt bra, Zeiss 25/2.8 imponerar inte.

Du sa det bäst själv "Försökte ställa in mitt kitobjektiv på f/1.4 men det gick inte. Vad gör jag för fel? "
Jag vet inte hur jag ska få ned 35/2 till 1.4, eller 50/1.4 ned till 35mm??? :)

"Självklart måste man jämföra Zeiss mot motsvarande Canon EF, och då är EF lika bra till ½ priset och dessutom funkar AF."

Vart kunde jag köpa ett EF 35/1.4 till halva priset mot Z 35/1.4?, jag slår till direkt sitter med kortet i handen.

Vet inte mycket om Zeiss förutom att de uppskatas mycket. Var själv intresserad av de lite billigare varianterna 50mm och 85mm tror jag det var, contina varianterna då och ingen verkar vara direkt imponerad av dessa. Vad tycker ni andra, t.ex. ZE varianten av 50mm, får man dessa färger som alla pratar om eller inte?

Mitt inlägg var dubbelbottnat. Jag förstår absolut vad man kan göra med respektive konstruktionsprincip. Min referens till min kamera och objektiv var för att visa vad som kan göras om man verkligen vill ha bra och litet i kombination.
Summicron 35 väger faktiskt 255 g inklusive motljusskydd. Biogon 35/2 väger troligen 240 g utan motljusskydd eftersom det inte ens medföljer ZM-objektiven.
Saken var ju att visa att de väger ungefär lika mycket.

Visst finns det en korrelation mellan stort och bra, men inte till denna grad. Nikkor 35/1,4 väger 400 g. Förbättra detta och man får _inte_ 830 g!
Nikonen är helt kass i jämförelse med ZF 35/2 fram till f/4, och om 35/1,4:an är ännu bättre så kan nog många tycka att det är värt vikten.

Dagens programpaket för optikdesign verkar sakna specpunkten att optimera för storlek. Vill man designa ett litet objektiv så måste man specificera att det ska vara dåligt. Då kommer ett litet ur datorn....
Det kommer dessutom troligen att bli sämre på några punkter. Jag ser det som en självklarhet att Zeiss skiter i detta, eftersom de redan slagit in på linjen att ge bästa möjliga bildkvalitet. Vill man ha små objektiv till spegelreflexkameror så finns det ju andra tillverkare.

Självklart måste man jämföra Zeiss mot motsvarande Canon EF, och då är EF lika bra till ½ priset och dessutom funkar AF.
Har du redan testat Zeissen alltså? Intressant! Du får gärna skriva en utförlig recension.

Det var ju fina bilder. 50mm är inte heller så dyr, och MF tycker jag om. Blir nog en sådan ganska snart.

Jag vet inte hur jag ska få ned 35/2 till 1.4, eller 50/1.4 ned till 35mm??? :)
Vart kunde jag köpa ett EF 35/1.4 till halva priset mot Z 35/1.4?, jag slår till direkt sitter med kortet i handen.

Det jag menade var att de två tillverkarnas 35/2 resp. 50/1.4 presterar likvärdigt.
För 2800kr vs. 9500kr, resp. 3800kr vs.7000kr.

Är Z 35/1.4 en helt ny konstruktion eller har den funnits i andra fattningar/utgåvor tidigare? Om den är så ny som jag tror att den är får vi väl hoppas att den blir riktigt riktigt bra. Om inte annat för att elda Canon i baken så de uppdaterar sin 35L.

"The Distagon T* 1,4/35 will be available in first quarter of 2011 at a recommended retail price of €1732"

Du gör konstiga jämförelser tycker jag.
Det står inget om nyskick i annonsen.

Sorry, det står inte nyskick men väl mycket fint skick. I min bok är det nästan samma sak.

Frågan var ställd som följer: "Själv har jag väntat på att Canon ska uppdatera till 35/1.4 II, men om du kan tipsa mig vart jag kan köpa den nuvarande versionen för hälften av vad Zeiss vill ha så är det ju ett fynd i väntan på nästa version.... "

Jag visade var och priset var hälften, så när som på en femhundring.

Sorry, det står inte nyskick men väl mycket fint skick. I min bok är det nästan samma sak.

Frågan var ställd som följer: "Själv har jag väntat på att Canon ska uppdatera till 35/1.4 II, men om du kan tipsa mig vart jag kan köpa den nuvarande versionen för hälften av vad Zeiss vill ha så är det ju ett fynd i väntan på nästa version.... "

Jag visade var och priset var hälften, så när som på en femhundring.

Jag har köpt många begagnade objektiv och däribland ett Canon EF 35mm F1.4 L som jag är mycket nöjd med. Det gav jag 8900 för och det är tillverkat i maj 2009, så det får nog räknas till avdelningen bra köp. Jag har också tittat på ett antal som har beskrivits vara i mycket gott skick och de har de inte varit enligt min bedömning. Hur exemplaret i annonsen är vet väl varken du eller jag.

Jag misstänker att du hellre blundar ;-)
Varför skulle jag göra det? Jag har ägt så många objektiv att det knappt går att räkna, varav nio stycken femtiomillimetersobjektiv. Alla presterar olika, så varför skulle just Canons prestera likadant som Zeiss? Därtill är min erfarenhet av fyra Zeissobjektiv att de har en annan karaktär än andra märken (har dock inte ägt något från Canon).

Om man nu skulle vinna lotteriet, vilka av dom nyare Zeissgluggarna med Canon-fattning är det som man ska ha? :)

Säljs här på Fotosidan för 9500kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=132030
Zeissen lär kosta runt 18000kr när den landar hos Cyber om ett drygt halvår eller så.

Zeiss själva anger ett rekommenderat pris på EUR 1385 ex moms, vilket med dagens kurs och svensk moms blir runt 15995:- i butik. Men det spelar ingen roll, du jämför päron och äpplen hela tiden och vrider och vänder på siffror, specifikationer, priser, nytt och begagnat för att passa den åsikt du har för stunden vilket alla i tråden redan märkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar