Makten
Aktiv medlem
Då det är enklare att svara på svenska än engelska så väljer jag FS framför FM;-)Om man nu skulle vinna lotteriet, vilka av dom nyare Zeissgluggarna med Canon-fattning är det som man ska ha?
Jag tycker att du först av allt ska fundera på vilken brännvidd som verkar intressantast med avseende på den speciella karaktär som Zeissobjektiv ger. Vid vilka tillfällen och vilken bildvinkel skulle du vilja ha det du sett i Zeissbilder? Min erfarenhet är nämligen att du kan få detta med allihop, men i olika omfattning och med vissa små klausuler.
Själv är gillar jag det enkla 50/1,4 väldigt mycket, men det är också - tillsammans med 85/1,4 - det objektiv i Z*-linjen som många andra inte tycker så mycket om. Det ger viss fokusförskjutning vid nedbländning, är oskarpt vid stora bländaröppningar på korta avstånd och har lite lägre kontrast än de andra, modernare konstruktionerna. Men å andra sidan ger det en helt unik karaktär som är mycket mångsidig beroende på valt bländarvärde. Vid f/3,2-8 är det så skarpt och har så snygg bakgrundsoskärpa att det är nästan ofattbart. För att dra i stora växlar så ser det ut som att man använder ett betydligt större format än 24x36. Vid större öppningar måste man verkligen ha lite koll på vad man gör, för annars kan det bli skitdåligt.
De två andra jag har för spegelreflexkamera; 35/2 och 100/2, ger istället vansinnigt bra resultat vid alla avstånd och alla bländaröppningar. Men de är rätt stora, tunga och dyra. Båda kan dessutom ge lite otrevlig bokeh på medellånga avstånd, men å andra sidan är det oftast inget man tänker på eftersom det som är i fokus är så skarpt att bakgrunden "försvinner" för betraktaren ändå. Jag var förut ganska besatt av mjuk bokeh, men tack vare 35:an har jag helt släppt det. Skillnaden mellan skarpt och oskarpt är viktigare för intrycket av att bakgrunden inte stör motivet.
Därmed skulle jag vilja säga att just 35/2 och 100/2 är väldigt säkra kort ändå, om man är ute efter bästa möjliga bildkvalitet över objektivens omfång; både gällande fokusavstånd och bländarvärde.
Sen har vi förstås 21/2,8 Distagon och 50/2 Makro-Planar. Utan att ha provat någon av dem så kan jag nog ändå, baserat på egen erfarenhet och jämförelser, säga att de är ungefär som 35:an i karaktär. Mer jämnbra över alla avstånd och bländarvärden, men med tendenser till bråkig bokeh på större avstånd, vilket är motsatsen till Planar 50/1,4 som blir smuttare på längre håll och bråkigare på kortare håll. Det är just därför Planarn faller mig i smaken, då jag inte är så mycket för närbilder.
Tillägg: Här är ett exempel på skräpig bokeh från 35/2 vid f/4:
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9437.jpg
Men, hade du ens märkt det om jag inte nämnt det? Blicken dras ändå till de skarpa delarna, och övergången mellan skarpt och oskarpt är helt fantastiskt. Kika särskilt på bilens bakre del, där skärpan "smälter bort" och kontrasten minskar. Mycket trevligt!
Senast ändrad: