Samtidigt är ju 35L ett av Canons bästa objektiv och att då ge upp autofokusen för Zeiss är väl tveksamt, även om den nya är suverän.
Man har förstås olika prioriteringar, behov och önskemål. Själv köper jag hellre manuella objektiv även när de är sämre än AF-dito. Bara för att det är så mycket trevligare
Men som Andreas skriver; prova ett Zeiss 35/2 och du är förmodligen rökt. Jag har inte provat 35/1,4 L själv, men jag har inte sett någon tillverkare som kommer i närheten av Zeiss med avseende på vissa saker i bildkvaliteten som jag värderar högt. Mycket högt.
Ofattbart hur klumpiga objektiven görs nu för tiden! Vad är det för fel med dagens objektivkonstruktörer?
Min 35/2 väger 880 g. Och då är en bra kamera med småbildssensor inräknad!
Storleken är rätt lika den med.
(M9 med Summicron 35)
Ironi är det enda man kan bemöta sådana allvarliga saker med...
Äpplen och päron. Ett ZM 35/2 väger 240 gram, vilket är mindre än Summicron ASPH 35/2 som väger 255 gram. Spegelreflexkameror kan inte använda symmetriska vidvinklar, så därför blir de större och tyngre. Visst går det att göra ett lätt och rätt bra 35/2 (se på Canon och Nikon), men ska det bli
riktigt bra så kommer det att bli stort och väga mycket, tyvärr.
En fin kompromiss är Voigtländer 40/2 Ultron, även om det har lite längre brännvidd. Ett objektiv som jag värderar högre än allt vad Nikon i dagsläget har att erbjuda i samma härad; 24-70 inräknat.
----------------------------------
Jag gissar att den nya Zeissen blir något alldeles exceptionellt, då den gamla Contax-Yashica 35/1,4 verkar fantastisk. Och den är mycket mindre och väger 600 gram. De har knappast gjort massa ändringar som ökat vikten, utan att prestanda också ökat.
Själv tittar jag glatt på, på avstånd. Jag gillar inte tunga objektiv. Men jag är heltokig i Zeiss.