hbengtsson
Aktiv medlem
Dum fråga kanske (ny i Nikon världen) men hur kommer det sig att Zeiss bara släpper manuell optik till Nikon? Har Sony ensamrätt på något märkligt sätt?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var själv sugen och kikade lite tidigare, fann dessa iaf;
http://www.pricerunner.se/cl/543/Ka...+nikon;;326|19555;&q=zeiss+nikon&ref=redirect
Skulle mer än gärna höra någon ytterligare info om dessa!
Var själv sugen och kikade lite tidigare, fann dessa iaf;
http://www.pricerunner.se/cl/543/Ka...+nikon;;326|19555;&q=zeiss+nikon&ref=redirect
Skulle mer än gärna höra någon ytterligare info om dessa!
Där ser man, nej jag viste inte att det var manuella objektiv, hittade "liknande" på ebay, men där stod även forkortningen "MF", då blev det ju självklart. Vad ZF är kan jag nu bara ana kanske är Zeiss-Fokus? (endas till zeiss-kameror?)
Sist jag kände på en gammal Hasseblad med vad jag tror var ett motsvarande 50mm zeiss så ville jag bara testa ett sådant på min nikon, men hur dessa är att använda på svensson-dslr vet jag inte.
Där ser man, nej jag viste inte att det var manuella objektiv, hittade "liknande" på ebay, men där stod även forkortningen "MF", då blev det ju självklart. Vad ZF är kan jag nu bara ana kanske är Zeiss-Fokus? (endas till zeiss-kameror?)
Sist jag kände på en gammal Hasseblad med vad jag tror var ett motsvarande 50mm zeiss så ville jag bara testa ett sådant på min nikon, men hur dessa är att använda på svensson-dslr vet jag inte.
Nja, inte nödvändigtvis upplösning i fråga utan skärpedjupet tillexempel var något alldeles speciellt, har svårt att förklara.. Bilden kändes allt annat än platt genom sökaren, någon skum "3D-känsla" ja låter väl helt miffo nuMellanformatsoptik på småbild ger inte bättre upplösning
Ja som du tidigare sa så är de helt manuella vilket kan ha sin lilla charm. Vissa utav Zeiss objektiven är inte skarpare än nikons motsvarighet så du vet men uppfattningen jag har fått vad det gäller deras objektiv så är de skarpa och har vacker boké.
Men kan till lägga att jag såg för ett tag sen att Paul hade problem med ett par av sina Zeiss gluggar och verkade ha jävlas rätt mycket med den svenska leverantören av Zeiss
mvh
Det har Sony säkert. Dock är det ju knappast så att Sony skulle på något sätt ha "lurat" Zeiss, som vissa missnöjda CaNikon-dyrkare vill antyda här och var (hur lätt skulle det ha varit, månne?)...Antagligen så har sony ett fint avtal med zeiss.
...
Näää, inte nödvändigtvis. Det går ju alldeles utmärkt även med Sony A700. Eller A200/A300/A350. Och även A100 för den delen. Zeiss-objektiven fungerar ju t.o.m. alldeles utmärkt även på Minolta Dynax 5D och 7D....
Men vill du ha24-70 2.8 ssm, 16-35mm ssm eller 135 mm 1.8 så får du lägga till t.ex A900 i din shoppinglista.