Makten
Aktiv medlem
Hela poängen med att jag kör sessions (en enda för allt) är att slippa databas-trams, och det är perfekt att varje mapp får en undermapp med ändringsdata och cache. Vad jag dock inte tänkte på var att om jag raderar bildfiler utanför C1 så ligger cachen kvar och tar massa plats. Det löses genom att jag hädanefter istället raderar bilder inne i C1, dock med nackdelen att jag har två separata papperskorgar att hålla reda på. När C1:s papperskorg töms, töms också cachen i den dedikerade undermappen.Den stora skillnaden mellan Session och katalog är egentligen att databasasfilen i Sessionen automatiskt uppdateras när du flyttar något i filsystemet utanför C1. medan detta inte sker om du använder katalog.
I katalogfallet bör du göra alla filförflyttninga inifrån C1 för att katalogdatabasen ska uppdatera. Gör du förflytningar ute i filsystemet måste du själv synka änddringen inifrån C1 för att katalogdatabasen ska uppdateras
Så länge alla bilder ligger inuti sessionsmappen kan du flytta den vart som helst mellan datorer eller platser i filsystem. Alla ändringar du gör lagras i sessionens databasfil som ju även den ligger i sessionsmappen.
En fördel med session systemet är att varje sessionsmapp har sin egen databas och man får inte samma problem med "single point of failure". Skulle en sessionsdatabas bli skadad blir man bara av med redigeringarna i just den sessionsmappen medan alla andra förblir intakta.
Tycker man inte om databaser är nog katalogsystemet enklare att hantera. Det enda man behöver tänka på då är att alla bildförflyttningar ska ske inifrån C1
Nu kan jag flytta mappar till andra diskar eller andra datorer och fortfarande ha kvar alla ändringar om jag öppnar dem med C1, utan krusiduller.
Igår rensade jag alla proxies-mappar sen augusti och blev då av med 30 gig skräp. Lite av det kommer naturligtvis tillbaka när nya förhandsvisningar renderas då jag öppnar dessa fotomappar igen, men då är det åtminstone bara sånt som faktiskt behövs, inget kvar från bildfiler som inte finns längre.