Annons

Capture One och "sessions": Sparas råkonverteringsinställningar i metadata?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den stora skillnaden mellan Session och katalog är egentligen att databasasfilen i Sessionen automatiskt uppdateras när du flyttar något i filsystemet utanför C1. medan detta inte sker om du använder katalog.

I katalogfallet bör du göra alla filförflyttninga inifrån C1 för att katalogdatabasen ska uppdatera. Gör du förflytningar ute i filsystemet måste du själv synka änddringen inifrån C1 för att katalogdatabasen ska uppdateras

Så länge alla bilder ligger inuti sessionsmappen kan du flytta den vart som helst mellan datorer eller platser i filsystem. Alla ändringar du gör lagras i sessionens databasfil som ju även den ligger i sessionsmappen.

En fördel med session systemet är att varje sessionsmapp har sin egen databas och man får inte samma problem med "single point of failure". Skulle en sessionsdatabas bli skadad blir man bara av med redigeringarna i just den sessionsmappen medan alla andra förblir intakta.

Tycker man inte om databaser är nog katalogsystemet enklare att hantera. Det enda man behöver tänka på då är att alla bildförflyttningar ska ske inifrån C1
Hela poängen med att jag kör sessions (en enda för allt) är att slippa databas-trams, och det är perfekt att varje mapp får en undermapp med ändringsdata och cache. Vad jag dock inte tänkte på var att om jag raderar bildfiler utanför C1 så ligger cachen kvar och tar massa plats. Det löses genom att jag hädanefter istället raderar bilder inne i C1, dock med nackdelen att jag har två separata papperskorgar att hålla reda på. När C1:s papperskorg töms, töms också cachen i den dedikerade undermappen.

Nu kan jag flytta mappar till andra diskar eller andra datorer och fortfarande ha kvar alla ändringar om jag öppnar dem med C1, utan krusiduller.

Igår rensade jag alla proxies-mappar sen augusti och blev då av med 30 gig skräp. Lite av det kommer naturligtvis tillbaka när nya förhandsvisningar renderas då jag öppnar dessa fotomappar igen, men då är det åtminstone bara sånt som faktiskt behövs, inget kvar från bildfiler som inte finns längre.

Hela poängen med att jag kör sessions (en enda för allt) är att slippa databas-trams, och det är perfekt att varje mapp får en undermapp med ändringsdata och cache. Vad jag dock inte tänkte på var att om jag raderar bildfiler utanför C1 så ligger cachen kvar och tar massa plats. Det löses genom att jag hädanefter istället raderar bilder inne i C1, dock med nackdelen att jag har två separata

En parantesfråga som blir offtopic men hoppas du kan ge en snabb feedback och att mod inte sågar bort inlägget :)

Såg i din blogg att du skaffat GFX 50S II. Hur är färgåtergivningen i den vs 50S? Har "hört" att de är lite olika men verkar något oklart. Vet att du har koll på färger så vore kul att höra. Är den gamla "fuji punchen" kvar i profilerna?

En parantesfråga som blir offtopic men hoppas du kan ge en snabb feedback och att mod inte sågar bort inlägget :)

Såg i din blogg att du skaffat GFX 50S II. Hur är färgåtergivningen i den vs 50S? Har "hört" att de är lite olika men verkar något oklart. Vet att du har koll på färger så vore kul att höra. Är den gamla "fuji punchen" kvar i profilerna?
Jag hann aldrig A/B-jämföra innan jag sålde R:en, men av allt att döma är det identiskt eller så nära att jag inte märker nån skillnad i alla fall. Sensorn är ju samma så om det skiljer så lär det vara ändringar i C1 antar jag.

Edit: Sen har hag klurat på att köpa en bunt filmsimuleringsprofiler från Cobalt, då jag är lite less på att alla Fujis egna är viktade mot grönt; i alla fall de som inte är direkt plojiga ("classic neg" till exempel). Cobalts Velvia 50 ser verkligen ut som Velvia, till skillnad från Fujis som mer liknar nån slags pastellmålning med extremt överdrivna färger.

Tråden ovan är en allmän diskussion, så titeln är lite missvisande.

Hela poängen med att jag kör sessions (en enda för allt) är att slippa databas-trams, och det är perfekt att varje mapp får en undermapp med ändringsdata och cache. Vad jag dock inte tänkte på var att om jag raderar bildfiler utanför C1 så ligger cachen kvar och tar massa plats. Det löses genom att jag hädanefter istället raderar bilder inne i C1, dock med nackdelen att jag har två separata papperskorgar att hålla reda på. När C1:s papperskorg töms, töms också cachen i den dedikerade undermappen...........

Igår rensade jag alla proxies-mappar sen augusti och blev då av med 30 gig skräp. Lite av det kommer naturligtvis tillbaka när nya förhandsvisningar renderas då jag öppnar dessa fotomappar igen, men då är det åtminstone bara sånt som faktiskt behövs, inget kvar från bildfiler som inte finns längre.........

Först ska jag säga att om du gillar den metod du nu hittat så är det väl bara att köra på.

...men om du använder en enda session som om en generell C1 databas så ligger alla ju dina ändringar du gör i den sessionens databas, så för mig har du ju fortfarande allt i en databas även om du nu låtsas som om du inte har det och den databasen måste underhållas precis som alla monolitdatabaser i C1 och exv. Lightroom och det är ju exakt det underhållet du beskrivit ovan. Det är bara i system där man fullständigt kan skita i databaser som man slipper det.

Databasen är dessutom en single point of failure till skillnad från om man använder sessionerna som de flesta använder dem och de är tänkta att använda eller eller alla ändringar lagras i sidecarfiler istället.

Jag använder Capture Ones sessioner som de är tänkta att användas d.v.s. en för varje session. De måste ju riggas och är ett nödvändigt ont när jag reprofotar med tethering till dator då jag efter detta egentligen aldrig går tillbaka till dem efter att jag riggat dem och använt dem men jag gör det hellre än använder den generella databasen i C1. Skälet till att jag riggat dem hittills är bl.a. att jag riggar upp hur filnamnen som skapas i sessionen automatiskt ska byggas men jag skulle ju lika gärna kunna använda min Ad Hoc-session och rensa den efter varje "session" som du gör och köra en rename av filerna någon annanstans och det händer att jag gör det i Photo Mechanic istället. När jag är klar med reprosessionen kopierar jag mina RAW till en vanlig katalog och raderar sessionerna.

Så jag kanske skiter i att rigga C1-sessioner framöver och kör en enda Ad hoc-session som du ju också faktiskt gör. Det är nog smidigare och snabbare. Men lika smidigt som Photolab är det långtifrån. Där ägnar jag överhuvudtaget inte en tanke åt databasen eftersom den är redundant och kan raderas helt om jag vill utan att det gör ett dugg egentligen

Senast ändrad:
Lite lustigt att du inte kommit helt i mål ännu med detta. Tråden startades ju i maj :)

Fattade jag rätt att du nu kör allt i en enda session? Då är det väl ingen större skillnad mot att köra i "databasläget" vad jag kan se. Jag har en sådan slasksession själv för ad hoc jobb. Sedan diskuterar du ju fortfarande avigheter med det.

Den enda lösningen vad jag vet idag bland de vanligare konverterarna som möjliggör en konsekvent ignorering av "databas" är nog trots allt Photolab eftersom den jobbar konsekvent mot filsystemets vanliga foldrar och lagrar ändringsmetadata i sidecarfiler och inte bara i databaser. Vill du flyttta foldrarna till något annat ställe så gör det. Vill du köra därifrån istället, så gör det. Det är bara att öppna den eller de foldrarna med applikationen där du placerat dem. Inget sessionskrångel som i C1. Ingen import som i Lightroom och ingen single point of failure som i databaser eller sessioner som du använder som databaser. Vill du flytta enbart filer så kopiera bara RAW-fil och sidecarfil tillsammans, that's all. Mycket enklare blir det inte.

Vill du använda filmprofiler så finns en bra sådan i form av DXO Filmpack 6 som integrerar sig fullständigt sömlöst med Photokab.

Testa en trial av Photolab och Filmpack innan du fastnat i ett C1 sessionsträsk som du ändå inte verkar tycka är optimalt, för om du tyckte det skulle väl ändå inte den här diskussionen fortfarande leva, eller hur? Det kostar inget att pröva annat än lite egentid och ett lite öppet sinnelag.

Jag skriver detta trots att jag själv alltid använder sessioner fullt ut när jag använder C1, men det du verkar göra om jag inte missuppfattat dig är att du låtsas som att det inte är en session du jobbar i, fast du faktiskt gör det och då får du andra problem istället istället för sessionens obestridliga fördelar.
Jag förstår inte vad det är för "träsk" du åsyftar. Det funkar precis som jag vill nu, bara att jag inte begrep att det ligger förhandsvisningsfiler kvar om man raderar bildfiler i finder. Jag vill ha noll och inget med databaser att göra och en enda session för allt gör att jag slipper det. Bara att flytta vad jag vill vart jag vill utan krångel.

Nån annan mjukvara tänker jag inte prova. Har redan betalat för C1 och är tillräckligt nöjd, även om jag tycker att det är ett ganska krångligt och dåligt gränssnitt vid själva efterbehandlingen. Men det funkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar