Annons

Capture One 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tålmodigt laddat hem de båda beta versionerna och nu även den officiella releasen av C4, men den kraschar direkt vid uppstart. Sitter på en dator med Intel processor.
 
Grönsticken (i NEF från D200, D2X) är nu borta...

cowboy skrev:
Grönsticken som beskrivs tidigare i tråden har tyvärr gjort comeback i Capture One v4 beta 1.
Nu (i den skarpa versionen) är de återuppståndna grönsticken borta igen. Skönt.

Har inga krascher på min Dell Dimension 8300 (intelprocessor) med XP Pro; programmet tuffar på och verkar stabilt.
 
Uppgradering från LE 3.7.7

Jag har just installerat version 4. Det är tydligen att allmänt problem att kunna uppgradera från LE 3.7.7 till version 4 trots att man har "tillåtna" uppgraderingar kvar.

Jag har anmält till supporten att jag vill få en berättigad uppgraderig men jag ser på Phase One´s användarforum att det är flera som inte tycker att de får någon användbar hjälp där.

Är det någon här som stött på problemet och fått det löst?

Thomas
 
Re: Uppgradering från LE 3.7.7

Fredsson skrev:
Jag har just installerat version 4. Det är tydligen att allmänt problem att kunna uppgradera från LE 3.7.7 till version 4 trots att man har "tillåtna" uppgraderingar kvar.

Jag har anmält till supporten att jag vill få en berättigad uppgraderig men jag ser på Phase One´s användarforum att det är flera som inte tycker att de får någon användbar hjälp där.

Är det någon här som stött på problemet och fått det löst?

Thomas

Hej Thomas!

Du specifiserar inte ditt problem, men när jag uppdaterade kom jag halvägs, hade matat in koden och mail adressen sen hände inte något mer.
Problemet var att mina inloggnings uppgifter var ofullständiga namn och något mer var inte inmatade.
Lösningen är att logga in och uppdatera sina inloggningsuppgifter. Man klickar på sitt namn uppe i högra hörnet till vänster om logga ut.
Men man har ju inte något namn, moment 22 alltså.
Men dra pekare sakta åt vänster där det står logga ut så ser du när den blir ett finger, klicka och du är inne på "din sida " och kan fylla i uppgifterna som fattas.
Hoppas jag kunde vara till någon hjälp.

God Jul Micke.
 
Hej Micke.

Jag var kanske lite otydlig med problemet. Det är alltså inget problem att skriva i licens kod och e-post. Mina uppgifter hämtas då korrekt från Phase One men jag får också meddelandet att jag inte har några uppdateringar kvar så programmet låses inte upp.

Enligt min sida hos Phase One så är min licens giltig för version 4 och jag har 2 fria uppdateringar kvar.

Enligt deras användarforum så är detta tydligen mer eller mindre standard så det verkar som om det är något i verifieringen som inte fungerar. Jag antar att det är Phase One som behöver gära något i sin licensbas för att lösa detta men jag frågade för att jag hoppades att det kanske finns någon väg runt som någon här känner till.

Annars är det väl bara att köra med trial versinen och hoppas på ett svar och en lösning inom 30 dagar.

Tack ändå för hjälpen och God Jul.

Thomas
 
Thomas,
det här lär väl inte hjälpa dig, men som info:

Jag petade in min C1 Pro licens i C1 v4 och först såg det ut som om jag blivit av med en uppgradering, men när jag kollade senare var allt som vanligt. Kör nu på en giltig licens.

Förmodar att en del licensproblem dyker upp så här i början, är dock rätt övertygad om att Phase One kommer att lösa eventuella problem omgående.

Läs inte allt för många gnällinlägg på Phase One's support forum - då kan julen påverkas negativt!
 
alfin skrev:
Förmodar att en del licensproblem dyker upp så här i början, är dock rätt övertygad om att Phase One kommer att lösa eventuella problem omgående.
Genom åren har jag då och då haft lite trassel och frågor på just licenser och antal aktiveringar. När jag skapat ett support case på webben har jag alltid fått svar inom ett-två dygn.

Just nu när man lanserar v4 är väl supporten hårdare belastad och allt tar därför lite längre tid än vanligt.
Men Thomas, du behöver definitivt inte vara orolig att de lämnar dig i sticket med dina problem, Phase Ones support håller hög servicenivå.

Även jag aktiverade mina två v4-installationer (på bordsdator och laptop) med Pro-licensnumret och allt funkade smärtfritt.

Efter att ha behandlat ett tjugotal bilder tycker jag v4 är ett riktigt lyft från tidigare versioner.
Synd bara att mina datorer har lite klena muskler.

För att komma igång smidigt med att använda v4 är det en bra ide' att först kolla igenom de videoguider som finns på http://www.phaseone.com/4/ > How it works > Watch and learn > Video tutorials , programmet är för komplicerat för eget tidsödande famlande.

God Jul, alla.
 
Jag har också försökt att nyttja min uppgraderingsmöjlighet men inte lyckats registrera C1 4. Efter att jag matan in mitt serienummer och sedan min registrerade mejladress så kan den inte hänta info till min profil och sedemera kan jag inte activera programmet. Synd! SKall försöka kontakta Phase Ones support om inte någon annan kommer med en lösning.
 
johan.morck skrev:
Jag har också försökt att nyttja min uppgraderingsmöjlighet men inte lyckats registrera C1 4. Efter att jag matan in mitt serienummer och sedan min registrerade mejladress så kan den inte hänta info till min profil och sedemera kan jag inte activera programmet. Synd! SKall försöka kontakta Phase Ones support om inte någon annan kommer med en lösning.

Låter som det problem som jag hade vid uppgradering.
Titta på mitt föregående inlägg.
Skrolla upp en liten bit.

Hälsningar Micke.
 
wow, snacka om hemlig ingång. Förstår nu varför jag inte hittade den när jag letade febrilt.

EDIT: Inte helt oväntat så funkade det nu lysande. Tack!
 
Jag kan väl komplettera mitt inlägg några poster upp med att supporten nu fixat min uppdatering. Tydligen jobbar de även nu i julhelgen. Imponerande bara det!

Problemet var tydligen att min licens är inköpt redan för version 1 och då var det något som inte hängde med i deras licensdatabas. Lite handpåläggning där sedan gick det bra att låsa upp programmet.

Thomas F
 
Snabb fokuskoll i v4?

Någon som i v4 hittat något snabbt sätt att kolla om en bild är skarp utan att behöva zooma upp den till max?

I Capture One Pro v3.7.7 (och tidigare) finns ju fliken "Focus" med ett zoombart mindre fönster 100-600%, där man snabbt kan kolla skärpan - se bild nedan - mycket smidigt.

Förhoppningsvis finnas en liknande snabb funktion i v4?! Men var?

OT: jag har under dagen behandlat knappt hundra NEFar i Capture One v4 (för Windows) med mycket fin kvalite' på de 30-90 Mb TIFFar som blev resultatet.
Efter att initialt ställt in parametrarna under fliken "Output" använde jag i stort bara funktionerna under fliken "Quick", kollade någon gång kön under "Batch". Mycket bra och snabbt arbetsflöde!
Eftersom TIFFarna blev så fina direkt ur Capture One behövde de ingen handpåläggning i Photoshop CS utan jag skapade JPG automatiserat i "Image processor v2.3" (File > Scripts > Dr Brown's Image Processor 2.3, ett gratisscript från Russel Brown, processorn är inbyggd av Adobe i senare Photoshopversioner).
 

Bilagor

  • fokuskoll_v3.7.7_1.jpg
    fokuskoll_v3.7.7_1.jpg
    70.4 KB · Visningar: 561
Senast ändrad:
Annan placering av Cache-katalogen?

CO4 skapar en underkatalog i varje katalog med bilder som browsern pekat på, och i den läggs visningsbilderna som är cirka 2 MB styck. Det genereras direkt en visningsbild (preview) för varje original. Jag vill kunna välja att denna katalog ska ligga någon annanstans men hittar inte någon möjlighet för det.
Mitt problem hänger ihop med min rutin för backup. Jag har normalt en katalog för varje månad och kopierar den katalogen till en annan hårddisk efter månadsskiftet. Om jag använt CO4 i den katalogen innebär det att jag får med alla previews i backupen, vilket är onödigt och bara tar plats (det blir lätt någon GB extra). Att behöva gå in manuellt och ta bort CO4 underkatalog före varje backup är inte acceptabelt. Om det inte finns ett sätt att styra var cachekatalogen ska ligga blir det i praktiken ett hinder för att använda programmet.
/Sigge
 
Re: Annan placering av Cache-katalogen?

skarsfjall skrev:
CO4 skapar en underkatalog i varje katalog med bilder som browsern pekat på, och i den läggs visningsbilderna som är cirka 2 MB styck. Det genereras direkt en visningsbild (preview) för varje original. Jag vill kunna välja att denna katalog ska ligga någon annanstans men hittar inte någon möjlighet för det.
Mitt problem hänger ihop med min rutin för backup. Jag har normalt en katalog för varje månad och kopierar den katalogen till en annan hårddisk efter månadsskiftet. Om jag använt CO4 i den katalogen innebär det att jag får med alla previews i backupen, vilket är onödigt och bara tar plats (det blir lätt någon GB extra). Att behöva gå in manuellt och ta bort CO4 underkatalog före varje backup är inte acceptabelt. Om det inte finns ett sätt att styra var cachekatalogen ska ligga blir det i praktiken ett hinder för att använda programmet.
/Sigge

Jag, (precis som Sigge) upptäckte idag detta mycket stora problem, när jag tog en backup på mina bilder.

Så om det inte finns ett sätt att styra detta själv, eller om det inte kommer en uppdatering som fixar detta omedelbart, så kommer jag att överge Capture One 4 för något annat program...

Det är tydligen fler som inte gillar den här funktionen...

/Håkan
 
Senast ändrad:
Hej
Den e klart förödande, programet minns ju knappt några inställningar alls, men den minns sist använda katalog. Så då man tankat in en ny session, startar programmet börjar den bygga previews i den förra man använde o har raderat.

Sen har jag hittat ett par saker till:
- Minimerar du programmet o sen tar upp det igen så har den tappat var den var i tumbildslistan, den är först i listan, i kombination med att den inte visar de du processat är det ett äventyr om du dessutom har en kö.

- Det finns som jag kan hitta ingen markering på bilderna man processat längre, den gröna pricken e borta

- Historikfilen däremot, den minns mer än en session och den lägger de nya sist, så det e ett satnas scrollande där, vet ej om man kan sortera den på nått sätt.

- Vissa snabbvalstangenter e inte bra valda, ctrl-D är man van deselectar, inte sänder saker till process.

- Profilen för kameran minns den inte, i gamla kunde man välja tex Manges 1Dmk2 hi sat o den följde sen med. Jag har profiler för D60, 350D o 1D mk2 och nu får jag välja in den själv hela tiden.

- Skrivskyddade filer klarar den inte, då hänger den med Loading som text. Det måste vara ett rent programmeringsfel, de öppnar filen i fel mode, för de skryter ju med att de modifierar inte filerna.

- Jag hittar inte hur stänga av JPG browsning, råkar du klicka på en katalog med jpg filer får du ju den där satans proxykatalogen ju.

Detta gör att arbetet blir klart tyngre, denna kopiering måste ju göras till alla bilder före man gör annat.

Summan av mitt intryck efter en vecka o mer än 1000 bilder är att de kan inte haft fokus på oss som har massor av bilder, utan lagt krutet på bildkvalite o gui:t, men inte sytt ihop det än.
Bara det att man inte ser vilka man kört fram i thumbslistan är under all kritik gällande arbetets fart ju samt i princip avsaknad av inställningar där en naturlig vore katalogen för tummarna samt gjorda redigeringar borde gå ställa var för sig..

Plus dock för:
- Quick fliken, den ger ett effektivt flöde, ett klart lyft ha färgbalans och exponering i samma flik
- Automatfunktionerna fungerar förvånadsvärt bra, både för färgbalans, exponering och HDR

- Verkar stabil på min dator, inga tekniska problem alls

Roine
 
Varning

Hej igen

En varning för webgallerifunktionen

Väljer du en katalog, tex c:\web så rensas den helt oavsett om där redan finns filer eller kagtaloger, programmet använder inte katalogen som alla andra program, utan tar bort den inkl underkataloger och skapar en ny.

Roine
 
ulfliljegren skrev:
Bo.

Där är två aspekter i detta svar.

Photomechanics implementerar IPTC data i filen i en icke industri standadiserat sätt viket betyder at Photomechanics är bara kompatibelt med sig själv.
När det kommer till IPTC sidecar file och IPTC överhuvudtaget så är det en PRO feature idag och kommer också vara i framtiden.

Henrik

Vi helt enkelt inte hade tillgång till en D300 men hade tillgång till en D3a.
D300 kommer, förmodligen redan i nästa release.
Någon info om när Canon G9 RAW-filer supportas av PRO-versionen?
Min gamla G6 fungerar fint.
Även Canon 5D samt P20 bakstycket.

/Hasse
 
ulfliljegren skrev:
G9

Nästa version.. tror det är stort sett är färdigt internt.

Hej Ulf - har fått för mig att du sitter inne med "insideinformation" och som nybliven Mac-ägare har jag några frågor.

Finns version 4 till Mac OS 10.5.1? Om inte, när kommer den, om den kommer?

Sitter och laddar ner Capture One DB 3.7.7 for Mac OS 10.3.9 and 10.4.x. Borde fungera på OS 10.5.1 ... eller ???

Tack på förhand / Jan-Olof
 
Downloading
Before downloading Capture One, make sure your computer meets the following system requirements:

• Macintosh G3 or later
• Mac OS X 10.3.9 or higher (10.4.8 or higher required to run Capture One with Live Preview)
• 512 MB of RAM or more (1 GB or more recommended when used with Phase One P-backs)
• At least 2 GB of free disk space

Phase One provides Capture One in the following languages: English, German, French, Italian, Spanish, Japanese, Chinese (simplified), Chinese (traditional), Swedish, Czech, Dutch, Portuguese and Korean.

To get the latest version of Capture One, visit:
http://www.phaseone.com/download

Installing
To install the Capture One software, click the “Install Capture One” application and follow the on-screen instructions. The installer will install the Capture One software and user guide in the Applications folder on your system disk. It will also install a number of ColorSync profiles for use in various lighting conditions.

**************************************

Programmet Install Capture One DB har oväntat avslutats.

Mac OS X och andra program påverkas inte.

Klicka på Öppna igen så öppnas programmet igen. Klicka på Rapport om du vill visa mer information eller skicka rapport till Apple.

Ignorera - Rapport ... - Starta om

************************************

Rapporten innehåller:

Process: installer [242]
Path: /Volumes/Capture One DB/Install Capture One DB.app/Contents/MacOS/installer
Identifier: com.MindVision.Installer
Version: ??? (???)
Code Type: PPC (Translated)
Parent Process: launchd [88]

Date/Time: 2008-01-24 20:05:55.924 +0100
OS Version: Mac OS X 10.5.1 (9B18)
Report Version: 6

Exception Type: EXC_CRASH (SIGTRAP)
Exception Codes: 0x0000000000000000, 0x0000000000000000
Crashed Thread: 0

Thread 0 Crashed:
0 ??? 0x801a194a 0 + 2149194058
1 translate 0xb80b6670 0xb8000000 + 747120
2 translate 0xb80b6b77 0xb8000000 + 748407
3 translate 0xb80d4530 0xb8000000 + 869680
4 translate 0xb813c9e9 spin_lock_wrapper + 1981

Thread 1:
0 ??? 0x800bb8e6 0 + 2148251878
1 ??? 0x800c30dc 0 + 2148282588
2 translate 0xb818b69a CallPPCFunctionAtAddressInt + 202826
3 ??? 0x800ec075 0 + 2148450421
4 ??? 0x800ebf32 0 + 2148450098

Thread 0 crashed with X86 Thread State (32-bit):
eax: 0x00000000 ebx: 0xb80b67e8 ecx: 0xb7fff9ac edx: 0x801a194a
edi: 0xb8208980 esi: 0x00000005 ebp: 0xb7fff9d8 esp: 0xb7fff9ac
ss: 0x0000001f efl: 0x00000246 eip: 0x801a194a cs: 0x00000007
ds: 0x0000001f es: 0x0000001f fs: 0x00000000 gs: 0x00000037
cr2: 0x858ad3c8

Binary Images:
0xb8000000 - 0xb81d7fe7 translate ??? (???) /usr/libexec/oah/translate

Translated Code Information:
NO CRASH REPORT
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.