Annons

Capture One 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det var ju kul att Phase One äntligen fick ut sin version 4, men det var knappast något att gå upp i falsett eller hoppa runt i vardagsrummet över. Tycker dessutom de borde vågat behålla ett eget gränssnitt och inte apa efter konkurrenterna.

Man har blivit rejält bortskämd med korrigeringsmöjligheterna i Lightroom och ACR 4.1. C1 som en gång var state-of-the-art känns numera hopplöst efter och där man verkligen saknar möjligheten att göra mer precisa justeringar.

Kommer säkert intressantare funktioner framöver, inte minst i Pro-versionen, men tyvärr lär det nog dröja en bra bit in på nästa år innan vi får se den releasad. Hur som helst så kommer man inte ifrån att konverteringarna har en speciell filmlik känsla över sig som är svår att efterlikna i andra program.
 
Hmmm... Nu har jag kört ett tag på 4:an och jag är inte överväldigad. Det är snyggt och vissa funktioner är riktigt bra. Men takten i mitt arbetsflöde har halverats från 3.7.7 Pro. Det är inte bra.

Jag saknar många finesser som man får hoppas kommer senare. Bland annat så tycker jag att...

1) Roteringen är sämre.
2) Jag saknar sessions.
3) Fler justeringsmöjligheter i exponeringen - tyvärr på bekostnad av drygt arbetsflöde
4) Det verkar som att man inte längre klarar sig med ett standard grafikkort för att det ska flyta lika snabbt som innan. Samma effekt som med LR. Trögt och med långsam respons.
5) Fokuseringskollen i det lilla preview-fönstret på sidan är borta.
6)Krångligare att kopiera inställningar mellan bilder.
7) Bedrövligt mycket sämre "rating-möjligheter" där dessutom sorteringen buggar.
8) Pilligt och smått.

Efter jag är klar med det här jobbet kommer jag köra vidare på senaste versionen innan. Åtminstone till P1 har fixat en bättre version.

Det var lite tankar från min sida...
Mvh /Peter
 
Håller med föregående skribent. Det är lite annorlunda arbetsflöde.

Programmet verkar lida av LR sjukan, lite seg hantering av reglagen, skärpeverkyget är ett exempel .

Det svarta gänssnittet ser kanske proffsigt ut men är det så användarvänligt egentligen?

C1 4 kraschade så fort jag klickade på en bild, innan jag testade att plocka bort skärmprofilen (skapad av adobe gamma). Först då blev det stabilt. Men det är nog en beta sjuka.

DNG filer tolkas helt olika jämfört med motsvarande CR2 bild. I övriga program är de identiska. CR2 filerna ser riktiga ut.

Snabbt är det i alla fall. De nya funktionerna för exponering kan nog vara användbara.

Nu är 100% zoom 1:1 av bilden och inte 400% (!) som i 3.7.x.

Känns dock bra att inte nån databasdel är inkluderad. Separata program som iView och IMatch klarar sånt bättre.

Ser trots allt fram mot den skarpa versionen.

/Christian
 
Adobe Gamma verkar inte skapa några riktiga profiler utan bara en väldigt nerskalad version som den själv kan ladda. Försöker jag använda en sådan profil i många andra problem klagar den på att den inte är korrekt.
 
Om jag ska väga upp något positivt så imponerar verkligen process-hastigheten. Helt otrolig skillnad. Med 3.7.x framkallar jag 5st 16MP-bilder/minut!! Nu tar det bara 2-3 sekunder per bild. En lättnad. (Fast det hjälper ju föga när inte användargränssnittet är snabbare)

En annan grymt bra grej är varianter av RAW-filer!

Sedan saknar jag möjligheten till flera olika output-format samtidigt. (pro?)

Även alla fräcka filter som fanns i den tidigare versionen. Var är dom? (pro?)

Ska även bli intressant att se hur coloreditorn kommer se ut och fungera.

Mvh /Peter
 
God Morgon!

Jag har en vana att i bland slänga in en post här på fotosidan. Mest för att hålla kontakt med Svedala.. :)


Det är först och främst kul att läsa att många är glada för programmet och merdelen av kritik är avsaknad av funktioner.

Först och främst är denna release en Beta, allt är inte färdigt och allt fungerar inte som det ska. Nummer två: Denna är en LE version så den ska jämnföras med 3.7.7 LE och inte PRO i funktioner. (Peter har helt rätt i sina "Pro?" kommentarer)

När det kommer till "Rating" så har vi gått över till stjärn systemet och det är för att det har blivit ett standard system i branchen.

Bo skrev om Media importer, Den kom med i Mac versionen men inte Windows versionen. Jag gissar på att den kan bli implementerad snart i en Beta 2 version.

64bit OS spökar, förhoppningsvis blir där koll på det snart.

Plåta lungt!

-Ulf
 
Hej Ulf och alla andra CO4 betatestare

Sitter och bökar med CO4 och har hittat en klockren bugg.

Markera en bild i raden under fotot som du redigerar och vänsterklicka, välj därefter DEL.

Har gjort det 4 ggr och varje gång så dyker CO4!

Bara att start om från början.
 
Hej,
Jag har provat att markera och köra Delete,Fungerar på min dator utan problem.
De jag provade på var sådant jag har kört remove from dsic i Lightroom. De försvinner från Light room men finns kar i mappen när man tittar.Så min bug verkar vara i Light room istället. Datorer blir man nog aldrig riktigt klok på.
 
Hos mig funkar "delete"

JOLidman skrev:
Sitter och bökar med CO4 och har hittat en klockren bugg.

Markera en bild i raden under fotot som du redigerar och vänsterklicka, välj därefter DEL.

Har gjort det 4 ggr och varje gång så dyker CO4!

Bara att start om från början.
Jan-Olof, vad jag förstår av din profil så har du Windows?

Jag har de senaste dagarna raderat massor av bilder på detta sätt och på min dator (svensk Windows XP Pro + servicepack 2) funkar det utan minsta problem.

Jag har gjort högerklick på den aktuella minibilden längst ner på skärmen, valt "delete" och så fort jag därefter flyttar mig till nästa bild (med musen eller med vänster-/högerpilarna uppe i verktygsfältet) ersätts den aktuella minibilden med ett rött kryss och bildfilen är borta.
Man kan alternativt markera minibilden med musen och trycka på soptunnesymbolen uppe i verktygsfältet - resultatet blir detsamma.
 
Jag har kört några bilder för att testa. Efter några veckor med 4-betorna börjar jag vänja mig vid gränssnittet och tycker nog inte det är så dåligt som många vill göra sken av, även om trean nog var mer överskådlig.

Däremot tycker jag slutresultatet - bilderna blir riktigt bra. Jag kör Canon 30D och upplever att bilderna blir snäppet bättre än de blir med 3.7.7 (har jämfört bilderna sida vid sida). Det finns nog hopp för att slutversionen kommer att bli riktigt bra.
 
Mediaimportern är med i beta 2

ulfliljegren skrev:
Bo skrev om Media importer, Den kom med i Mac versionen men inte Windows versionen. Jag gissar på att den kan bli implementerad snart i en Beta 2 version.
Nu är mediaimportern med även i Windowsversionen. Ser snygg och prydligt ut och funkar bra, man kan (lik tidigare) namnändra filerna medan de tankas in i datorn.
 
IPTC-information?

Men var i v4 ser man och lägger till (eller modifierar) bildernas IPTC-information?

Nu använder jag snabba och smidiga PhotoMechanic till taggandet (taggar NEF-filerna innan de behandlas i Capture One) och tänker fortsätta med det, men det alltid bra att vid behov kunna komplettera eller ändra dem när man jobbar i Capture One.

Eller det kanske är en PRO-funktion?
 
Bo

Helt riktigt, och 64bits Windows stöd är också löst. Där är en del problem med vissa (inte alla) AMD processorer, internt har vi löst det så det kommer med i nästa uppdatering.
 
Flyttbara/dockningsbara paletter?

Och (något som jag läst för längesen i tidiga diskussioner om v4):

Kommer de olika delfönsterna att kunna säras så man kan dra över exv Library/Quick/Exposure/..-komplexet (och kanske även småbilderna i skärmens nederkant) till sin andraskärm och få plats på huvudskärmen till bilden/bilderna i så stort format som möjligt?

Flyttbarheten vore en enorm fördel för oss med dubbla skärmar!

Har windows.
 

Bilagor

  • en_bild_blir_till_1.jpg
    en_bild_blir_till_1.jpg
    82.3 KB · Visningar: 628
Allt har blivit diskuterat och intill vidare är det PRO funktioner om det kommer (kan inte konfimera ännu) Dual Screen är en PRO funtion (Endast Mac) idag och kommer nog förbli en PRO funktion.
 
ulfliljegren skrev:
Allt har blivit diskuterat och intill vidare är det PRO funktioner om det kommer (kan inte konfimera ännu) Dual Screen är en PRO funtion (Endast Mac) idag och kommer nog förbli en PRO funktion.
Det passar mig bra, jag har en pro-licens liggande för v4.

Nu är det bara att hoppas att Dual Screen-funktionen blir verklighet (och om nu Win- och Macversionerna ska bli likadana och Mac-folket haft Dual Screen i v3.x så blir det väl ett j-a gnäll om den plötsligt försvinner i v4...)
 
Enligt Release notes för Capture One 4 så verkar de inte ha stöd för Nikon D300 men Nikon D3 ..någon här som vet vad det kan bero på ?

/Henrik
 
Bo.

Där är två aspekter i detta svar.

Photomechanics implementerar IPTC data i filen i en icke industri standadiserat sätt viket betyder at Photomechanics är bara kompatibelt med sig själv.
När det kommer till IPTC sidecar file och IPTC överhuvudtaget så är det en PRO feature idag och kommer också vara i framtiden.

Henrik

Vi helt enkelt inte hade tillgång till en D300 men hade tillgång till en D3a.
D300 kommer, förmodligen redan i nästa release.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.