ANNONS
Annons

Capture NX 2.0 här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lena W skrev:
Jag håller inte med dig. Nx är bakåtkompatiblet och funkar alldeles utmärkt med mina D70s-nef:ar
t ex. Den är inte enbart till för D3 alltså, men du kanske bara tog ett exempel...

Sedan är inte NX enbart en råfilskonverterare. Man kan både öppna jpg och tiff i den. Sparar man sedan ned ändringarna på dessa jpg och tiff i nef-format, sparar du ändringarna separat, precis som i vilken nef direkt från kameran som helst. M a o kan du ta upp en jpg, ändra i den och spara som nef utan förlust. Vill du ändra filen, öppnar du nef:en och ändringarna ligger till höger som vanligt.
Fast jobbar du ofta på det sättet borde kanske Lightroom vara ännuu bättre?

Detta då LR alltid behåller orginalfilen helt utan förändringar. (förändringarna sparat i en separat fil).

/D.

Teodorian skrev:
Sakta i backarna mina herrar och damer: Ni måste skilja på

1) Active D-Lighting som direkt korrigerar bildens kontrastomfång och tonkurva och måste vara på i kameran för att kunna justeras i efterhand i Capture NX och

2) D-Lighting som är en korrigering i efterhand, antingen i kameran eller i NX-programmen, av skuggor och högdagrar.

Det var just Active D-lightning jag avsåg. Borde givetvis ha skrivit detta.....

Tack Tore för rättningen

Jag konverterar bilderna till dng, kan ej öppna dem sedan i Capture NX någon som stött på detta problem???
Undrar Lasse

Olika råkonverterare, olika resultat

När jag skaffade min D40x upptäckte jag snabbt att Adobe Camera Raw (och jag som precis uppgraderat till CS3!) gav mycket dåligt resultat på mina råfiler. Framför allt i högdagrarna. Det var helt och hållet oacceptabelt. Ja, detta var senaste versionen av ACR osv. Jag skickade en av mina kära bildbehandlare på bilden för att eliminiera min (eventuella) okunskap som felkälla, med samma hemska resultat. Högdagrarna sprack på ett hemskt fult sätt, pixligt och kantigt blev det.

Efter ett par veckors testande (på fritiden, är inte proffsfotograf) föll mitt val på Capture One 4, som gav mycket fina bilder och bra brusreducering i ett trevligt gränssnitt. Jag testade Bibble Pro (mycket underliga problem med ICC-hanteringen, gav upp), RawDeveloper och Capture NX. Capture NX gav jättefint resultat, men var på min dator (MacMini Intel 1.8 GHz, 2 GB minne) alldeles för segt och jag blev mycket ledsen över gränssnittet. Så fruktansvärt svårjobbat, fula symboler och alldeles för likt det andra hemska programmet från Nikon: Nikon Scan.

Synd, för Capture NX kan verkligen ge bra resultat. Bättre än Capture one? Vet inte.

Re: Olika råkonverterare, olika resultat

timeUnit skrev:
När jag skaffade min D40x upptäckte jag snabbt att Adobe Camera Raw (och jag som precis uppgraderat till CS3!) gav mycket dåligt resultat på mina råfiler. Framför allt i högdagrarna. Det var helt och hållet oacceptabelt. Ja, detta var senaste versionen av ACR osv. Jag skickade en av mina kära bildbehandlare på bilden för att eliminiera min (eventuella) okunskap som felkälla, med samma hemska resultat. Högdagrarna sprack på ett hemskt fult sätt, pixligt och kantigt blev det.

Efter ett par veckors testande (på fritiden, är inte proffsfotograf) föll mitt val på Capture One 4, som gav mycket fina bilder och bra brusreducering i ett trevligt gränssnitt. Jag testade Bibble Pro (mycket underliga problem med ICC-hanteringen, gav upp), RawDeveloper och Capture NX. Capture NX gav jättefint resultat, men var på min dator (MacMini Intel 1.8 GHz, 2 GB minne) alldeles för segt och jag blev mycket ledsen över gränssnittet. Så fruktansvärt svårjobbat, fula symboler och alldeles för likt det andra hemska programmet från Nikon: Nikon Scan.

Synd, för Capture NX kan verkligen ge bra resultat. Bättre än Capture one? Vet inte.

Capture One anses av många vara den rawkonverterare som hamnar närmast NX i strikt bildkvalitetshänseende.

Om nya Lightroom 2 (med stöd även för D700) ger bättre kvalitet än tidigare återstår att se.

Tack för svaret Magnus, men gäller det då även för Capture one? Kan ju konvertera om bilderna till dng från programmet.
Hälsar Lasse

Ju mer jag använder NX ju bättre blir det. Tycker det är sjukt smidigt (har använt Lightroom och C1 förut).
En NX2-licens kan det nog bli inom snar framtid, även ifall jag tycker 1.3 duger till det jag gör.

Något jag märkt är att NX och PS CS3 kolliderar med varandra (minnesallkoring eller något), skillnaden på att köra PS och NX igång samtidigt och att köra NX själv är astronomiska (iaf på min maskin).

LIQ skrev:
Jag planerar att konvertera till Mac så småningom.

Är det någon som testkört NX2 på Leopard ännu och kan jämföra prestanda?

Det råder tydligen delade meningar om hur, eller till och med om, NX går att köra på Leopard... Det borde de ju ha fixat till den här versionen.

Jag gav NX2 en chans på Leopard 10.5.4 och det fungerar. Tyvärr tycker jag att programmet fortfarande är alldeles för segt att jobba med, jämfört med Aperture och LR t.ex. Datorn är en Mac Book Pro 2.4 Ghz Intel Core duo 2, 4 GB Ram.

iBoat skrev:
Jag gav NX2 en chans på Leopard 10.5.4 och det fungerar. Tyvärr tycker jag att programmet fortfarande är alldeles för segt att jobba med, jämfört med Aperture och LR t.ex. Datorn är en Mac Book Pro 2.4 Ghz Intel Core duo 2, 4 GB Ram.

Aperture verkar vara ett bättre alternativ än ACR/LR ur bildkvalitetshänseende. Se testet.

(Har haft den i ett annat tråd tidigare, men här är den igen)

Hittade en bok i ämnet.
Författad av Ben Long och heter Nikon Capture NX, utgiven av förlaget Real World.
ISBN 9780321489999

Köpte min på Bokus.

Har hjälpt mig att förstå och till och med uppskatta NX. Numera gör jag nästa alla bilder färdiga i NX.

Rekommenderas (åtminstone av mig)

Jag har också skaffat den boken.
Mycket bra enligt mig, åtminstone jämfört med medföljande produktmanual.

I övrigt vill jag säga att jag tycker NX2 gott och väl täcker mina behov av redigering (är en glad amatör).

Farten har jag inga problem med (har jämfört med Lightroom 2.3)

Jag har också skaffat den boken.
Mycket bra enligt mig, åtminstone jämfört med medföljande produktmanual.

I övrigt vill jag säga att jag tycker NX2 gott och väl täcker mina behov av redigering (är en glad amatör).

Farten har jag inga problem med (har jämfört med Lightroom 2.3)

Det finns ganska mycket att få hjälp med när det gäller Capture NX, ex:

http://www.nx101.com/

http://dptnt.com/2008/09/the-ultimate-nikon-capture-nx-and-nx2-resource-guide/

http://www.capturenx.com/en/index.html

http://www.luminescentphoto.com/ebooks.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar