Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture NX 2.0 här!

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Törs man fråga vad den här kombinationen dvs CS3+plug-ins+Neat Image kostar jämfört med Nx för att få lika bra resultat?

Jag har inte CS3 just för det höga prisets skull. Neat Image är gratis och jag använder bara en plug-in (Focal Blade). Jag hävdar att jag får bättre resultat med View NX/LR, Photoshop och Neat Image.

Frågan var om det är värt att uppgradera om man redan har Capture NX 1.3, View NX och tex Photoshop då nya Capture NX 2.0 erbjuder så lite nytt av värde i mina ögon. Kostnaden är inte stor men om man som jag inte använder programmet (jag har knappt använt Capture NX 1.3) är det bortkastade pengar.

perisak skrev:
Har Nikon utlovat något officiellt stöd för Vista 64 bit i CNX 2.0?

Det står inget om det på Nikons sidor, så förmodligen inte. Jag ämnar testa det nästa vecka. (1.3 fungerar på min Vista 64.)

Nu har jag testat NX2 i ett par dagar och undrar om ni hittat några buggar?

Jag har vid flertalet tillfällen fått upp en dialogruta att inte programmet kan sparafilen när jag valt Öppna med... Har då tvingats spara om råfilen i annat namn och då har det funkat.

Dessutom: kopiera justeringar går bra, men sedan är klistra in justerar grått när jag ska klistra in dem i annan bild. Så funkade inte 1.3.x

//L

Jag fick programmet gratis i samband med kameraköp. Det finns inte en chans att jag uppdaterar. Programmet är lika svårmanövrerat som ett rymdskepp. Adobes egna program däremot fattade man direkt.

Råkonverteringen ska vara snabb och enkel med stora rattar som man kan vrida på.

fick nx med d300, kommer inte uppgradera till no 2 antagligen därför att man inte klarar sig med bara nx, eftersom det är så segt helt enkelt. även om det är ett super program. tyvärr jag får heller inte in 4 gb ram i min dator. jag använder det bara till noise och basjusteringar, inte för jag tycker det är svårt, men för att jag inte har hela livet på mig att labba.

fick nx med d300, kommer inte uppgradera till no 2 antagligen därför att man inte klarar sig med bara nx, eftersom det är så segt helt enkelt. även om det är ett super program. tyvärr jag får heller inte in 4 gb ram i min dator. jag använder det bara till noise och basjusteringar, inte för jag tycker det är svårt, men för att jag inte har hela livet på mig att labba.

Att ni bara orkar....klart man uppgraderar. Vem brys sig om några sketna hundringar. Jag tycker dessutom att redan den förra uppgraderingen gjorde att man kunde använda programmet sett ur "seghetssynpunkt". Okar man bara sätta sig in i hur det funkar är det faktistk inte så dåligt.
Sen är det en annan sak att CS3 erbjuder andra saker att mecka med än "framkallningsprogrammet" nx.
Mvh
JB

1000 kronor för uppgradering

programmet är inte dåligt men seeeegt

vem orkar vänta i minuter på en enkel justering?

Kommer definitivt att betala för NX2, nya "Markeringskontrollpunkt" (kort, snärtigt namn...) är värd slantarna bara den.

Klicka var som helst, välj storlek på markeringen och använd alla programmets editeringsfunktioner på bara den markerade ytan. Suveränt enkelt sätt att snabbt göra stora - eller små - ändringar på en begränsad del av en bild.

Har bara testat NX2 en kort stund, men det verkar vara nästan lika segt som föregångaren.

En fråga, går det inte att importera bilderna till ett bibliotek i NX2, eller måste man öppna bilderna en och en?

Bilderna ligger i en "filhanterare" till vänster på skärmen. Du kan få dessa bilder i några olika storlekar. Det är bara att peka och dra till arbetsytan. Du kan dra flera till arbetsytan om du vill arbeta med flera bilder samtidigt.

Faktum är att jag personligen föredrar det här förfarandet framför LR:s import, men det är väl en smaksak.

Lightroom är klart snabbare, men på min Macbook (inte Pro) med 4GB RAM tycker jag det tuffar på rätt bra.

Är det många bilder som behöver behandlas snabbt, skippar jag dock NX.

Har testat Lightroom, C1 4.1 och NX 1.3
Av alla tre är NX klart överlägset snabbst, i allting. Lightroom trodde jag hade gått sönder när jag körde en batch, men det visade sig vara så slött. C1 4.1 (och även Lightroom) tycker jag inte hanterar D300 RAW-filerna speciellt bra alls, riktigt fruktansvärt resultat har det blivit ibland. NX har inte påvisat några problem på den fronten ännu.

Att det kan uppstå mjukvarukonflikter eller andra underligheter är väl ingen nyhet, så att program fungerar olika bra på olika maskiner förefaller uppenbart. Det är roligt att folk verkar tro att en massa hårdvara alltid är den logiska och sunda utvägen ^^

tozz skrev:
Har testat Lightroom, C1 4.1 och NX 1.3
Av alla tre är NX klart överlägset snabbst, i allting. Lightroom trodde jag hade gått sönder när jag körde en batch, men det visade sig vara så slött. C1 4.1 (och även Lightroom) tycker jag inte hanterar D300 RAW-filerna speciellt bra alls, riktigt fruktansvärt resultat har det blivit ibland. NX har inte påvisat några problem på den fronten ännu.

Att det kan uppstå mjukvarukonflikter eller andra underligheter är väl ingen nyhet, så att program fungerar olika bra på olika maskiner förefaller uppenbart. Det är roligt att folk verkar tro att en massa hårdvara alltid är den logiska och sunda utvägen ^^
Du är nog ganska ensam om den uppfattningen. Jag har gett NX chansen men ska man ha effektivitet och rationell bildhantering är NX inte ett bra alternativ. Programmet suger rätt ordentligt. Inte i funktionalitet, men i snabbhet och användarvänlighet. Jag fortsätter i Aperture!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar