Annons

Capture Nx är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Roligt att läsa tråden och se hur hög entusiasmen var i början och hur det börjar svalna en aning här på sidan 3.
Jag upplevde något liknande här: http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?forum_id=19&thread_id=945&pid=7354#post_7354
Här talar man om allvarliga buggar (inte mina ord).
Har någon annan erfarit problemet med att NX inte sparar vissa insällningar och hoppar tillbaka till default? Har någon haft problem med crop?
För min del åkte NX ut efter 3 dagar av testande. Fick problem med .NET Framework, kanske fel version (hade innan). Sedan avinstallerade den varianten av .NET och reinstallerade både NX och varianten av .NET som kom med NX. Då fungerade XP aningen bättre, men jag tror att något satt kvar som ställde till för XP. Sedan ghostade in ett par dagars gammalt system, bara med Capture 4.4 och allt är bra igen.
Hastigheten av NX var av samma storleksordning som för NC 4.4 på min 3GHz P4 och ("bara" 1 GB DDR)
För min del använder jag sällan ACR, men alltid Capture One i kombination med PS CS2.
Ett par positiva saker upplevde jag dock i NX.
Det besta är att kunna spara till .NEF. Men jag blev nästan chockad när jag läste här på tråden att även JPG kan sparas till .NEF. Visserligen kan det gå, men JPG är ett komprimerat format i 8 bitar. Hur i Herrans namn kan man tro att det blir bättre igen i 16 bitars .NEF? Är det inte så att "shit in = shit out?"
Controll Point är också en rolig sak.
Men jag väntar till att version 1.0 blir lite mogen och testas ordentligt och förbättras ordentligt precis som NCapture.

/Fred
 
Fred H skrev:
Roligt att läsa tråden och se hur hög entusiasmen var i början och hur det börjar svalna en aning här på sidan 3.
Jag upplevde något liknande här: http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?forum_id=19&thread_id=945&pid=7354#post_7354
Här talar man om allvarliga buggar (inte mina ord).
Har någon annan erfarit problemet med att NX inte sparar vissa insällningar och hoppar tillbaka till default? Har någon haft problem med crop?
För min del åkte NX ut efter 3 dagar av testande. Fick problem med .NET Framework, kanske fel version (hade innan). Sedan avinstallerade den varianten av .NET och reinstallerade både NX och varianten av .NET som kom med NX. Då fungerade XP aningen bättre, men jag tror att något satt kvar som ställde till för XP. Sedan ghostade in ett par dagars gammalt system, bara med Capture 4.4 och allt är bra igen.
Hastigheten av NX var av samma storleksordning som för NC 4.4 på min 3GHz P4 och ("bara" 1 GB DDR)
För min del använder jag sällan ACR, men alltid Capture One i kombination med PS CS2.
Ett par positiva saker upplevde jag dock i NX.
Det besta är att kunna spara till .NEF. Men jag blev nästan chockad när jag läste här på tråden att även JPG kan sparas till .NEF. Visserligen kan det gå, men JPG är ett komprimerat format i 8 bitar. Hur i Herrans namn kan man tro att det blir bättre igen i 16 bitars .NEF? Är det inte så att "shit in = shit out?"
Controll Point är också en rolig sak.
Men jag väntar till att version 1.0 blir lite mogen och testas ordentligt och förbättras ordentligt precis som NCapture.

/Fred

nja, NX har inte svalnat ännu, snarare tvärtom,

Men det tar lite tid att komma in i alla finesser, det är ju helt klart lite nytt tänk för att vara en RAW-konverter. Att kunna lägga på brusreducering eller oskarp mask för vissa delar av bilden mha en mask, är hur praktiskt som helst, och det tog betydligt längre tid förrut att göra en sån grej med ACR och PS i kombination.

Tycker NX verkar stabilare än Capture, nu kör jag det iofs på OS-X, hastigheten är klart bättre.

NX lär nog komma för Intel core duo också så småningom, då kan det nog bli riktig fart under galoscherna.
 
Arleklint skrev:
Att dubbelklicka cropverktyget och ställa in 19X25 eller 18X26 går bra.

Likaså fungerar funktionen att visa fokuspunkt i den svenska version jag har.

Den visar alltså vilken fokuspunkt du använt och var du lagt fokus ?

På min version visas bara den mittre punkten oavsätt om jag använt någon annan.

Jag skall installera den Svenska i kväll och se om den funkar bättre.

kent.
 
Jag ger mig inte. Installerade NX på nytt. En gång krashade det, tror jag i krop. Det är faktiskt löjligt att behöva trycka Enter för att bekräfta kropen. Möjligen en vanesak.
Sedan försökte jag lassoverktyget, Förväntade mig att kunna redigera endast det markerade området. Men jag är antingen dum eller för otålig att läsa om hur man gör. Fick "Inget är markerat" texten och sen krashade det igen. Jag är säker på att man kan markera ett område och redigera bara området (eller kan man inte i NEF?), men där finns det aldeles för mycket avvikande för andra program och i synnerhet från PS.
Provade den "otroliga" funktionen, som några här är så förtjusta i, att spara en JPG bild som .NEF.
Fantastiskt, det gick att spara den, MEN inget annat program kunde öppna den nya .NEF filen, endast NX (vilket var väntat av mig). Inte ens självaste Capture 4.4 ville ta in den. Hehe, jag kan namnändra .JPG till .NEF i Utforskaren med nästan samma effekt (hahaha, igen).
Jag skall fortsätta att "leka" med NX tills skrattet övergår till morrande och en jättespark i baken på NX.
Jag tycker också, som någon sa att "Nikon skall hålla sig till att tillverka kameror, inte program..."
Jag menade inte så att intresset börjar svalna för NX här på tråden, utan att applåderna blir svagare när man snubblar över problem och t.om. buggar. Att man blir mer och mer besviken (har hört ordet på ett annat forum).
En sak är säker: jag skall inte köpa version 1.0.
/Fred
 
Fred H skrev:
Jag ger mig inte. Installerade NX på nytt. En gång krashade det, tror jag i krop. Det är faktiskt löjligt att behöva trycka Enter för att bekräfta kropen. Möjligen en vanesak.
Sedan försökte jag lassoverktyget, Förväntade mig att kunna redigera endast det markerade området. Men jag är antingen dum eller för otålig att läsa om hur man gör. Fick "Inget är markerat" texten och sen krashade det igen. Jag är säker på att man kan markera ett område och redigera bara området (eller kan man inte i NEF?), men där finns det aldeles för mycket avvikande för andra program och i synnerhet från PS.
Provade den "otroliga" funktionen, som några här är så förtjusta i, att spara en JPG bild som .NEF.
Fantastiskt, det gick att spara den, MEN inget annat program kunde öppna den nya .NEF filen, endast NX (vilket var väntat av mig). Inte ens självaste Capture 4.4 ville ta in den. Hehe, jag kan namnändra .JPG till .NEF i Utforskaren med nästan samma effekt (hahaha, igen).
Jag skall fortsätta att "leka" med NX tills skrattet övergår till morrande och en jättespark i baken på NX.
Jag tycker också, som någon sa att "Nikon skall hålla sig till att tillverka kameror, inte program..."
Jag menade inte så att intresset börjar svalna för NX här på tråden, utan att applåderna blir svagare när man snubblar över problem och t.om. buggar. Att man blir mer och mer besviken (har hört ordet på ett annat forum).
En sak är säker: jag skall inte köpa version 1.0.
/Fred

manualen är inte så tydlig...men jag får det att funka så här:

använd först markeringsverktyget för att markera de ytor du vill påverka, använd sedan verktyget "fyll/ta bort" för att skapa masken,

markeringsverktyget hjälper dig bara att skapa en mask med önskat utseende, två steg krävs så att säga. Det är masken som är målet..
 
Zoso skrev:
Den visar alltså vilken fokuspunkt du använt och var du lagt fokus ?

På min version visas bara den mittre punkten oavsätt om jag använt någon annan.

Jag skall installera den Svenska i kväll och se om den funkar bättre.

kent.

kan bero på att NX inte får rätt metadata från bildfilen, antar att du kör RAW?

i jpg så följer nog inte den infon med, men säker är jag inte.
 
Goran skrev:
kan bero på att NX inte får rätt metadata från bildfilen, antar att du kör RAW?

i jpg så följer nog inte den infon med, men säker är jag inte.

Det funkar nu med den Svenska versionen, måste vara en bugg i den Amerikanska.

Cropverktyget funkar inte som jag vill ha det, dvs som i CS2, det går inte att låsa dpi värdet vad jag kan se, men jag struntar i det, kör en sista vända i PS i allafall där jag skärper upp i Lab mode samt cropar och klonar vid behov.

Annars börjar ja begripa hur det fungerar, faktiskt så får jag bättre resultat med NX än ACR när det gäller bildkvaliteten, mindre brus samt mer detaljer, mycket lovande.

kent.
 
För första gången har jag inte testat en programvara från Nikon, jag väntar med spånning vad Stefan kommer fram till. Själv sitter jag upp till öronen med jobb.

Till er som uttalar er om brus,färguppräkning etc var noga med att se hur detaljnivån påverkas och jämför med andra rawprogram. Detaljnivå och ev maskering av brus. I vilka nivåer klipper programmet, se var i lågdager speciellt.

Återkom gärna mer era fynd , jag är mycket nyfiken eftersom jag testat Nikons programvaror sedan 1995, men jämför först med ett annat rawprogram, samma parametrar, samt kolla defaultinställningar speciellt vad det gäller skärpning, färgbrusreducering.

Jag tror nämligen inte att Nikon kan trolla med knäna, och/men är inte rädd att bli motbevisad men då skall det vara i jämförelse.

Mikael
 
Tyckaren skrev:
----------------------------------------------

Du kan omöjligt suttit och jobbat med NX ett par månader.

När du däremot använt NX lite mer, så kommer du också upptäcka att den är unik i JPEG bearbetningen OCKSÅ.

Jag är övertygad om att många kommer att tycka att NX är ett mycket snabbare och enklare verktyg att använda vid bildredigering.

PS är fortfarande ett mycket mera mångsidigt program som du inte skall "radera" bort bara för att du skaffat NX, men i just epitetet bildredigering så är NX helt annorlunda i sitt tänk - processen, arbetsmetoden, minnesåtgången är snabbare. Träna lite till så förstår du vad jag menar.

Lycka till

/Adam

Brukar du också ge råd till Anja hur hon skall åka skidor nerför backen? eller hur Michael Schumacher skall framföra sin formel 1 bil ?

Nyfiken
Mikael
 
Mina erfarenheter hittills av NX är att det blivit enklare att fixa till svåra bilder medan de enkla bilderna kräver mer tid än tidigare. För mig är de vanligaste momenten att beskära, fixa autokontrast alternativt D-lighting, sedan USM och därefter spara i jpg. I NC4 räcker det med ett par knapptryckningar tack vare att paletterna ligger framme och programmet kommer ihåg senaste val av kvalitet (för jpg-komprimering).

I NX blir det många menyval och knapptryckningar. Granskaren börjar alltid med bara två kolumner tumnaglar (gör jag fönstret större minskar det igen om jag byter till en annan mapp), beskärningen försvinner när jag justerar exponeringen, paletter dyker upp på underliga ställen (delvis dolda) och behöver flyttas, det krävs menyval i flera nivåer för att nå ner till D-lighting (som alltid har utgångsvärdet 0 så att jag måste använda dragreglaget, behövdes inte i NC4 som ger startvärdet 25) och USM (jag har inte hittat någon enkel möjlighet att hämta en standardinställning som i NC4 där det finns en meny för save/load i paletten).

Det är dessutom mycket irriterande att för varje bild behöva ändra inställningen för jpg-komprimering, från bra balans till bra kvalitet. Varför kan inte programmet komma ihåg detta mellan bilderna, NC4 kommer ihåg mitt val även mellan de gånger jag använder programmet.

Givetvis är det bra att kunna använda kontrollpunkter (U-point teknologin) för att fixa till besvärliga bilder, men de flesta bilderna ska man kunna hantera med bara enkla justeringar och då är det frustrerande med så många knapptryckningar. Det som är enkelt borde prioriteras, det är ju majoriteten av bilder som avgör om arbetsflödet fungerar.

Just nu är känslan att det blir effektivare att hantera "vanliga" bilder i antingen RawShooter eller Nikon Capture 4, medan bilder som är lite besvärliga får hanteras i Photoshop (Elements i mitt fall) inklusive Camera Raw, då har jag möjlighet att fixa även sådant som saknas i NX, exempelvis lagningspenseln. Jag kanske har missat en del när jag läst manualen till NX men några kommentarer från andra tyder ändå på att det är ett sämre arbetsflöde med mycket onödiga knapptryckningar i NX.

/Sigge
 
Tack, Göran. Jag skall prova det, men jag tycker att det är aldeles för mycket nytt att lära sig som redan finns i andra program. Då menar jag Nikon Capture, PS och Capture One, t.ex.
Det hade varit bättre om Nikon byggde på befintliga Capture 4.4 layouten och rutinerna.
/Fred
 
skarsfjall skrev:
Mina erfarenheter hittills av NX är att det blivit enklare att fixa till svåra bilder medan de enkla bilderna kräver mer tid än tidigare.

En sammanfattning jag instämmer i.

Den otrevligaste överraskningen är att början av arbetsflödet stöds extremt dåligt. När jag kommer hem efter en fotohelg har jag 3-400 bilder som skall kategoriseras. I många fall har jag 8-10 nästan identika bilder av vilka endast en är "rätt". Jag är grymt besviken på hur dålig previewfunktion NX erbjuder - i praktiken måste jag öppna varje bild i redigeringsläge för att kunna avgöra vilken som är "rätt" - en mycket tidsödande process.

Prestanda - som nämnts - är inte lysande vilket mer RAM säker hjälper på, finner det dock anmärkningsvärt långsamt att öppna en NEF med tanke på att det faktiskt är Nikons eget filformat (jämfört med andra applikationer). Simpla interfaceoperationer som att öppna inställningsalterntiv går också ganska segt, och jag betvivlar att mer RAM hjälper i de fallen.

På plussidan ligger givetvis mångsidigheten och som Sigge nämnde, tidigare svåra operationer som nu kan göras rimligt snabbt.

Tror att man måste jobba ett bra tag med applikationen innan man finner det optimala workflowet som passar en själv. Många saker i interfacet är heller inte helt intuitiva, det krävs en del luskande innan man hittar det man vill ha.

Må Adobe brinna i H-etet för evigt för att man dödad den bästa RAW-konverteraren hittils.
 
Jag tänkte jag skulle prova att skriva ut direkt från Capture NX men jag kan inte hitta något sätt att byta printer på inne i NX. Programmet väljer den skrivare som är inställd som standardskrivare i Windows.
Någon som har hitta hur man byter printer inne i Caprure NX?
/Dag
 
dag skrev:
Jag tänkte jag skulle prova att skriva ut direkt från Capture NX men jag kan inte hitta något sätt att byta printer på inne i NX. Programmet väljer den skrivare som är inställd som standardskrivare i Windows.
Någon som har hitta hur man byter printer inne i Caprure NX?
/Dag

Page setup... i den engelska versionen, utskriftsformat i svenska? ctrl+shif+p är det iallafall. Eller oxå kan du komma dit i utskriftsdialogen.
 
jkene skrev:
En sammanfattning jag instämmer i.

Den otrevligaste överraskningen är att början av arbetsflödet stöds extremt dåligt. När jag kommer hem efter en fotohelg har jag 3-400 bilder som skall kategoriseras. I många fall har jag 8-10 nästan identika bilder av vilka endast en är "rätt". Jag är grymt besviken på hur dålig previewfunktion NX erbjuder - i praktiken måste jag öppna varje bild i redigeringsläge för att kunna avgöra vilken som är "rätt" - en mycket tidsödande process.

Prestanda - som nämnts - är inte lysande vilket mer RAM säker hjälper på, finner det dock anmärkningsvärt långsamt att öppna en NEF med tanke på att det faktiskt är Nikons eget filformat (jämfört med andra applikationer). Simpla interfaceoperationer som att öppna inställningsalterntiv går också ganska segt, och jag betvivlar att mer RAM hjälper i de fallen.

På plussidan ligger givetvis mångsidigheten och som Sigge nämnde, tidigare svåra operationer som nu kan göras rimligt snabbt.

Tror att man måste jobba ett bra tag med applikationen innan man finner det optimala workflowet som passar en själv. Många saker i interfacet är heller inte helt intuitiva, det krävs en del luskande innan man hittar det man vill ha.

Må Adobe brinna i H-etet för evigt för att man dödad den bästa RAW-konverteraren hittils.

det går att zooma i "granskaren" så att tumnaglarna blir större, gå in i Visa - Zooma in/ut (eller motsv kortkommando)

det finns också en ljusbordsfunktion som gör att man snabbt kan scanna av många bilder.
Det funkar på samma sätt som översikt för en enskild bild: man flyttar den röda rektangeln över den ensklida bilden eller över "ljusbordet" med alla tumnaglar (i paletten "översikt")

Rätt enkelt och effektivt,

går även att ställa storlek på tumnaglar i Översiktspaletten när man är i ljusbordsläget.
 
MrCrowly skrev:
Page setup... i den engelska versionen, utskriftsformat i svenska? ctrl+shif+p är det iallafall. Eller oxå kan du komma dit i utskriftsdialogen.

Jag kör den engelska versionen. Men under Page Setup finns inget val av printer, bara val för pappersstorlek och pappersmagasin respektive stående/liggande format. Men var väljer jag skrivare någon stans???
/Dag
 
dag skrev:
Jag kör den engelska versionen. Men under Page Setup finns inget val av printer, bara val för pappersstorlek och pappersmagasin respektive stående/liggande format. Men var väljer jag skrivare någon stans???
/Dag

Har du inte 3 knappar längst ner till höger?
OK, Avbryt och Skrivare...?

Tryck på knappen Skrivare... om du har den, och välj sedan den skrivare du vill använda.
 
Goran skrev:
det går att zooma i "granskaren" så att tumnaglarna blir större, gå in i Visa - Zooma in/ut (eller motsv kortkommando)

det finns också en ljusbordsfunktion som gör att man snabbt kan scanna av många bilder.
Det funkar på samma sätt som översikt för en enskild bild: man flyttar den röda rektangeln över den ensklida bilden eller över "ljusbordet" med alla tumnaglar (i paletten "översikt")

Rätt enkelt och effektivt,

går även att ställa storlek på tumnaglar i Översiktspaletten när man är i ljusbordsläget.

Jo, sent om sider hittade jag den, men den förstorar inte tillräckligt tycker jag.
 
jkene skrev:
Jo, sent om sider hittade jag den, men den förstorar inte tillräckligt tycker jag.

det kan jag hålla med om, ett snäpp större tumnaglar hade underlättat, spec om man kör på skärm med hög upplösning, och det gör förmodligen ganska många..
eller varför inte valfri storlek som i PS Bridge
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.