Annons

Capture Nx är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Det funkar nu med den Svenska versionen, måste vara en bugg i den Amerikanska.

Cropverktyget funkar inte som jag vill ha det, dvs som i CS2, det går inte att låsa dpi värdet vad jag kan se, men jag struntar i det, kör en sista vända i PS i allafall där jag skärper upp i Lab mode samt cropar och klonar vid behov.

Annars börjar ja begripa hur det fungerar, faktiskt så får jag bättre resultat med NX än ACR när det gäller bildkvaliteten, mindre brus samt mer detaljer, mycket lovande.

kent.
skärpa i Labläget kan vara bra för lite brusigare filer,

ett annat alternativ i NX är att stänga av all skärpning i kameran (i basjusteringar - kamerajusteringar - bildkskärpning)

Justera in lagom brusreducering ( läget bra kvalitet)
Detaljjusteringar - Brusreducering

och sedan använda oskarp mask under Detaljjusteringar för att skärpa bilden.
 
Vet inte ifall jag ska fråga här eller starta en ny tråd om det hela, men de bilder jag har tagit i NEF blir ruskigt mörka när jag öppnar de i tex Capture Nx eller Adobe Lightroom?
De blir inte de ifall jag öppnar dom i PS direkt?
Skumt eller så är det bara skit bakom spakarna? :eek:)

Hjälp mottages mer än gärna.
 
mnm_swe skrev:
Vet inte ifall jag ska fråga här eller starta en ny tråd om det hela, men de bilder jag har tagit i NEF blir ruskigt mörka när jag öppnar de i tex Capture Nx eller Adobe Lightroom?
De blir inte de ifall jag öppnar dom i PS direkt?
Skumt eller så är det bara skit bakom spakarna? :eek:)

Hjälp mottages mer än gärna.

min erfarenhet är att bilderna brukar se mer korrekta ut i NX, jämfört med ACR/PS (i autoläget)

slå av autoläget i ACR och se om du får samma resultat
 
Under fliken kamerainställningar i NX så läser jag överst Fil: DSC_3178.NEF det var nr. på den bilden tagen med min D200. Slutsats med D200 kan NX utläsa antalet med kameran tagna bilder. Hur bilderna räknas och hur jag vill namnge dem går att ställa in under menyn i D200.
 
Hans William skrev:
Under fliken kamerainställningar i NX så läser jag överst Fil: DSC_3178.NEF det var nr. på den bilden tagen med min D200. Slutsats med D200 kan NX utläsa antalet med kameran tagna bilder. Hur bilderna räknas och hur jag vill namnge dem går att ställa in under menyn i D200.
Ingen bra metod. Räknaren kan t.ex. ha nollställts eller förändrats då kort från annan kamera använts. Skaffa i stället ett program som Shuttercounter eller Preview Extractor; de läser fältet för "totala antalet exponeringar" direkt i bildfilen.
 
Nu har jag prövat NX men hur gör jag för att ENKELT konvertera en nef till jpg?

Med enkelt menar jag väljaNEF-tryck-på-en-knapp för att göra till jpg.

Jag verkar inte kunna hitta någon sådan funktion, om den finns?
 
Med din .NEF-bild öppen i NX tryck Ctrl+Shift+S, eller i menyn File->Save As och välj .NEF, .JPG eller TIFF. Sedan, som vanligt välj plats att spara.
/Fred
 
Snyggt program som vägrar starta.
Fick problem med datorn så jag var tvungen ta bort hela C-partitionen och börja på helt ny kula.
Installerade Capture NX på nytt, klickade på Fortsätta utvärdering och sen gick det inte längre.

Vad göra, har 100 bilder som jag behöver fixa till, Photoshops RAW-konverterare är värdelös på Nikonfiler, totalt livlösa bilder.
 
Bussmicke skrev:
Snyggt program som vägrar starta.
Fick problem med datorn så jag var tvungen ta bort hela C-partitionen och börja på helt ny kula.
Installerade Capture NX på nytt, klickade på Fortsätta utvärdering och sen gick det inte längre.

Vad göra, har 100 bilder som jag behöver fixa till, Photoshops RAW-konverterare är värdelös på Nikonfiler, totalt livlösa bilder.


ladda hem en evaluation av PhaseOne Capture One Pro istället..

;)
 
Bussmicke skrev:
Snyggt program som vägrar starta.
Fick problem med datorn så jag var tvungen ta bort hela C-partitionen och börja på helt ny kula.
Installerade Capture NX på nytt, klickade på Fortsätta utvärdering och sen gick det inte längre.

Vad göra, har 100 bilder som jag behöver fixa till, Photoshops RAW-konverterare är värdelös på Nikonfiler, totalt livlösa bilder.

Installerade du SP2 och alla andra XP updates innan du installerade NX ?

kent.
 
Bussmicke skrev:
Vad göra, har 100 bilder som jag behöver fixa till, Photoshops RAW-konverterare är värdelös på Nikonfiler, totalt livlösa bilder.

Jag har absolut inga problem med Camera Raw-konvertering av NEF-filer. Skillnaden jag fick mellan Camera Raw och Capture NX var nästan osynliga.

Stefan
 
Bussmicke skrev:
Snyggt program som vägrar starta.
Fick problem med datorn så jag var tvungen ta bort hela C-partitionen och börja på helt ny kula.
Installerade Capture NX på nytt, klickade på Fortsätta utvärdering och sen gick det inte längre.

Vad göra, har 100 bilder som jag behöver fixa till, Photoshops RAW-konverterare är värdelös på Nikonfiler, totalt livlösa bilder.
Om du helt formaterade om din C:\ disk och installerade om Windows inkluderat SP2 borde du kunna installera om NX Trial för ytterligare 30 dagar. Om du ghostade ett något äldre systempartition med NX installerat där gick säkerligen 30 dagars testperioden ut. NX lägger ut ett antal filer och t.om. kataloger i "Documents and Settings\..." som känner igen att du tidigare haft NX inne och i det läget kan du inte bara fortsätta testperioden.
Adobe Camera Raw fungerar bra för mig med .NEF (D70) men jag gillar inte det. Jag använder Capture One.
Du har ett alternativ, det gamla friversionen av RowShooterEssentials (2005). Det producerar bättre bildkvalitet (IMHO) än ACR.
/Fred
 
Hi folks

Fick ett meddelande från Scandinavian Photo om att dom har levererat mitt beställda NX idag !!!

Yippie!

Mankan
 
stefohl skrev:
Jag har absolut inga problem med Camera Raw-konvertering av NEF-filer. Skillnaden jag fick mellan Camera Raw och Capture NX var nästan osynliga.

Stefan

JOdå, det funkar bra men färgerna är litre platta och jag får inte till dem lika korrekt som om jag hade gått via Capture NX.
Hur gör man för att få exakt lika?
 
Bussmicke skrev:
JOdå, det funkar bra men färgerna är litre platta och jag får inte till dem lika korrekt som om jag hade gått via Capture NX.
Hur gör man för att få exakt lika?

Ofta är det den kurva man lägger på som avgör om färgerna känns platta eller nyanserade.

Stefan
 
Se upp med IPTC i NEF med Capture NX

Jag har precis kört min andra Ghost restore och nu tror jag mig veta vad som orsakade ett problem med sönderskriven disk som jag plötsligt råkade ut för, när problemet efter ungefär samma procedur upprepade sig kunde jag ju göra vissa antaganden (som dock kan vara felaktiga).

Jag markerade i Capture NX ett antal NEF filer som jag ville tillföra IPTC information jag senare skulle använda vid utvärdering av katalogprogram. När Capture NX (1.01 eng) processar den av mig inlagda IPTC informationen så tror jag Capture NX samtidigt lyckas förstöra bl.a. en core.dll som bl.a. Acrobat Reader använder.

Efter det att IPTC informationen skrivits ner så fungerar inte längre Acrobat, Capture NX lyckas inte öppna vissa NEF filer, chkdsk raporterar fel som den försöker åtgärda med resultat att disken efter upprepade omboot blir mer och mer förstörd.

Eftersom NEF är Nikons eget format skulle man ju tro att det är säkrare att låta Capture lägga IPTC information i filerna än att låta t.ex. iView (eller IMATCH) göra detta, så är tydligen inte fallet. Är (eller var) ute efter ett katalogprogram som kunde lägga IPTC även i raw filen, iView kan ju detta, men jag är inte längre säker på att detta är en bra ide. Känns säkrare att låta NEF filerna vara ifred och låta databasen hantera IPTC.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.