Annons

Capture Nx är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm. Trevligt program - men på min dator (som inte är särskillt slö) så går det rätt långsamt.

Damn!
 
Systemkraven för NX:

Operativsystem

Windows
Windows XP Home Edition, Windows XP Professional, Windows 2000 Professional
Macintosh
Mac OS X (version 10.3.9 eller senare)

Processor:

Windows
Pentium III 1 GHz eller bättre (Pentium 4 2 GHz eller bättre rekommenderas)
Macintosh
G4 eller G5

RAM
Minst 256 MB (1 GB rekommenderas)

Hårddiskutrymme
200 MB för installation

Bildskärmsupplösning
800 x 600 pixlar (1 024 x 768 eller bättre rekommenderas) med 16 bitars färg (High Color/tusentals färger) eller 24 bitars färg (True Color/miljontals färger) rekommenderas.
 
Tyckaren skrev:
Denna redigering tog väl 3-5min, med alla lager osv. som man behöver i PS skulle det väl ha tagit 1 timme?
Färgpunkten är också häftig, fotade häromkvällen med en liten kompaktare, fast himlen var blå exponerade kameran den som ljusvit. Pang på med färgpunkten, gå in i himmelsfärgsskalan - vips blev himmlen som jag ville - I JPEG...

Jag har suttit och arbetat med NX under ett par månader nu och jag ser inte den stora skillnaden du ser när det gäller jpeg-bearbetning. Inget program kan lösa det grundläggande problemet med jpeg att du helt enkelt har för lite information för att göra kraftiga ändringar på bilden. Så om du kan ändra på jpeg-bilden i NX och fortfarande ha bra kvalitet, så har du kunnat göra det i Photoshop också.

Däremot är det ju revolutionerande att kunna selektivt bearbeta en råfil. Att ändra en färg där, att mörka ner det partiet eller lätta upp ett annat, det har ju ingen annan råkonverterare göra.

Stefan

Man kan ju fråga sig hur du arbetar i Photoshop för att få detta arbete att ta så lång tid.
 
stefohl skrev:
Jag har suttit och arbetat med NX under ett par månader nu och jag ser inte den stora skillnaden du ser när det gäller jpeg-bearbetning. Inget program kan lösa det grundläggande problemet med jpeg att du helt enkelt har för lite information för att göra kraftiga ändringar på bilden. Så om du kan ändra på jpeg-bilden i NX och fortfarande ha bra kvalitet, så har du kunnat göra det i Photoshop också.

Däremot är det ju revolutionerande att kunna selektivt bearbeta en råfil. Att ändra en färg där, att mörka ner det partiet eller lätta upp ett annat, det har ju ingen annan råkonverterare göra.

Stefan

Man kan ju fråga sig hur du arbetar i Photoshop för att få detta arbete att ta så lång tid.

Hur uppfattar du resultatet av NX Raw-konvertering?
 
justering av kromatisk aberration har dom utökat lite i NX, det är fler reglar att ställa, ser nu ut ungefär som ACR,

har testat samma bild i både gamla nikcon capture och NX men får bättre resultat med gamla NC...

vad gör man?
 
Senast ändrad:
Har NX även kloning/plåster/patch-verktyg? Isåfall skulle den ju kunna vara ett alternativ till PS, PSP eller GIMP...
 
wsaar skrev:
Har NX även kloning/plåster/patch-verktyg? Isåfall skulle den ju kunna vara ett alternativ till PS, PSP eller GIMP...


nix, ren retusch är nog fortfarande PS bäst på, MEN alla bildjusteringar i NX "stackas" i lager och en lagermask kan appliceras så att justeringen bara berör det område av bilden man maskar ut. Väldigt praktiskt.

t ex kan man brusreducera eller skärpa upp utvalda delar av bilden, och man jobbar ju direkt i NEF, så man slipper stora PSD-filer och har alltid tillgång till original-filen, alla justeringar/inställningar sparas som metadata i NEF-filen vad jag har förstått.

(Apple Aperture funkar väl på samma sätt men där sparas nog justeringar i en separat fil i och med att det förmodligen inte drar nytta av nikons specifika nef format)

Stora nyheten i NX är ju enligt Nikon den "banbrytande" U-point-tekniken, som innebär att en lagermask kan skapas utifrån färger, konturer och strukturer i bilden (t ex ett ansikte eller en himmel). Det funkar så att man placerar en kontrollpunkt på objektet man vill justera samt anger en maximal begränsningsradie. Därefter kan man justera kontrast, mättnad, intensitet på bara det utmaskade ansiktet t ex.
har inte hunnit testa det så mycket men det verkar funka och kan nog vara användbart.
 
Senast ändrad:
Rätt roligt program, men inte ersätter det CS2.

Som ren Rawkonverterare funkar det nog bra, men frågan är om det är värt pengarna att köpa det här istället för att fortsätta använda CS2's konverterare ?

kent.
 
stefohl skrev:
Jag har suttit och arbetat med NX under ett par månader nu och jag ser inte den stora skillnaden du ser när det gäller jpeg-bearbetning. Inget program kan lösa det grundläggande problemet med jpeg att du helt enkelt har för lite information för att göra kraftiga ändringar på bilden. Så om du kan ändra på jpeg-bilden i NX och fortfarande ha bra kvalitet, så har du kunnat göra det i Photoshop också.

Däremot är det ju revolutionerande att kunna selektivt bearbeta en råfil. Att ändra en färg där, att mörka ner det partiet eller lätta upp ett annat, det har ju ingen annan råkonverterare göra.

Stefan

Man kan ju fråga sig hur du arbetar i Photoshop för att få detta arbete att ta så lång tid.

----------------------------------------------

Du kan omöjligt suttit och jobbat med NX ett par månader.

När du däremot använt NX lite mer, så kommer du också upptäcka att den är unik i JPEG bearbetningen OCKSÅ.

Jag är övertygad om att många kommer att tycka att NX är ett mycket snabbare och enklare verktyg att använda vid bildredigering.

PS är fortfarande ett mycket mera mångsidigt program som du inte skall "radera" bort bara för att du skaffat NX, men i just epitetet bildredigering så är NX helt annorlunda i sitt tänk - processen, arbetsmetoden, minnesåtgången är snabbare. Träna lite till så förstår du vad jag menar.

Lycka till

/Adam
 
man får ju anta att Stefan varit beta-testare det här fallet.

Men även jag har svårt att förstå hur din beskrivna manöver kan ta mer än 10 min i PS och då är jag inget provs på något sätt. Det beror nog mycket på vilken sorts bildbehandling man gör om man kan ersätta PS med NX men själv ser jag det som helt uteslutet då det saknas allt för många funktioner (eller så har jag bara inte hittat dem trots idogt letande ;)
 
Tyckaren skrev:
----------------------------------------------

Du kan omöjligt suttit och jobbat med NX ett par månader.

Helt rätt, jag har inte jobbat med det ett par månader, jag har haft den tillgänglig under ett par månader och gjort en del jämförelser mellan detta program och andra program.

Med den betaversion jag har haft tillgång till har det varit en del strul med att programmet hängt sig då och då, som det brukar vara med betaversioner. Jag brukar heller aldrig kommentera om kvalitet och hastighet från en betaversion, så jag sitter just nu som alla andra och utvärderar den skarpa versionen.

Stefan
 
Zoso skrev:
Rätt roligt program, men inte ersätter det CS2.

Som ren Rawkonverterare funkar det nog bra, men frågan är om det är värt pengarna att köpa det här istället för att fortsätta använda CS2's konverterare ?

kent.

det kan nog bara du själv svara på,
kör själv både ACR+CS2, och även gamla Nikon Capture i vissa fall, har även PS Elements att tillgå.

Att ACR inte är den optimala RAW-konverteraren (hanteringsmässigt) har nog även Adobe förstått i och med att dom utvecklar Lightroom.

CS2 ligger i en annan prisklass än NX, och frågan är också hur mycket av CS2 man använder egentligen, och hur mycket av det man nu kan göra direkt i NX istället.

Jämför man NX mot det billigare PS Elements så tycker jag att NX helt klart verkar vara värt dom extra pengarna.

NX har betydligt bättre utsikter att överleva på min dator än Capture hade. Men det kan bara praktiskt användning över tiden utvisa.
Efter några timmars användning så verkar NX funka precis som jag vill att en RAW-konverterare ska funka. Full kontroll på alla inställningar och motsvarande inställningar man gjort i kameran. Stackade effekter och lagermasker på det. Dessutom U-point som nästan är magiskt..
=)
 
Goran skrev:
det kan nog bara du själv svara på,
kör själv både ACR+CS2, och även gamla Nikon Capture i vissa fall, har även PS Elements att tillgå.

Att ACR inte är den optimala RAW-konverteraren (hanteringsmässigt) har nog även Adobe förstått i och med att dom utvecklar Lightroom.

CS2 ligger i en annan prisklass än NX, och frågan är också hur mycket av CS2 man använder egentligen, och hur mycket av det man nu kan göra direkt i NX istället.

Jämför man NX mot det billigare PS Elements så tycker jag att NX helt klart verkar vara värt dom extra pengarna.

NX har betydligt bättre utsikter att överleva på min dator än Capture hade. Men det kan bara praktiskt användning över tiden utvisa.
Efter några timmars användning så verkar NX funka precis som jag vill att en RAW-konverterare ska funka. Full kontroll på alla inställningar och motsvarande inställningar man gjort i kameran. Stackade effekter och lagermasker på det. Dessutom U-point som nästan är magiskt..
=)

Jag har använt det lite mer nu och sett vilka fördelar det ger jämfört med ACR, så det blir nog ett köp trots allt, U-point är verkligen ett lyft.

En bugg har jag hittat, nämligen fokus-point, skall den inte visa vilken fokuspunkt man använt ?
På min version visar den alltid den mittre trots att jag till 100% vet att jag inte använt den, eller skall den visa var man lagt fokus ? Hur som helst så stämmer inte det heller, är det här en funktion som bara funkar i fullversionen ?

Jag hämade min testversion i USA och den är följdaktligen på Engelska, är den man hämtar i Sverige på Svenska ?

En sak som jag saknar är att kunna skärpa upp i LAB läge och ställa in cropverktyget i exakt den storlek man önskar bilden skall bli, men dom sista justeringarna får man väl fortsätta att göra i PS trots allt, sen går det slöare en ACR+CS2 på min dator (som är snabb) men det kommer förhoppningsvis en patch som gör det snabbare.

kent.
 
Senast ändrad:
MrCrowly skrev:
Om du dubbelklickar på cropverktyget, så får du väl upp det du söker?

Det måste jag missat i så fall.

Så du menar att man kan ställa in verktyget att croppa ut bilden exakt i tex 19-25 cm i 300dpi som man kan göra i CS2 ?

Är inte hemma just nu men skall kolla upp det när jag kommer hem.

kent.
 
Zoso skrev:
Jag har använt det lite mer nu och sett vilka fördelar det ger jämfört med ACR, så det blir nog ett köp trots allt, U-point är verkligen ett lyft.

En bugg har jag hittat, nämligen fokus-point, skall den inte visa vilken fokuspunkt man använt ?
På min version visar den alltid den mittre trots att jag till 100% vet att jag inte använt den, eller skall den visa var man lagt fokus ? Hur som helst så stämmer inte det heller, är det här en funktion som bara funkar i fullversionen ?

Jag hämade min testversion i USA och den är följdaktligen på Engelska, är den man hämtar i Sverige på Svenska ?

En sak som jag saknar är att kunna skärpa upp i LAB läge och ställa in cropverktyget i exakt den storlek man önskar bilden skall bli, men dom sista justeringarna får man väl fortsätta att göra i PS trots allt, sen går det slöare en ACR+CS2 på min dator (som är snabb) men det kommer förhoppningsvis en patch som gör det snabbare.

kent.

visa fokuspunkt funkar för mig, kör iofs den svenska versionen av NX.

NX kräver mycket minne, 1 GB minst. Mängden minne brukar betyda mycket för hur snabbt programmet upplevs.

När det gäller korrigering av kromatisk aberration så har jag klurat ut att den sker i två steg, dels under Basjusteringar - Raw-justeringar. Det enda där man kan ställa där är på eller av.

Men man kan även lägga till ett extra justeringlager för kromatisk aberration där man manuellt kan ange fler inställningar (som i ACR).

Man bör köra båda metoderna för att få motsvarande effekt som i gamla Nikon Capture, verkar det som.
 
Att dubbelklicka cropverktyget och ställa in 19X25 eller 18X26 går bra.

Likaså fungerar funktionen att visa fokuspunkt i den svenska version jag har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.