Annons

Canons zoomar fokuserar inte på oändligt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Jag tycker detta är högst märkligt. Här har vi en erfaren fotograf, som uppenbarligen har problem med sin utrustning, Den har varit inne för justering ett antal gånger. Tycker det är helt fel att säga att Canons zoomar inte fokuserar på oändligt. Det är alldeles för generaliserande. Uttalandet skulle innebära att ALLA Canonägare, med Canonoptik har samma problem.

Jag spetsar till det i mina uttalanden för jag tror snart att jag börjar bli tokig på detta. Jag har egetligen hela tiden trott att det är kamerahusen som det är fel på. Men jag började här för det är så uppenbart att skärpan ligger för nära och för att se om någon annan har samma problem.

Som du kanske har märkt har jag börjat en ny tråd om instabilitet i kamerahusen och kanske är det detta som är problemet.
Jag vill gärna se dina bilder med 1D-huset men de kommer inte fram, är de för stora? Kan du göra dem lite "lättare", jag tror man ser skärpan lika bra om de är komprimerade.

Utrustningen har varit inne för inställning av fokus (i allmänhet) på tre olika ställen (Power Mill, Info Care och RCC) utan att någon förändrat något när det gäller zoomarna.
Även fokusinställningen på min 300/2,8 har man misslyckats med utom vid senaste servicen. Efter en service tog jag första bilden på en skata på en stolpe på ca 50m. Den blev helt oskarp medan stolpen framför blev skarp. Innan jag fick lämna in grejorna igen var jag tvungen att fokusera manuellt.

Det är kanske inte undra på att jag spetsar till det lite. Jag har en tråd till att ta upp innan det här är över. Lägger man två bilder på,varandra som gif-bild tagna på stativ med trådutlösare guppar bilderna upp och ner som en puddig som luften går ur. Vänta och se.
Jag hävdar att det är problem med Canons sensorer (kanske inte 1D)

vadå oskarpt??

EOS 5D 24-105 L IS bl 4
Fokuspunkten på vita fönstret
RAW konverterad i RSP
Lite skärpt annars direkt ur kameran

Först hela bilden i 24mm läge, sedan 100Crop
Sedan hela bilden 105mm läge och sedan 100%crop

det tog ganska lång tid att ladda upp filerna. de är på 13 MB styck.
Nu går det att ladda ner dem.

Rolf:
jag tittade på din profil: Ser att du är en "mogen man" och har tidigare stor erf av analog foto och nyligen gått över till digitalt.
Det påminner mycket om min egna "resa" jag gjorde för 2 år sedan.
När jag köpte min första digitala SLR tyckte jag allt var "skit"... oskarpt och tråkigt. Sedan lärde jag mig att den digitala tekniken kräver efterarbete med skärpa.

Jag undrar hur du jobbar med dina bilder? Fotar du i RAW? Eller i jpg?
Om du fotar i jpg så bör du snarast gå över till RAW. Där behöver du träna upp RAW konvertering i t ex Canons DPP eller Lightroom.
Sedan skärpa "USM" och nivåer i t ex Photoshop. Alla bilder du lagt upp som exempel ser ut som mina jag tog höste 2005.. Oskarpa och "tråkiga".
Läs även artiklarna här på FS om svart o vitpunkt:
http://www.fotosidan.se/cldoc/5312.htm

Tibor skrev:

Jag undrar hur du jobbar med dina bilder? Fotar du i RAW? Eller i jpg?
Om du fotar i jpg så bör du snarast gå över till RAW. Där behöver du träna upp RAW konvertering i t ex Canons DPP eller Lightroom.
Sedan skärpa "USM" och nivåer i t ex Photoshop. Alla bilder du lagt upp som exempel ser ut som mina jag tog höste 2005.. Oskarpa och "tråkiga".
Läs även artiklarna här på FS om svart o vitpunkt:
http://www.fotosidan.se/cldoc/5312.htm

Jag har tidigare nämt att jag fotar i RAW men jag kan meddela att det spelar faktiskt ingen roll. En kamera som tar suddiga bilder i jpg tar också suddiga bilder i RAW. Ursäkta att jag raljerar men jag börjar tröttna på detta tjatande om hur jag behandlar bilder. Jag säger det igen jag har inte behandlat någon bild alls. En del har jag konverterat från RAW andra tagit direkt i jpg.

Faunan skrev:
Jag har tidigare nämt att jag fotar i RAW men jag kan meddela att det spelar faktiskt ingen roll. En kamera som tar suddiga bilder i jpg tar också suddiga bilder i RAW. Ursäkta att jag raljerar men jag börjar tröttna på detta tjatande om hur jag behandlar bilder. Jag säger det igen jag har inte behandlat någon bild alls. En del har jag konverterat från RAW andra tagit direkt i jpg.

Det är nog just det som är "felet".
Om du läser igenom den information som finns på nätet, i böcker, samt inte minst i Canons egna material, så framgår det tydligt att den bildfil som kommer ut ur kameran bör skärpas i efterbehandling. I RAW-fallet är det ett måste, då ingen skärpning sker i kameran alls. Om du fotar i jpg så beror det på hur du ställer jpg parametrarna i kameran.

ur Canons "EOS Digital" som är handboken för Canon professionella digital kameror i "1"-serien. Principen är dock tillämplig även för 350, 400, 20, 30D och 5D

Image Quality Optimization Tips
Consider the use of in-camera sharpening:
If you shoot JPEGs and you wish to reduce or eliminate the need for post-processing in
order to speed up your workflow, you may find that increasing the level of in-camera
sharpening is effective.

Apply post-process sharpening effectively:
Canon EOS digital cameras have an anti-aliasing filter installed on the image sensor.
This filter improves color rendition and practically eliminates moiré. The liability is a
slight reduction of sharpness. To reduce the softening effect of the anti-aliasing filter we
recommend applying an unsharp mask to the image in Adobe® Photoshop®. Although
there is no such thing as a "best" setting for all applications, we suggest the following
as a starting point:
Amount: 300%
Radius: 0.3 pixels
Threshold: 0 pixels

Tibor skrev:
Det är nog just det som är "felet".
Om du läser igenom den information som finns på nätet, i böcker, samt inte minst i Canons egna material, så framgår det tydligt att den bildfil som kommer ut ur kameran bör skärpas i efterbehandling. I RAW-fallet är det ett måste, då ingen skärpning sker i kameran alls. Om du fotar i jpg så beror det på hur du ställer jpg parametrarna i kameran.

Jag är kanske lite dum men jag trodde att hela bilden skärptes i datorn. Jag visste inte att bilden bara skärps där den är oskarp. Så fungerar inte mitt program, ge mig hellre en länk till ditt program.

Heureka!

Du har fått en förserie av nya Canon CBIS (Camera Body Image Stabilizer) där sensorn kompenserar skakningar i x-y-z led. Den har dock en lite super hysteres som meför att bilder efter varandra blir ca två pixlar olika stora och förskjutna i y-led

Den har även en inbyggd funktion - skjuvning av sensorn - för fokusplanförskjutning, vilket gör TS-E objektiv överflödiga.

Redigerat av Tibor den 2011-04-01 at 26:14

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar