Tibor
Aktiv medlem
Faunan skrev:
Har du provat att fokusera mot en vägg i snäv vinkel med full glugg på samma punkt i tele och vidvinkelläge? Skärpan skall sitta på samma ställe men med olika skärpedjup.
I mitt fall är det inte så. Jag plåtar som vanligt, med andra ord fokuserar och trycker av. Inga konstigheter, det är bara resultatet som blir konstigt.
När jag köpte mitt 30D gjorde jag det med 10-22 på och tog några bilder innan jag satte mig i bilen hem. Tog också några med min A620 kompaktkamera på motsvarande 35mm) för att jämföra. De enda bilder som blev bra var med A620, på de andra fanns ingen skärpa eller så låg den helt fel. Det objektivet fick jag byta men det nya är inte särskilt mycket bättre.
Undrar... har du någon bild som du är nöjd med som är tagen med 30D eller 5D? Hur tar du dina bilder? Jpg, RAW? vilka inställningar? Är det kanske så att du har oskarpa bilder överlag från dessa kameror? Hur skärper du dem?
Jag (och ingen annan heller verkar det) förstår hur du kan få oskärpa med så kraftigt vidvinkel när både den punkt du säger är skarp och den bortre som du säger är oskarp helt klart ligger inom skärpedjupet??
Är det så att du söker en skärpa som inte finns? Med kraftig vidvinkel blir det som är typ 50 meter bort väldigt litet.. vad är det i motivet du bedömmer skärpan på?
Kan du inte lägga upp en RAW fil någonstans så vi får titta på den?
Senast ändrad: