Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
1.09 in i videon kan ni se skillnaden mellan 4K HQ och vanlig 4K rakt ut ur kameran och sedan skärpt 4K, allt från R5. Jag vet inte om det är rimligt att göra jämförelser på en bildruta men alla verkar göra så? Sen tillkommer mer brus vid höga ISO främst över ISO 6400.

Kommentera gärna hur ni upplever skillnaden och även om ni tycker testningen är missvisande.

 
1.09 in i videon kan ni se skillnaden mellan 4K HQ och vanlig 4K rakt ut ur kameran och sedan skärpt 4K, allt från R5. Jag vet inte om det är rimligt att göra jämförelser på en bildruta men alla verkar göra så? Sen tillkommer mer brus vid höga ISO främst över ISO 6400.

Kommentera gärna hur ni upplever skillnaden och även om ni tycker testningen är missvisande.

Zooma in 200% i stillbild för att visa ev. skillnad.
Dessutom en massa olika pålägg/effekter.
Nja, inget för mig.
 
På någon (eller några?) Sonykamera blev man av med överhettningproblem genom att använda ett rejält snabbt minneskort. Det går kanske även på R5?
Att ta bort kortet är ju detsamma som att ha ett oändligt snabbt kort. :–)
Japp, fast det borde ju inte påverka när man spelar in på en extern disk.

Detta är väl ganska oroväckande resultat?

Japp, kanske blir det en firmware fix? Tror mer på det än återkallning givet det vi nu vet. Men vi får se...
 
Räcker det med att kunna spela in 4 timmar 4KHQ 30fps?


Missade att det redan lagts in i tidigare inlägg. En del kanske tycker det är trist att tvingas köpa en Ninja V för att kunna nå så lång inspelningstid, men om det nu är möjligt att få den här kapaciteten (och 8K i korta "snuttar") så känns ju R5 rätt rimlig trots allt.

I ett uppföljande klipp så testar den här personen att använda kamerans vanliga batterier, vilket inte påverkar.

Ska bli intressant att se vad Canon följer upp med.
 
Senast ändrad:
Troligen har väl Canon strypt på sådant vis att vanlig 4K och stillbildsfotografering alltid ska fungera utan avbrott. Då kan inte innanmätet hålla mer än en viss temperatur även om det rent fysiskt går att spela in längre tider utan att skada elektroniken. Är det så borde de ju kunna göra en firmwareuppdatering där valet finns att göra längre inspelningar i HQ men som varnar för att även vanlig fotografering kan påverkas. Däremot är det väl tveksamt om de vill erbjuda ett sådant val. Kanske blir tvungna nu med det som framkommit.
 
Som kuriosa kan jag berätta om min jobbarkompis som gifte sig nyligen. Han var besviken på alla pengar de lagt på fotograf. Jag undrade om kvaliteten inte varit bra men den hade han inte funderat på. Han såg däremot knäpp ut på alla bilderna😂. Tror det var fotat med någon obskyr gammal spegelreflex ala 5dmkiii med skrämmande dålig dr vid basiso vilket säkert var den egentliga anledningen😉.

Jag gillar egentligen inte raljerandet jag just nu håller på med. TS tillhör den lilla skara filmare som behöver mer än vad R5 mäktar med och det är trist för honom såklart att inte önskemålen infriades. Det finns dock en stor skillnad nu mot tidigare. Canon håller samma klass som konkurrenternas alternativ (inom samma segment). Innan har det varit betydligt lättare att skälla på Canon när vi användare betalat mer för mindre och då har inlägg i stil med mitt egna ibland retat upp mig 🤨. Vi får se om jag lyckats reta upp någon i detta forum.

Jo, mig retar du upp en aning ;-).
När du varit trådskapare, har du utsatt mig för personangrepp, för att du tyckt att det jag skrev var OT.
I mina ögon ligger du nu ofta långt ifrån denna tråds rubrik om överhettningsproblem, ända in på kompisens bröllop.
Fast, när du gör det, så är det ju inte "OT", utan "kuriosa". ;-)

Och, är det inte egentligen det hela denna diskussion handlar om?
Att försöka få saker att låta bättre än vad de egentligen är ......

Själv störs jag inte så mycket av OT.
Det är inte här, i denna tråd, som jag tycker att du bör ändra ditt beteende.
Roligt att få dela din eufori över den nya kameran.
Intressant synpunkt du delger.
Du menar alltså att Canonköpare "betalt mer för mindre", jämfört med sina konkurrenter.
Inte konstigt att du, som tycks se som din uppgift att försvara Canon, haft det tufft då. (Jag får försöka se personangreppet jag utsattes för ur det perspektivet.)

Det vore mycket intressant, och givande, om du kunde utveckla din synpunkt och verklighetsbeskrivning.
Hur kunde det bli som så, att världens största kameratillverkare, som ledde utvecklingen i början av 2.000-talet, under en period därefter lät sina kunder "betala mer för mindre"?
Varför reagerar du inte på det som ett typ "svek"?
 
Jo, mig retar du upp en aning ;-).
När du varit trådskapare, har du utsatt mig för personangrepp, för att du tyckt att det jag skrev var OT.
I mina ögon ligger du nu ofta långt ifrån denna tråds rubrik om överhettningsproblem, ända in på kompisens bröllop.
Fast, när du gör det, så är det ju inte "OT", utan "kuriosa". ;-)

Och, är det inte egentligen det hela denna diskussion handlar om?
Att försöka få saker att låta bättre än vad de egentligen är ......

Själv störs jag inte så mycket av OT.
Det är inte här, i denna tråd, som jag tycker att du bör ändra ditt beteende.
Roligt att få dela din eufori över den nya kameran.
Intressant synpunkt du delger.
Du menar alltså att Canonköpare "betalt mer för mindre", jämfört med sina konkurrenter.
Inte konstigt att du, som tycks se som din uppgift att försvara Canon, haft det tufft då. (Jag får försöka se personangreppet jag utsattes för ur det perspektivet.)

Det vore mycket intressant, och givande, om du kunde utveckla din synpunkt och verklighetsbeskrivning.
Hur kunde det bli som så, att världens största kameratillverkare, som ledde utvecklingen i början av 2.000-talet, under en period därefter lät sina kunder "betala mer för mindre"?
Varför reagerar du inte på det som ett typ "svek"?

Tycker TS att jag hamnar för långt från ämnet så hoppas jag han meddelar mig det. Vi gör alla det nu och då. Jag påpekade att jag önskade ett annat fokus i den tråden jag skapat än det du bidrog med. Försökte göra det på ett icke otrevligt vis men lyckades uppenbarligen inte med det i text. Ledsen för det.

Jag vill inte svara utförligt på din fråga för då blir det verkligen OT med många inlägg fram och tillbaka. Jag ser dock inget stort svek men under en period var det inte kul att vara inlåst i Canons system. R köpte jag med stor tvekan men blev överraskad av många delar hos den kameran vilket jag ville förmedla till andra som kanske bara såg vad den inte hade. R5 och R6 verkar i jämförelse med motsvarande hos konkurrenterna hålla bra klass och ja det gör mig glad. Kanske så glad att jag inte ser värmeproblemet som något gigantiskt problem vilket det möjligen är.
Hur vi förhåller oss till värmeproblemet är definitivt ett ämne för tråden oavsett om jag skulle vara en försvarare av Canon eller inte.
 
Undra varför det finns vissa som säger att kameran inte alls överhettar och vissa säger att den överhettar väldigt fort.

Denna person har i alla fall testat och kommit fram till att om du använder den under bröllop så kommer den överhetta. Men de flesta YouTubes är väl köpts av något märke.

 
Undra varför det finns vissa som säger att kameran inte alls överhettar och vissa säger att den överhettar väldigt fort.

Denna person har i alla fall testat och kommit fram till att om du använder den under bröllop så kommer den överhetta. Men de flesta YouTubes är väl köpts av något märke.


Alla har ju inte samma inställningar när de filmar.

Om man går igenom vad som sägs lite närmare så finner man att 1080p och vanlig 4K inte ger övehettningsproblem. Men att 8K och 4K HQ (där 8K samplas ner till 4K) ger överhettning.
 
Undra varför det finns vissa som säger att kameran inte alls överhettar och vissa säger att den överhettar väldigt fort.

Denna person har i alla fall testat och kommit fram till att om du använder den under bröllop så kommer den överhetta. Men de flesta YouTubes är väl köpts av något märke.


Han jobbar hårt med sin test, mycket märkligt så nämns inte några stillbilds tagningar, dom kan vara rätt så intensiva i bland just för att man upptäcker olika moment under dagen, en viktigt sak som bröllop gör att dom kollar skärmen ofta, behöver man ta om, justera exponering, solen går i moln osv, Texas och inte ovanligt med 40 grader varmt ( Dallas serien kunde vara jobbig i värmen vet jag Patrick Duffy talade om, även en del blåst rufsade håret )- vill inte fotografen bära med sig någon typ av paraply för att skydda sig själv mot solen, finns det ingen helvit R5 förresten.
 
Undra varför det finns vissa som säger att kameran inte alls överhettar och vissa säger att den överhettar väldigt fort.

Denna person har i alla fall testat och kommit fram till att om du använder den under bröllop så kommer den överhetta. Men de flesta YouTubes är väl köpts av något märke.

Vilka syftar du du på då? Jag har inte sett någon som påstått att de inte får problem med överhettning vid 8k/4k HQ lägena vid lite längre användning eller när de använt kameran mycket och sen försöker filma. Ja, utöver varianten att ta ut minneskortet och köra externt då.

Men som sagt det 4k läget med lite lägre kvalitet verkar inte lida av överhettningsproblem så vitt jag har läst.
 
Men som sagt det 4k läget med lite lägre kvalitet verkar inte lida av överhettningsproblem så vitt jag har läst.

Ja, det är min bild också.

En liten sammanfattning av vad vi har sett hittills:

8K, 4K i högre kvalitet eller 4K över 30 fps: Överhettning.

Tar man bilder eller bara har kameran igång: »Nedräkningen börjar« mot överhettning.

4K i lägre kvalitet och 1080-läget: Obegränsat.

Plocka ur minneskortet och köra externt: Verkar kunna köra obegränsat i åtminstone 4K-läget.

Omgivande temperatur, inomhus eller utomhus, soligt eller molnigt: Inget spelar roll för om eller hur snabbt kameran värms upp. Hjälper inte heller att öppna batteriluckan, ta av objektiv, ta ur minneskort eller blåsa med kall luft på kameran att få ner avsvalningstiden.

Canons manual verkar stämma rätt bra.


/ Kiwi
 
Här kommer ytterligare en koll på vanliga 4K 30p som inte överhettar. Jag tycker det ser riktigt bra ut och killen som testar är överförtjust (överdrivet minst sagt, ha lågt ljud på :). Skulle 4K hq läget börja överhetta så går det nog i 99 fall av 100 att rädda med lite skärpt vanlig 4K så att uppdraget blir utfört.

 
Eftersom många killgissar numera så kommer min här;

70% av köparna gör det för att få den senaste stillbildskameran från Canon och en värdig arbetshäst att föra RF-mount vidare. Autofokus och övrig prestanda är helt enkelt i toppklass

20% köper för kombinationen och att det vore kul med 8K ibland. Många bröllopsfotografer kommer ta emot R5 med varmt teknikhjärta, såvida inte R6 räcker. Det blir allt vanligare att filma på bröllop, men med hänsyn till kunden (och minneskorten) så lär inte 8K användas.

10% köper den enbart för filmning. Av dom 10 så kanske 50% upplever överhettningen som ett problem. Övriga rullar på i lägre upplösning eller skjuter kortare klipp än 20 minuter.

Som sagt...inga belägg. Bara gissningar. Förlåt, killgissningar.

Kameran har marknadsförts som en proffesionell hybridkamera, speciellt videofunktionerna har varit ett försäljningsargument.
När det nu visar sig att de inte fungerar ska man då betala ett överpris för att bara få en stillbildskamera ?
 
Kameran har marknadsförts som en proffesionell hybridkamera, speciellt videofunktionerna har varit ett försäljningsargument.
När det nu visar sig att de inte fungerar ska man då betala ett överpris för att bara få en stillbildskamera ?
Om man vill så ska man förstås det, men jag föreslår att man gör som vanligt, dvs man funderar på vad man be^H^Hvillhöver och klurar på vad som är mest kamera för pengarna. Jämför alltså med alternativen utgående från egna önskemål om finesser och prestanda.
 
Kameran har marknadsförts som en proffesionell hybridkamera, speciellt videofunktionerna har varit ett försäljningsargument.
När det nu visar sig att de inte fungerar ska man då betala ett överpris för att bara få en stillbildskamera ?
Har inte oberoende tester visat att kameran levererar mer eller mindre exakt det som Canons specifikation lovar? Om man vill ha en professionell kamera för seriös filmning så är det dock fel verktyg.
 
i det stora flödet av värme tester med R5, så är det några som oroar dock, 40 till 50 minuter stillbilds fotografering, runt 150 bilder hade man tagit och kameran visade på viss överhettning, i vissa fall räckte det bara till några minuters filmning när man ville filma några snuttar efteråt, visade batteriet på 50-60% kvar, störde det autofokusen, helst en 1/1000 del vid sport, känns en aning förvirrande vad mycket som man skall tänka på, klar att man skall kunna fota runt 1000 bilder, vilket lär gå särskilt om man kör med en del 12bps, sätta i ett nytt batteri och köra vidare, sedan får väl Canon vara hur ärliga som helst i sina manualer, R6 kunde inte den ha fått 32,5mp som man stoppat i sina APS-C kameror, för den kameran är väl inte tänkt att att leverera blixtsnabba Jpeg bilder till någon redaktion.
 
När man får lite distans till nyheterna om R5/R6 och rapporter om problemen med överhettning så sätter sig intrycken av kamerorna.
Har Canon agerat desperat på något sätt? Man slår på stortrumman och släpper två kameror som inte är färdiga.
Den mest avancerade blir för varm. För någorlunda avancerad filmning får den värmeslag och även vid relativt normal användning för stillbild så blir den för varm.
Den enklare modellen är visserligen avancerad men med strypt upplösning. Den borde fått åtminstone 30 MP, nu blev det säkert en besvikelse för många.
Förmodligen hade man för bråttom att ta fram dessa kameror till Olympiaden som nu blev framflyttad. Ändå släpper man kamerorna nu, de borde väntat och väsentligt förbättrat kamerorna först.
Jag kan tänka mig att Canon kände en press att få fram spegellösa fullformatare med IBIS och video 4K från hela sensorn eftersom konkurrenterna ligger långt fram. Men man är inte där än.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.