Det första man möts av på
canon.se är:
"Tänk om gällande vad du vet om kompakta systemkameror. EOS R5:s kompromisslösa prestanda kommer att revolutionerar din fotografering och ditt filmskapande."
Om en kamera ska revolutionera mitt filmskapande så kan den inte gärna lida av de värmeproblem som kameran gör. Det är ju inte bara det att den blir varm, utan att det tar väldigt lång tid för den att svalna så att full inspelningstid återfås. Och då måste den vara helt avstängd och är under den tiden inte användbart alls.
En annan godbit högt upp på sidan om R5:
"Ta fantastiska bilder med 45 megapixlar och upp till 20 bilder/sekund* eller spela in bioliknande, 12-bitars RAW-film i 8K med hjälp av hela kamerasensorns bredd."
En asterisk efter det där om 8K hade nog varit på sin plats...
Det fortsätter:
"Vi sätter nya standarder för filmskapare – igen
Som pionjärer inom filmning med spegelreflexkameror och utvecklare av de berömda kamerorna och objektiven i Cinema EOS-serien var vi utrustade för att förse EOS R5 med några riktigt vassa funktioner för filmskapande. Spela in fantastisk 12-bitars RAW-film internt i 8K eller spela in i 4K (4:2:2 10-bitars) med bildfrekvenser på upp till 120 p, för enastående slow motion-effekter. Allt genom att utnyttja den fulla bredden hos kamerans fullformatssensor, för ett riktigt bioliknande resultat. Dual Pixel CMOS AF II med ansikts-/ögonigenkänning gör att motiven förblir skarpa och möjliggör imponerande fokusövergångar i alla filmlägen."
Tiderna hittas först om man klickar sig vidare, och givetvis längst ned på sidan:
Canon EOS R5 kan spela in enastående 8K DCI RAW-film internt till ett CFexpress-kort och 4K DCI (fullformat) i bildhastigheter på upp till 120 p.
www.canon.se
Det står inte ett ord per dagens datum om att stillbildsfotografering nästan helt kan utradera möjlig inspelningstid, annat än att tiderna är från "kallstart". För en "multikamera" är den informationen högrelevant, för den som vill göra både och har nog inte tänkt sig att köpa två R5 varav den ena ska vara avstängd till man vill ta filma och den andra användas för stillbild.
En del föreföll inbilla sig, före lanseringen, att Canon upphävt de lagar som med dagens teknik styr kamerornas förmåga att hantera värme. Det är rätt uppenbart vid det här laget att så inte är fallet.
Sedan är det säkert en bra stillbildskamera för den som letar efter en sådan, men Canon har med sin marknadsföring målat en gigantisk måltavla på sig själva. Personligen så skulle detta med video inte spela mig någon roll som jag normalt använder mina kameror, men det är en helt annan femma än vad Canon marknadsför och för vad man tar betalt.