Annons

Canon vs Tokina vs Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Mavve

Aktiv medlem
Hej!

Har en Canon 20D och sålde nyligen walkaroundoptiken Canon 17-85 IS eftersom jag gärna vill ha en ljusstarkare glugg, gärna med riktigt bra skärpa.

Första tanken var ett Tamron 17-50, men snappade upp att Tokina hade ett 16-50 på gång som eventuellt lovade gott. Eftersom de släppte lite info i våras så förväntade jag mig absolut att den skulle lanseras på Photokinamässan, men denna "spökglugg" (finns den egentligen....?) lyser med sin frånvaro och nu ryktas det om mars 2007.

I väntan så råkade jag naturligtvis på en del trådar kring Canons 17-55 IS. Jag har tidigare avfärdat den pga priset, men den verkar onekligen vara riktigt bra utifrån folks recensioner.

Tamronen har jag testat på kameran och det jag reagerade lite på var distortion. Visst kan PS CS 2 rätta till detta, men jag vill gärna ha "färdiga" bilder direkt från kameran.

Ett akut behov är att jag egentligen skulle behöva en glugg i nästa vecka inför ett besök i Barcelona.... löser inte det sig är nästa "måste"-behov i februari inför en längre resa.

Så frågan är nu:

Tokina 16-50 - kan säkert bli bra. Pris okänt, men jag känner att tålamodet börjar tryta.

Tamron 17-50 - kan bli riktigt bra. Hyggligt pris. EISA-awarden ger väl ett gott betyg.

Canon 17-55 IS - ett snäpp upp känns det som och ett riktigt bra objektív men pricy.....begagnat?

Hur har ni som haft liknande kval tänkt?

Mvh Martin
 
Mmm, ja...
Själv hade jag inte tid att vänta på Tokinan, så det fick bli Tamronen. Har aldrig ångrat mig, objektivet är riktigt bra, med härlig skärpa, kontrast, och naturliga färger.
Vet inte riktigt vad du menar med dist. på Tamronen?
Inget jag har märkt av.
Har svårt att se att Canonen skulle vara värd merpriset mot Tamron.
 
MontyOnAcid skrev:
Mmm, ja...
Själv hade jag inte tid att vänta på Tokinan, så det fick bli Tamronen. Har aldrig ångrat mig, objektivet är riktigt bra, med härlig skärpa, kontrast, och naturliga färger.
Vet inte riktigt vad du menar med dist. på Tamronen?
Inget jag har märkt av.
Har svårt att se att Canonen skulle vara värd merpriset mot Tamron.

På några av testbilder jag själv tog snabbt med objektivet blev en del raktecknande linjer (ex byggnader) sneda, inåtlutande. Går att avhjälpa med linskorrigering i PS. Är dock osäker på om detta är "normal" distorsion eller ej.

Mvh Martin
 
Mavve skrev:
På några av testbilder jag själv tog snabbt med objektivet blev en del raktecknande linjer (ex byggnader) sneda, inåtlutande. Går att avhjälpa med linskorrigering i PS. Är dock osäker på om detta är "normal" distorsion eller ej.
Det du talar om är inte distortion, utan perspektivförvrängning. Det har inte alls med gluggen som sådan att göra, utan är något som alltid uppträder hos raktecknande (icke fisheye) vidvinklar. Antar att du menar detta fenomen? http://www.fotosidan.se/pools/view/10/812365.htm
Distortion är när linjer som inte passerar mitten av bilden kröker sig. Detta är också ett problem som de flesta vidvinkelobjektiv lider av i olika stor omfattning, men det syns ganska sällan.
 
Ja, nu har i alla fall valet fallit på ett Tamron 17-50. Ska iväg över veckoslutet och då blir det några bilder ;-)

Mvh Martin
 
Tamron 17-50/2,8

Martin,
Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd.

Jag har ju fotat en hel del med det objektivet och vill du ha sån skärpa du inte finner i något annat objektiv fota då mellan EV 5,6 och 13 och justera ISO så du hamnar där om det går. I Barcelona har du ju bra ljus. Jag åker till Kanarieholmarna nästa vecka och där är det förstås bästa EV som gäller.
Christer
 
Hej!

Har bläddrat igenom bilderna från semesterturen och känner mig spontant mycket nöjd....... och längtar redan tillbaka med tanke på det grårusk som för närvarande rådet på västkusten....!

+
Bra skärpa
Bra motljusegenskaper
Ett omfång som fungerade bra för mig i stadsmiljö (tog inte med mig något annat objektiv)

-
Fokuseringen något högljudd, men stör mig egentligen inte så mycket


Får lägga till/redigera när jag kollat igenom bilderna lite mer.

// Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.