Annons

Canon vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

olindskog

Aktiv medlem
Ja ja jag vet, inte bara en gammal diskussion utan också en olöslig sådan och ja jag vet att det finns en "miljon" sådana här trådar och ja jag har läst de alla( tror jag iaf:) )

Men min fråga är alltså

Jag var på väg ner på stan idag för att köpa mig en Nikon d80 med what-ever kitzoom som kunde tänkas följa med men blev sedan irriterad (på Nikon som företag) för att jag vill egentligen ha ett 18-200 VR som en allroundlins och senare komplettera med en riktig vidvinkelzoom, men då 18-200 verkar vara "ohittbar" började jag återigen överväga en Canon 400d igen, iofs så måste jag köpa ett batterigrepp till den för att ska passa mina händer bra och den känns plastigare, MEN Canons objektivsortiment passar mig bättre, iom att det är tillgängligt direkt i butik i motsats till Nikons som bara finns som ouppnåliga mål och som man aldrig kan få klara besked om när de går att få tag på Grrrr

30d är ju också ett alternativ, men det skulle i så fall vara bara för den högre hastigheten vid seriebildstagning och för att jag då rent faktiskt inte behöver kånka på ett (klumpigt)batterigrepp (som på 400d)
Jag kommer att fotografera en del interiörbilder i jobbet samt en del lite snabbare sportbilder som hobby.
Ja ja jag fortsätter väl antagligen att gnälla ett tag till och köper sen det som den lokale fotohandlaren "lurar" på mig

Men om det är ngn som orkat läsa all denna röriga och osammanhängade text och trots dess språkliga defekter vill dela med sig av sina "25cents" så tar jag gärna emot dessa

MVH

Ola G

Ja, man kan bli rejält arg på Nikons leveranströghet, men på vilket sätt hjälper Canon dig i detta fall förstår jag inte. Canon har inget 18-200 i sortimentet varken med eller utan IS. Så då är det nog lite lättare att få tag på en från Nikon trots väntan.

Lite tips för dina användningsområden:

* Snabb sportfotografering kräver telezoom med AFS eller USM. Och helst även max bländare 2,8.

* Interiörbilder kräver främst objektiv som inte ger distortion så då avråder jag från de flesta zoomar. Välj noga bland objektiven med just den egenskapen högst. Har objektivet dåligljusstyrka behöver det inte vara ett bekymmer. Använd stativ och blända ner till 11 för stort skärpedjup.

/Erik

Tack Erik

Du har naturligtvis helt rätt i det faktum att Canon inte har ngt 18-200 med VR eller IS men väl ett väldigt bra 24-105 med IS, dessutom är 400d-huset ngt billigare än d80'n, men kräver som sagt batterigreppet (för att passa mina händer iaf)

Tack Kent

Jo jag har funderat på den och visst den låter intressant men problemet är bara att innan den kommit i handeln så har väl ngn annan aviserat ngn annan nyhet, till sist blir det att man väntar och väntar och läser på, men inte fotograferar :)
Iom att jag vägrar jag förhandsboka mig för en kamera som jag ännu inte haft i handen och som jag därmed inte har en aning om hur den "känns", så leder väl detta till att när den väl sen landar så är det väl leveransproblem (iofs så är det ju inte en Nikon :) ) och sen så talas det då alltid om en ny modell usw usw

Jag tackar för era synpunkter och funderar vidare

MVH

Ola G

Jag tycker det låter som att du helst vill ha en D80. Varför inte köpa den ihop med en 18-70 och beställa en 18-200 VR som kommer lite senare?

Kom igen nu, pengar gör ingen nytta på banken!
:)

Om du tycker att batterigrepp + 400D känns klumpigt så tycker jag du borde prova att ta kort "på höjden" när du står i affären och känner dig för. Jag tror inte det är många ägare till 350D/400D + grepp som någonsin skruvar av det.

Hej Anders

Jo du har rätt att jag lutar mer åt d80 hållet just nu, men om jag köper en sådan nu så får det bli paketet med 18-55 hos Expert för 9995:- och så får jag komplettera med:
-18-200 som allroundobjektiv
-en bra(raktecknande) vidvinkelzoom för interiörfoto
-en bra(snabb) telezoom för sportfoto

Kitobjektivet kommer ändå att hamna i "hundhuset" oberoende av vilket jag köper så då är det lika bra att köpa det billigaste iom att jag tycker att även 17-70 är för lite kort för att agera allroundobjektiv

Jag menade inte alls att 400d+battergrepp kändes klumpigt utan snarare att det är ett måste då kameran är för liten för att ge ett bekvämt grepp

MVH

Ola G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar