Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon vs Nikon (nybörjarsystemkamera)

Produkter
(logga in för att koppla)

spetters

Medlem
Jag har fotat under gymnasiet och läst Foto A + B men eftersom det är några år sen så har jag glömt mycket och vill nu börja fota igen. Jag letar en hyffsat billig (eftersom jag inte vet hur mycket fotointresse jag har) kamera som jag kan växa med (så att jag inte vill ha en ny kamera på två månader).

Det känns som att jag vill välja rätt märke på en gång också så att jag kan behålla eventuella objektiv jag köper om jag köper en ny kamera i framtiden.

I skolan använde vi oss av Canon EOS 350D och jag har hittat en sån och en Nikon D60 på blocket för ungefär samma slant. Kan de vara något? Vilken bör jag satsa på?

Eller har ni andra förslag på någon kamera jag bör satsa på?

Nackdelen med Nikon D60 är att den inte har inbyggd fokusmotor och har således inte autofokus med vissa objektiv. Canon har motor i alla objektiv och inte i huset.
Om du vill växa med kameran så varför inte en ny typ Canon 550d eller 600d? eller motsvarande nikon.

Nackdelen med Nikon D60 är att den inte har inbyggd fokusmotor och har således inte autofokus med vissa objektiv. Canon har motor i alla objektiv och inte i huset.
Om du vill växa med kameran så varför inte en ny typ Canon 550d eller 600d? eller motsvarande nikon.

Det är just nackdelen med autofokusen som gör att jag inte riktigt gillar Nikon, men i övrigt verkar det vara en fin kamera (det jag har läst).

Och orsaken till att jag inte vill lägga så pass mycket pengar är att jag inte vet om mitt fotointresse kommer att hålla i sig eller om det bara är en fas. Det känns onödigt att köpa en kamera för 6000:- + objektiv om jag inte kommer att fota i mer än ett år.

Jag tycker det inte är någon större skillnad mellan olika kameramärken. Det råd jag brukar ge är att gå in i affärer och känna på de kameror du är intresserad av. Försök avgöra vilken kamera som ligger bäst i din hand. Hur känns menyer och knappar?

En annan avgörande faktor kan vara om man har kompisar som använder ett visst märke. Kan man tänkas låna objektiv av varandra? Kanske kan du få låna ett objektiv som du funderar på att köpa?

Om det går så fundera om du vet vilka objektiv som kan intressera dig i framtiden. Hur ser de olika kameramärkenas utbud ut och vad kostar objektiven?

Kläm och känn är mitt råd.

/Gunnar

Jag tycker det inte är någon större skillnad mellan olika kameramärken. Det råd jag brukar ge är att gå in i affärer och känna på de kameror du är intresserad av. Försök avgöra vilken kamera som ligger bäst i din hand. Hur känns menyer och knappar?

En annan avgörande faktor kan vara om man har kompisar som använder ett visst märke. Kan man tänkas låna objektiv av varandra? Kanske kan du få låna ett objektiv som du funderar på att köpa?

Om det går så fundera om du vet vilka objektiv som kan intressera dig i framtiden. Hur ser de olika kameramärkenas utbud ut och vad kostar objektiven?

Kläm och känn är mitt råd.

/Gunnar

Jag har varit in tidigare och pillat på olika kameror och det är egentligen Canon jag tycker bäst om men jag minns att min gamla fotolärare sa att Canon i allmänhet kostade mer än smakade. Är det sant eller kan det ha varit hennes personliga åsikt?

Min syster har en Canon 1000D men fotar bara vardagligt så hon använder originalobjektivet.

Jag vet inte riktigt vilka objektiv som kan intressera mig i framtiden, det end ajag kan säga på rak arm är att jag vill ha ett hyffsat objektiv att fota porträtt med. Jag minns knappt vilka objektiv vi använde i skolan men jag vet att det är porträtt jag tycker bäst om att fota.

Jag har varit in tidigare och pillat på olika kameror och det är egentligen Canon jag tycker bäst om men jag minns att min gamla fotolärare sa att Canon i allmänhet kostade mer än smakade. Är det sant eller kan det ha varit hennes personliga åsikt?

Min syster har en Canon 1000D men fotar bara vardagligt så hon använder originalobjektivet.

Jag vet inte riktigt vilka objektiv som kan intressera mig i framtiden, det end ajag kan säga på rak arm är att jag vill ha ett hyffsat objektiv att fota porträtt med. Jag minns knappt vilka objektiv vi använde i skolan men jag vet att det är porträtt jag tycker bäst om att fota.

De är väldigt lika. Ska du fota fåglar kör Canon. Porträtt är inget som skiljer märkena. Nikon har något bättre sensor just nu. Och bättre blixtsystem.

De är väldigt lika. Ska du fota fåglar kör Canon. Porträtt är inget som skiljer märkena. Nikon har något bättre sensor just nu. Och bättre blixtsystem.

Jag har aldrig riktigt gillat blixt, studioblixt kanske men inte annars. Jag upplever att bilden blir..... platt (?). Men å andra sidan så kommer jag inte ha tillgång till studio nu och kanske i framtiden borde satsa på att köpa till en bättre blixt men det är inget jag kommer att göra just nu.

På vilket sätt upplever du att Nikon har bättre sensor?

Det är just nackdelen med autofokusen som gör att jag inte riktigt gillar Nikon, men i övrigt verkar det vara en fin kamera (det jag har läst).

Får uppfattningen att du provat Nikon och inte riktigt kommer överens med den. Då finns det väl ingen anledning till att lägga pengar på en sådan, även om lärare och andra självutnämnda auktoriteter säger det.

Ditt spirande fotointresse lär ju inte heller stimuleras av att du använder en kamera du inte trivs med.

Får uppfattningen att du provat Nikon och inte riktigt kommer överens med den. Då finns det väl ingen anledning till att lägga pengar på en sådan, även om lärare och andra självutnämnda auktoriteter säger det.

Ditt spirande fotointresse lär ju inte heller stimuleras av att du använder en kamera du inte trivs med.

Den enda Nikon jag har testat är en analog Nikon för kanske sex år sen och den tyckte jag inte riktigt om.

Däremot så har jag pillat på Nikon i affär många gånger och jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag föredrar Canon. Jag undrar om jag gillar Canon mest för att jag har lärt mig fota med dem. Och om det är pga det så är det ju dumt, jag kanske går miste om något bara för att jag är trångsynt. Det är därför jag ber om råd.

Ett tips som borde stå i varje kamerareklam lika tydligt som varningstexten på tobakspaketen är att man inte skall stirra sig blind på Canon och Nikon. Det finns andra märken också.

Med den budget det handlar om här kommer resultatet med 95% säkerhet att vara en instegskamera med kitobjektiv, är det då så att du vill byta upp dig kommer du med 95% säkerhet att byta både huset och objektivet. Alltså spelar märket en väldigt liten roll för den fortsatta utvecklingen inom foto (skall man uppgradera sig så lär man väl hur som helst behöva veta VAD man vill ha före man kan välja vilket märke som motsvarar ens krav, dvs fotograferandet kan utvecklas åt ett helt annat håll än man tänkt sig då man valde första kamera).

Du säger att du gillar Canon bäst, är det på basen av Canon vs Nikon? Eller på basen av Canon vs Nikon, Sony, Pentax, Olympus, Panasonic, Ricoh, Samsung?

Med detta sagt kan jag ändå gott tänka mig att du trivs bäst med Canon om du har använt en sådan förut, men gör inte det misstaget att tro att valet står endast mellan Canon och Nikon.

Ett tips som borde stå i varje kamerareklam lika tydligt som varningstexten på tobakspaketen är att man inte skall stirra sig blind på Canon och Nikon. Det finns andra märken också.

Orsaken till att det står mellan Nikon och Canon i mitt fall är för att de är de två största märkena. Jag vill helt enkelt ha större valmöjligheter. Dessutom så kommer jag antagligen köpa något/några objektiv och den dagen då jag köper en ny kamera så skulle det underlätta om jag kunde behålla mina objektiv.

Men om du har något förslag på en bra, hyffsat billig kamera av något annat märke så är jag inte omöjlig.

Jag har fotat under gymnasiet och läst Foto A + B men eftersom det är några år sen så har jag glömt mycket och vill nu börja fota igen. Jag letar en hyffsat billig (eftersom jag inte vet hur mycket fotointresse jag har) kamera som jag kan växa med (så att jag inte vill ha en ny kamera på två månader).

Det känns som att jag vill välja rätt märke på en gång också så att jag kan behålla eventuella objektiv jag köper om jag köper en ny kamera i framtiden.

I skolan använde vi oss av Canon EOS 350D och jag har hittat en sån och en Nikon D60 på blocket för ungefär samma slant. Kan de vara något? Vilken bör jag satsa på?

Canon 350D kom 2005 Nikon D60 kom 2008.

Satsa på D60:n den har nyare teknik.

Eftersom du tittar på begagnade kameror föreslår jag att du jämför skick mer än märke. Kolla antal exponeringar, kolla på glapp, och missljud i rörliga delar. Följer bruksanvisningen med. Osv.

Petter ...

mer om begagnat.

Ännu viktigare är kanske att säljaren finns i samma stad/förort/by som du. Så att du kan köpa den öga mot öga.

Petter ...

Om magkänslan säger Canon så gå på den. Jag kände likadant för Nikon när jag köpte min kamera för 2,5 år sedan. Inte ångrat mig ett dugg. Rent generellt är det mkt små skillnader mellan olika märken om de är ung. lika gamla. Sen kan man ha specifika behov som gör att vissa märken utmärker sig under vissa perioder. T.ex. med Pentax kan man ha fått vädertätning billigare än andra, Nikon fjärrstyrning av blixten, Canon billiga bra (original) teleobjektiv etc. Men övergripande är de lika och mycket bra.

Nu kommer säkert någon att säga emot mig och mina exempel ovan men så länga du inte kan specificera mer direkt arbetsområde (porträtt är nog väldigt jämförbart, en bra, fast, ljusstark glugg mellan 50-100mm rekommenderas mer än ett speciellt märke) så är det nog ändå många som håller med om vad jag skrev ovan.

/Ola

Om gillar Canon bäst så kör på Canon. Det är små skilnader mellan märkena men i din situation (studerar foton, fotar med polare, osv) så gissar jag att det är en fördel att hålla sig till Canon eller Nikon.

Däremot skulle jag - om jag var du - hoppa över Canon 350D och försöka hitta en något modernare variant, 400D eller nyare. Bildkvalitén är helt OK på 350 men hanteringen, LCD-skärmen mm blev rejält mycket bättre på 400:an och de efterföljande modellerna.

Lycka till!

Orsaken till att det står mellan Nikon och Canon i mitt fall är för att de är de två största märkena. Jag vill helt enkelt ha större valmöjligheter. Dessutom så kommer jag antagligen köpa något/några objektiv och den dagen då jag köper en ny kamera så skulle det underlätta om jag kunde behålla mina objektiv.

Men om du har något förslag på en bra, hyffsat billig kamera av något annat märke så är jag inte omöjlig.

Om du faktiskt tänker skippa kitobjektivet och skaffa ett bättre (vilket jag tycker är en god idé) så kommer huset hamna i en prisklass där det är minimala skillnader mellan tillverkarna. Alltså ingen skillnad vad du väljer nu men det förutsätter att du kan välja vilka specialbehov du kommer ha i framtiden, för "allmän" fotografering tror jag dock inte att det är någon större skillnad mellan tillverkarna i framtiden heller, dvs du kommer hitta alla tillbehör och objektiv du söker hos alla märken.

Jag köper inte argumentet med "större valmöjligheter" eftersom dessa ju är specifika för olika märken, större valmöjligheter mellan tex. olika versioner av teleobjektiv gör väldigt liten skillnad om man inte är intresserad av det. Vet inte om det blir tydligt vad jag menar här, jag vill försöka säga att du måste ha ett hum om vad du vill ha innan du kan avgöra vilket märke som har störst valmöjligheter för dig. Annars skulle väl grundtipset till alla som söker en ny kamera vara "köp Canon eller Nikon, de är störst och du kommer hitta allt du någonsin behöver där", även om detta ofta är sant är det dumt att förutsätta att det är så.

Om den 350D du använt förut kändes bra och du var nöjd med den så är det ju bara att köra på en sådan eller en i samma serie, det lämnar ju dessutom mycket pengar över till ett bra objektiv vilket alltid är trevligt.

Inte heller jag köper argumentet att "det finns störst utbud till CaNikon". Mest av allt är det lite av ett försäljningstrick. En normal användare hittar allt som behövs och lite till hos vilket märke som helst. Är bildstabilisering viktig för dig och budgeten för objektiv begränsad? Välj då pentax sony eller olympus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar