ANNONS
Annons

CANON varmare än NIKON?

Produkter
(logga in för att koppla)

macen

Medlem
Jag må vara konstig. Men upplever ni inte att det är en olik "känsla" mellan nikon och canon?

jag ska köpa någon av canon och nikons kameror och har suttit och tittat på minst tusen bilder som folk har tagit med respektive kamera.
Antingen inbillar jag mig, eller så tar folk olika bilder, eller så är det kanske bara så att bilder blir "kallare" med nikons kameror? förstår ni vad jag menar? haha

ja jag kanske låter flummig, men tycker ingen att det kan vara så?

är det kanske att canons kameror har en annan färgåtergivning? en varmare ton? mjukare?

undrar om någon vet eller någon som förklarar mig som inbillskt flummig.
både och vore roligt. haha :D

MVH Marcus

Tja...det kan säkert vara så att kamerors standardinställningar för jpg är lite olika.
Jag tror mig kunna känna igen en viss sorts magentastick från obehandlade Canon 10D-filer, men jag har inte så ofta fått bevisat för mig om jag har rätt.

Canon är väl kända för att överdriva den röda tonen, Tokinas objektiv tex, ger än varmare gul ton, naturligaste färgåtergivning ger enligt mig Nikons gluggar, men det är väl en smaksak.

Men en stor anlednig för mig att hålla mig till orginalobjektiv eftersom jag vill ha samma färgton (Nikons) på alla mina bilder.

/kent

Vissa tycker att Nikon lättare överexponerar. Med mera "vitt" kanske bilerna ser kallare ut. Har läst tips om att ställa in kameran några snäpp för underexponering medan andra tycker helt annorlunda.

Bokeh skrev:

Men en stor anlednig för mig att hålla mig till orginalobjektiv eftersom jag vill ha samma färgton (Nikons) på alla mina bilder.

/kent
Hej Kent
Då jag har kikat lite på dina bider så undrar jag Hur du bär dej åt då, för att många av dina bilder är väll fotade med Canon D20...
Har du bytt system o gått över till Nikon eller
Mvh Björn

En del av Nikons kameror ger också en annan ton på "himmelsblått" mot vad Canons gör. Nästan lite turkost.

eldaren3 skrev:
Hej Kent
Då jag har kikat lite på dina bider så undrar jag Hur du bär dej åt då, för att många av dina bilder är väll fotade med Canon D20...
Har du bytt system o gått över till Nikon eller
Mvh Björn

Det var nästan två år sedan jag gick över till Nikon (digitalt) analogt är jag fortfarande kvar hos Canon :)

/kent

Ja det är en feature som Nikon alltid har. Att förvränga vitbalansen -2000k som default.

Skämt åsido, titta på www.dpreview.com och bilderna där som är oredigerade för resp. kamera så få du en mera rättvis jämförelse.

Stisse skrev:
Ja det är en feature som Nikon alltid har. Att förvränga vitbalansen -2000k som default.

Skämt åsido, titta på www.dpreview.com och bilderna där som är oredigerade för resp. kamera så få du en mera rättvis jämförelse.

ååhh jättetack! detta är en typ av sida jag har letat efter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar