Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör original...

Hej !

Det viktigaste är att ha en utrustning som fungerar. Canons L-gluggar har en mycket hög driftsäkerhet.Tamron och Sigma är konsumentgluggar.
Du har fått världens jobb och är riktigt duktig och jag tycker därför att du skall köpa grejer som håller.

Mitt förslag är att du satsar på en 16-35,24-70 samt en 70-200 2,8. Den "normala" line-upen som presfotografer kör. Det kostar men lönar sig garanterat i längden.

mvh
Patrik,Canon
 
I kameran skiljer sig inte hastigheterna så mycket för olika minneskort. 10D är ganska långsam i sig själv, så ett snabbare kort hjälper inte så mycket. Ett Sandisk Ultra II eller Extreme är här 29% snabbare jämfört med microdrive.
D100 är lite snabbare och kan utnyttja kortets snabbhet lite bättre.

Däremot märks skillnaden i snabbhet mer vid kopiering från kort till dator om man har en snabb kortläsare. Ett Sandisk Ultra II eller Extreme är här tre gånger snabbare än Microdrive.

Allt enligt testerna här.
 
Senast ändrad:
Kompromissa så lite du har råd till!

Mitt råd är att starta med eos10d med tex ef17-35 2,8 som du med lite tur kan hitta billigt idag, mer vidvinkel behöver du oftast inte, tycker jag,,,,försök sedan att hitta ett begagnat ef70-200 2,8l usm......kanske en 1,4x till den.
Till sisst det kanske viktigaste av allt, mycket batterier, minst ett eller två 512mb cf-kort..
---Här har du ett täckande kit som du med lätthet kan behålla länge pga kvalitet och samtidigt uppgradera med andra obj.. och hus! Jag menar att du även om det blir "få" grejer bör man tänka och köra för kvalitet och inte stressa iväg med sigmalinser som du aldrig får nåt bra pris för om du säljer och bara kommer att irritera dig när mekaniken kärvar....
Som pressfotograf så duger endast det bästa......
=EF17-35 2,8L usm, EF70-200 2,8L usm, batterier, lagringmedia x 2 + en blixt....När du har köpt detta så har du säkert till och med pengar över i din budget!
Den som söker den finner!!!
Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Jag kör som regel med 16-35/2,8, 50/1,8 (ska byta mot 1,4) och en 70-200/2,8, 1,4x, blixt och blixtsändare samt batteripack till blixten. Allt i en rygga.

När jag kör digitalt har jag bara med mig 28-70:an om jag vet att jag ska fotografera mycket porträtt, annars får den stanna hemma. Normalzoomen bör du nog prioritera ned.

Jag har hittills klarat mig utan extra vidvinkel. Funderar dock på en 14mm att ha när jag kör digitalt, 12-24:an från Sigma verkar för oskarp och ljussvag för pressfoto.

/magnus
 
för pressfoto kanske du annars skulle satsa på en eos 1D? Den har knäppt och sparat fem bilder på samma tid en 10D har sparat en bild så du kan reviewa den =)
Ok, kanske lite överdrivet men eos 1D är en ruskigt trevlig presskamera.
Priset är ju sänkt en hel del så nu kostar den bara lite drygt 30k ink moms.
Du skulle älska den till pressjobb!
 
Kan tillägga att jag fick mitt 16-35 2.8L från Hongkong till frukost idag. 9900:- med frakt för dollarn är så låg. Mumma. Skickade pengarna i tisdags. Sen skickade de även paketet så att skattemyndigheten inte behöver oroa sig. Finfint.
 
dsmannen skrev:
för pressfoto kanske du annars skulle satsa på en eos 1D?

Jag kör 1D på Nya Ludvika Tidning! Heeelt underbar presskamera, borde vara liite högre upplösning dock. Men superb. Tyvärr är den för dyr för min budget. Köper nog en 10D så klarar jag mig. Det kommer kanske nån ny canon kamera inom en snar framtid, då kanske man har råd :)

Ska nog som ni säger skippa sigma gluggarna å statsa på canons. 16-35 är ju inte så tokig.
Synd att de inte finns begagnade sånna än!

Nu ska jag titta vad hksupplies.com har att erjbuda.

Tack för all hjälp!!!
 
gustavmårtensson skrev:
Ska nog som ni säger skippa sigma gluggarna å statsa på canons. 16-35 är ju inte så tokig.
Synd att de inte finns begagnade sånna än!

Jag köpte min 16-35:a begagnad. Trycket på han som sålde var oerhört, men jag var först... :)

Priset från Hong Kon gör ju att det inte är lönt att kolla efter begagnat.
 
Lagringsmedia

Om du införskaffar ett compact flashkort, så kan du köpa en bärbar hårddisk typ. 20GB Tripper USB 2.0, för att "tanka" över från kortet. Den kostar runt 2300:- och är mycket prisvärd.
 
froderberg skrev:
Priset från Hong Kon gör ju att det inte är lönt att kolla efter begagnat.

Hur beställer man från Hong Kong? Jag har beställt mina gluggar från USA B&H och det är snudd på halva priset mot Sverige. Håller med dig Magnus, svårt att hitta billigare begagnat.
 
Re: Lagringsmedia

Leiflj skrev:
Om du införskaffar ett compact flashkort, så kan du köpa en bärbar hårddisk typ. 20GB Tripper USB 2.0, för att "tanka" över från kortet. Den kostar runt 2300:- och är mycket prisvärd.

ja, tänkte de. Då behöver man inte lägga pengar på dyra flashminnen. Räcker med två 256mb så kan man skifta. :)
 
en liten fundering bara... om du ska jobba som frilansfotograf så antar jag att du momsregistrerar dig. 40-50 papp ex moms räcker ju gott och väl till en 1D och ett par L-linser. Handlar du från annat EU-land så drar de av det landets moms från priset så du slipper ligga ute med momsen även om du bara momsredovisar en gång om året.
 
Tobias Lindberg skrev:
en liten fundering bara... om du ska jobba som frilansfotograf så antar jag att du momsregistrerar dig. 40-50 papp ex moms räcker ju gott och väl till en 1D och ett par L-linser. Handlar du från annat EU-land så drar de av det landets moms från priset så du slipper ligga ute med momsen även om du bara momsredovisar en gång om året.

Nej, de räcker tyvärr inte. Det är inte bara gluggarna som kostar utan även minneskort, fotoväska, tripper, blix, mm mm.

Men köper jag från hksupplies.com i hongkong har jag råd med canon-gluggar i stället för sigma.

Måste man ligga ute med momsen om man köper från ett "ikke-eu land"?
Någon somn har erfarenhet?
 
Jag förstod inte om/att du hade firma men som svar på uppkommen fråga så är min rekommendation i så fall att redovisa momsen månadsvis istället. Och om du har särskilt stor överskjutande del ingående moms en månad så ber du att få redovisa snarast efter den månadens utgång. Du får ändå ligga ute med pengarna men får tillbaka dom snabbare.

Moms från utlandsbeställningar brukar debiteras per faktura. Huruvida du kan slippa den faktureringen mot att du kan visa upp ett giltigt momsregistreringsnummer tror jag inte, men ring Tullverket eller Skattemyndigheten i god tid och fråga.

Eller kika på: www.tullverket.se
 
Johan A skrev:
Jag förstod inte om/att du hade firma men som svar på uppkommen fråga så är min rekommendation i så fall att redovisa momsen månadsvis istället. Och om du har särskilt stor överskjutande del ingående moms en månad så ber du att få redovisa snarast efter den månadens utgång. Du får ändå ligga ute med pengarna men får tillbaka dom snabbare.

Moms från utlandsbeställningar brukar debiteras per faktura. Huruvida du kan slippa den faktureringen mot att du kan visa upp ett giltigt momsregistreringsnummer tror jag inte, men ring Tullverket eller Skattemyndigheten i god tid och fråga.

Eller kika på: www.tullverket.se

Tack för hjälpen!
Jag håller på att registrera firma. Är så gott som klar med blanketterna. Men fan, jag är så jäkla dålig på moms, skatter å allt så drar mig lite för att skicka in det :)
Firman blir ju mer av en hoppy verksamhet. Göra lite jobb på sidan om. Och för att jag ska kunna dra av momsen på varor jag köper.
 
gustavmårtensson skrev:
Tack för hjälpen!
Jag håller på att registrera firma. Är så gott som klar med blanketterna. Men fan, jag är så jäkla dålig på moms, skatter å allt så drar mig lite för att skicka in det :)
Firman blir ju mer av en hoppy verksamhet. Göra lite jobb på sidan om. Och för att jag ska kunna dra av momsen på varor jag köper.
Tänk på att man kvittar utgående/ingående moms. Dvs, köper du kamerautrustning för 50', måste du i din "hobbyverksamhet" dra in 50' momspliktiga tjänster/varor för att kunna dra av momsen till fullo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.