Annons

Canon utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)
nej så funkar det inte... All moms du drar in när du fakturerar för jobb ska du betala in till staten, och all moms du betalar när du gör inköp till företaget ska du få igen av staten. Drar du in mer moms på fakturor än vad företaget har betalat moms på utgifter så ska du betala in mellanskillnaden. Har du mer utgifter än intäkter (vanligt vid nystartad verksamhet då man ofta gör stora investeringar första året) så får du tillbaka moms av staten.

Sen är det givetvis så att det i längden inte ser vidare bra ut att ha ett företag som bara har utgifter och inga intäkter år efter år.
 
Ja och nej. Hur ofta man måste redovisa moms beror på företagsform och omsättning. Med enskild firma och en mindre omsättning (typ hobbyverksamhet) så räcker det med att man redovisar momsen en gång om året i självdeklarationen. Principen om in- och ut-gående moms är dock densamma.

Var gränsen för omsättningen går vet jag inte, men har för mig att man går över den om man ska leva helt av sin firma, men jag göra mycket jobb som frilans vid sidan av ett vanligt jobb. Så har jag det själv.

Du kan utnyttja underskott upp till 5 år gamla för att kvitta vinst. Så länge som du har en hygglig inkomst i övrigt och inte går med väldig förlust varje år lär inte skattemyndigheten bry sig.

Jag har kört så i 10 år utan att de hört av sig. Min pappa har kört så i över 30 år utan att heller höra av skattemyndigheten.
 
Okej! Jag ska förtydliga mig lite och förhoppningsvis få lite hjälp av er hjälpsamma människor!

Jag startar en enskild firma. Jag kommer inte kunna försörja mig på den. Åtminstonde inte i början. Jag gör lite jobb åt komunen och företagare här i bygden.

Nu ska jag då till att fakturera komunen för ett jobb jag gjorde i höst, så det känns som att jag måste "stressa" fram ett företag. De känner till min situation så det är inget "smussel". Är lite orolig för att jag är för dåligt påläst. Och få för lite inkomst därmed bli skuldsatt.
Jag hårdpluggar olika böcker men det känns som det bara går in genom ena örat å ut genom det andra. Siffror, skatter, moms hit å dit.

Hur ska jag redovisa momsen, en gång i månaden eller en gång per år?
Enligt boken ska jag redovisa en gång per år. Men i och med att jag inte sitter på en förmögenhet och ska ut med ca: 45 tusen för kamera utrustning vore det skönt att få tillbaka momsen med en gång så att jag har råd att leva åxå :)
Funderar på att köpa utrustningen som privat person, då får jag ju dra av hela beloppet för utrustningen. I företaget får jag väl bara dra momsen? eller är jag ute och cyklar?

Vad händer om man inte har någon utgift/inkomst att redovisa en månad? Ingenting?

Som sagt, jag är riktigt ur kass på sånt här.

Är tacksam för alla tips och att ni överhuvudtaget bryr er!!! :)
 
Har du företag så kan du dra av, eller rättare sagt kvitta utgifter mot de inkomster du har på faktura. Du ska beställa varorna från annant EU-land för att slippa ligga ute med momsen. Det är solklart att du ska ha egen firma.

Man kan ju som sagt göra momsredovisning månadsvis också, då får man ju igen momsen snabbare, men det blir rätt mycket extra pappersjobb om man har en firma som inte omsätter så mycket.
 
I egenskap av egen företagare, för några år sedan i en liknande situation som din, vill jag påstå att det inte är så besvärligt som det kan verka. Du tycks dock ha rört ihop vissa begrepp.

Säg att du arbetar för 100 000 plus moms under ett år. Under samma år har du avdragsgilla utgifter (för bland annat material) för 10 000 plus moms.

Moms: På de 100 000 kronorna i ersättning för utfört arbete tillkommer 25 % så kallad utgående moms, alltså 25 000 kronor. Dessa ska du betala till skattemyndigheten. Men i och med dina utgifter har du även avdragsgill så kallad ingående moms på 25 % av det beloppet, alltså 2 500 kronor. Total moms att betala blir alltså (25000-2500=) 22 500 kronor.

Skatt: Du har arbetat för 100 000 kronor men, så att säga för att kunna göra detta, haft utgifter på 10 000 kronor. Total beskattningsbar inkomst blir då (100-10=) 90 000 kronor.

I vissa situationer (exempelvis i början) är det inte otroligt att dina utgifter överstiger dina inkomster och likaså att avdragsgill ingående moms därmed överstiger utgående. I fallet moms får du i sådana fall tillbaka pengar ifrån Skattemyndigheten. När det gäller inkomst så blir det ett underskott i resultatet, vilket du under vissa förutsättningar kan flytta med och dra av från överskott följande år.

Så länge du har kontroll över dina utgifter så innebär inte registreringen av företag i sig att du drar på dig några skulder. Tjänar du inget och inte har några kostnader så blir resultatet helt enkelt noll.

Lycka till och återkom gärna direkt till mig om du har fler specifika funderingar.
 
Köp original!

Jag tycker att du ska köpa Canon L gluggar, de är lite dyrare men lönar sig i längden...

Jag har köpt mitt 16-35, 28-70 och 70-200 begagnat och jag är jättenöjd... Jag köpte Sigmas 15-30 men blev aldrig riktigt nöjd, den låter för mycket och har svårt att fokusera ibland...

Om du har till sommaren på dig tycker jag att du ska satsa på att köpa begagnade L gluggar...

Kolla på www.blocket.se där jag köpte mina!

Mvh
//Jessica
 
Handlar du från t.ex Tyskland så faxar du över en kopia på ditt registreringsbevis för att visa att du är momredovisningsskyldig eller vad det heter.

När firman har papper på att så är fallet lägger dom inte på landets moms, och du betalar nettopriset.

Som nystartad företagare är ju detta praktiskt eftersom du slipper ligga ute med momspengarna till nästa år.

För att redovisa moms varje månad måste du nog ha arbete som fulltid eller rätt hög omsättning.

När/om du säljer grejorna sedan skall du lägga på svensk moms.

Kom ihåg att om du handlar av privatpersoner måste säljaren skriva dit sitt personnummer på kvittot för att skattemyndigheterna skall godkänna kvittot, detta ifall dom vill kontakta säljaren.
 
Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
För att redovisa moms varje månad måste du nog ha arbete som fulltid eller rätt hög omsättning.

Nej då, det behövs inte. Har du däremot en omsättning på över en miljon per år så MÅSTE du redovisa varje månad, men där är du nog inte än. Tills dess är det upp till dig. Har du inte enorma mängder affärshändelser (in- och utgifter) varje månad så är det en smal sak när du väl kommit igång.

Några tips på saker att tänka på när du fyller i Skatte och avgiftsanmälan (ansökan om F-skatt och moms):

För att vara/bli företagare krävs att du driver eller avser driva näringsverksamhet. Exakt definition hittar du bl.a. på www.rsv.se men kontentan är att du ska tjäna (eller avse tjäna) pengar på det (för att det inte ska betecknas som en hobby) samt att du ska arbeta fristående med flera olika kunder (för att det inte ska betecknas som en anställning). Värt att tänka på när du fyller i saker som beräknad omsättning och beräknat antal kunder.

Beräknad omsättning ligger även till grund för hur mycket skatt du ska betala in varje månad. Under en viss nivå (minns inte vilken tyvärr) så behöver du inte betala någon skatt alls, vilket mycket väl kan bli aktuellt i ditt fall (gäller första verksamhetsåret när du har stora utgifter), men tänk på att om du sedan tjänar mer än du beräknat så kan du komma att få betala in skatten i efterhand. Väl värt att tänka på vad du skriver alltså!

Fundera över om du vill ha F- eller FA-skatt. Jag rekommenderar FA-skatt som innebär att du kan ha en vanlig anställning vid sidan om där din arbetsgivare drar skatter och avgifter från din lön i vanlig ordning.

Under vissa förutsättningar (bl.a. nystartad och konstnärlig verksamhet) kan du för övrigt ha möjlighet att kvitta eventuellt underskott av din näringsverksamhet (företaget) mot överskott från annat arbete (exempelvis lön från din anställning) och därigenom i bästa fall få tillbaka lite av dragen skatt.

Alla uppgifter behöver inte fyllas i. Har du tur finns någon vänlig själ på ditt lokala skattekontor som kan hjälpa dig. Men försök själv först och ta hjälp av de broschyrer som finns hos skattemyndigheten och/eller på deras hemsida, bl.a. www.rsv.se/broschyrer/418/41818/41818.pdf
 
Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
Handlar du från t.ex Tyskland så faxar du över en kopia på ditt registreringsbevis för att visa att du är momredovisningsskyldig eller vad det heter.

Nä, det är faktiskt ännu enklare... du behöver bara tala om att du har ett företag och ange ditt EU-momsnummer. Detta nummer är SExxxxxxxxxx01, där xxxxxxxxxx är ditt personnr om du är enskild näringsidkare.
 
Tobias Lindberg skrev:
Nä, det är faktiskt ännu enklare... du behöver bara tala om att du har ett företag och ange ditt EU-momsnummer. Detta nummer är SExxxxxxxxxx01, där xxxxxxxxxx är ditt personnr om du är enskild näringsidkare.

Jag har handlat från England och Tyskland och båda leverantörerna krävde en kopia på registreringsbeviset för att sälja utan moms.
Annars så klagar deras revisor på dom.

Annars är det ju lätt att säga att man har firma och bara uppge sitt personnummer som du gjorde i ditt inlägg.

Men det finns förståss dom som inte är så noga.
 
asså... har själv handlat från två firmor i tyskland på det viset. Tror att de har möjlighet att själva kolla upp att numret är äkta nämligen.
 
Tack så hemskt mycket ALLA som har gett mig tips!
Nu käns det lite klarare :)
Nu vet jag vilka jag kan fråga om jag har fler funderingar ;)

Jag har funderar på att köpa från USA. Canon L objektiv är betydligt billigare där. Hur hög tull avgift är det för objektiv?

Tack igen!
 
gustavmårtensson skrev:

Jag har funderar på att köpa från USA. Canon L objektiv är betydligt billigare där. Hur hög tull avgift är det för objektiv?

Det är väl 12 procent. på tullverket.se hittar du svar. Du kan också ringa dem direkt.

Ska du handla mycket kan det vara lönt att åka över själv och handla. Plockar du ur grejorna ur kartongerna blir plötsligt allt "reseutrustning" och du slipper tull. Kartongerna kan du ju sedan skicka separat och utan innehåll har de ju inget värde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.