Annons

Canon utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett EF 70-200/4.0 funkar inte för pressfoto, ljusstyrkan är för dålig.

Jag har bara hört gott om Sigmas 70-200/2,8 EX HSM. Jag skulle inte tveka. En 1,4-konverter klan också vara bra ibland.
 
jcarls38 skrev:
Behövs konvertern med tanke på att han ska ha den på en 10d? (*1.6)

Ja, ibland behöver man överbrygga avstånd. Som på konserter eller kanske vi olycksplatser där det är avspärrat. En konverter tar ju ingen plats att ha med sig.

Ofta kan man låna ett ljusstarkt tele på redaktionen vis sport eller särskilda evenemang, men ibland kan man ju bli överraskad av att man behöver lite längre tele.
 
jo själklart.. men hans grundval påpekade ju inte på att han behöde några stora zoomar..

själv skulle jag villja ha en konverter också dock.. men det kostar ju.
 
Jag måste slå ett slag för en tysk internetshop som heter wwww.pixxass.de. De ligger lägre än Technikdirekt på i princip allt de säljer och de har Canons europagaranti på kamerahus. Enda nackdelen är att de kräver banköverföring vid utlandsbeställning.

Fick precis hem en 10D och ett Sigma 28-70 EX från dem. De säljer sigmat för endast 299 Euro så det fick mig att slå till trots att Tamrons 28-75 ska vara strået vassare. Har inte riktigt hunnit utvärdera skärpan hos objektivet än, men det känns väldigt gediget och finishen känns mycket påkostad.

Ang. vidvinkel så släpper ju Tamron snart ett ljusstarkt 17-35 i sin DI-serie. Om 17*1,6 räcker för dig så kan den säkert vara mycket intressant.
 
froderberg skrev:
Här finns en Canon EF 80-200/2,8L begagnad:

http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=7603

Du är en klippa Magnus jag håller på dig! :)

Just nu ser inköpet ut så här:
Canon Eos 10D
Canon Bg ED3
2st Canon BP-511 batteri 1100mAh Li-ion
Sigma EF-500 DG Super blixt
2st Sandisk Ultra II 256mb
Sigma 15-30/3,5-4,5
Tamron AF 28-75/2,8 XR Di
Sigma 70-200/2.8
Sigma EX 1,4x APO telekonverter
Tamrac Pro 8 svart Väska
XS-Drive 30gb

Tack till alla tips!!!
 
XS-drive

Vad kostar XS-driven?

Zebramedia har väldigt många olika små lagringsmedium. Kolla på dem också. Finns en med 80 Gb Hårddisk med display och mpeg/mp3 funktion...
 
Re: XS-drive

finarfin skrev:
Vad kostar XS-driven?

Zebramedia har väldigt många olika små lagringsmedium. Kolla på dem också. Finns en med 80 Gb Hårddisk med display och mpeg/mp3 funktion...

DATAFAB X-Drive II 30 GB som den tydligen heter egentligen kostar 2 884kr på www.technikdirekt.de.
Har bara sett den i Tyskland. Men finns säkert lite överallt. Jag vill inte lägga massa pengar på massa lullul som bara drar ur batteriet. Bara den funkar bra till det man ska ha den till så är jag nöjd. 30gb är nästan för mycket. Kan nog lätt bli oordning om man har för mycket plats.
Priset är ju helt ok, med tanke på att ett 1gb flash minne kostar runt 2500kr.
 
jaja. Det var bara en av många av deras produkter i den genren. Kolla in sidan. Sandisk


Här är lite andra sorter:
20GB Tripper USB 2.0 Portable Storage Device Aplux 2240kr
40GB Tripper USB 2.0 Portable Storage Device Aplux 2535kr
60GB Tripper USB 2.0 Portable Storage Device Aplux 3026kr
80GB Tripper USB 2.0 Portable Storage Device Aplux 3517kr
Tripper USB 2.0 Portable Storage Device Aplux 1159kr
 
Re: Re: Re: XS-drive

sagan skrev:
Du kan få oordning på en mobiltelefon med 200Kb ;-) ordning handlar om sine..är du noggrann så kan du hålla ordning på grejerna oavsätt storlek.

Här är en trevlig produkt tycker jag:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3980

Hehe, jo det har du ju rätt i! Men för mig är det nog bra med mindre minne, då tvingas man ha ordning :)

Naturligtvis är det en väldigt trevlig produkt. Och jag skulle absolut vilja ha den. Men som sagt jag vill bara betala för det jag behöver.

Tripper är ju väldigt intressant. och billig.
Ska ta en ordentlig koll på den.
 
Frågan är om du behöver batteridelen, jag tor att Canon 10D kan ta upp till 400 bilder på ett batteri och det ända du får för pengarna är vertikal utlösare. Jag fungerar lite på Sigma 28-300 if objektivet som kostar ca 3000:- och satsa pengar på ett ljusskarpt vidvinkelzoom.
Nog för att Tamrons 28-300 har fått bättre kritik men så kostar det 4500:- och iom att inte sensorn är fullstor så är det inte mycket skillnad på dessa objektiv då vinjenteringen "försvinner" utanför sensorn.
 
Batterigrepp/vertikalgrepp..är så klart inget absolut måste..men för mig känns det iaf som ett måste :)
Man får ett mycket bättre grepp om kameran, stabilare och skönare..(hela handflatan får stöd)..inte minst när man har tyngre objektiv på kameran.
Vid porträttfotografering är det helt underbart med vertikalgreppet, då man mestadels fotograferar vertikalt.
 
Re: Microdrive

Snabelvarg skrev:
Glöm detta med microdrive!!
funkar inte med pressens fotografer.
Köp flera 256 eller 512or.
För god säkerhet och för att inte blanda ihop dina arbeten.

Är ett 1 GB kort lika snabbt som ett 512? Jag funderar på ett Sandisk 1GB Ultra II.
 
Ett sandisk ultra II skriver 2,5 ggr snabbare än en microdrive, mn kostar därefter också. Jag kör med microdrive och plåtar i Raw och skulle klart uppskatta snabbare skrivtid.
 
Re: Re: Microdrive

andreashj skrev:
Är ett 1 GB kort lika snabbt som ett 512? Jag funderar på ett Sandisk 1GB Ultra II.


Ja, 1gb eller 512bg har ingen betydelse när det gäller flash kort. Sandisk Ultra II skall vara de snabbaste av dem.
Microdrive är en "mini-hårddisk" som skriver till en skiva. Vilket gör att den är både segare och ömtåligare. Flash är helt elektronisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.