Annons

Canon utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

gustavmårtensson

Aktiv medlem
Hej!
Jag jobbar som pressfotograf på Dalarnas Tidningar. Utrustningen har alltid tidningen stått för. Men jag har nu fått jobb på Aftonbladet där man måste ha egen utrustning.
Måste därför köpa mig lite grejer.
Jag är inte gjord av pengar så måste hålla mig runt 40-50000kr.
Hade tänkt mig något sånt här:

Canon EOS 10D
Canon BG-ED 3 Batteridel
2st 256 MB Compact Flash Ultra kort
Canon Speedlite 550 EX blixt
Sigma EX 3,5-4,5/15-30 DG C/AF
Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM C/EF
Sigma EX 2,8/24-70 Aspherical DG DF
Sigma Converter 2X APO EX

Jag har skaplig beslutsångest. Behöver lite råd!
Vågar man lita på Sigma objektiv?
Finns det andra alternativ?
Har någon något annat förslag?
Var ifrån ska jag handla?

Tacksam för svar.
//Gustav
 
Enligt tidningen Foto är Tamron 28-75/2,8 ett mycket skarpt objektiv och får t o m toppklass i betyg, vilket inte Sigmas får... Satsa hellre på det. Det har bra närgräns vilket ger en makro också (1:2,9)
 
gustavmårtensson skrev:
Hej!
Hade tänkt mig något sånt här:
[...]
Sigma EX 3,5-4,5/15-30 DG C/AF
Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM C/EF
Sigma EX 2,8/24-70 Aspherical DG DF
Sigma Converter 2X APO EX

Har någon något annat förslag?
Var ifrån ska jag handla?

Tacksam för svar.
//Gustav

Om du tänker satsa på Sigma, kan jag ju föreslå att du faktiskt tittar på deras blixt också, Sigma EF-500 DG Super, som är ett ypperligt alternativ till Canons mycket dyrare 550EX, och som är precis lika bra och kompentent, men till mycket lägre pris.

Sen kanske det kan vara en tanke att inte handla i sverige, utan t.ex från tyskland, för att komma undan en hel del billigare. www.technikdirekt.de är suveräna, och har handlat från dom själv.
(har funderat på någon av deras vidvinkel ett tag nu..)
 
Har du råd att åka över till USA så kan du köpa Canons EF gluggar till nästan Sigma priser. Alternativet är att samköpa med ngn. och dela på resan.
 
mera minne... köp minst 1Gb, en microdrive eller 2x512 CF-kort

Sen tycker jag att du ska satsa på ett Canon 70-200/4L objektif istället för sigmat.. skarpare linser men du förlorar ett bländarsteg. men det fixar du med ISO talet på kameran istället.. Priset är ungefär detsamma.

Vad gäller Sigma 15-30 så kan jag starkt rekommendera det.. använder det själv till min 10D och är jättenöjd
 
Zebramedia har en microdrive på 2,2 gig för 2240 kr, kolla där på zebramedia.biz

Lycka till!!!

Dave
 
gustavmårtensson skrev:
Ok. De låter ju jätte bra. Hur är priset gämfört med sigma?

Tamronet kostade 4163 när jag köpte det för ett par månader sen ink moms..., på cyberphoto. Har för mig att det är billigare på technikdirekt.de

Kolla bhphoto.com om du vill åka t USA
 
Re: Re: Canon utrustning!

stranden skrev:
Om du tänker satsa på Sigma, kan jag ju föreslå att du faktiskt tittar på deras blixt också, Sigma EF-500 DG Super, som är ett ypperligt alternativ till Canons mycket dyrare 550EX, och som är precis lika bra och kompentent, men till mycket lägre pris.

Sen kanske det kan vara en tanke att inte handla i sverige, utan t.ex från tyskland, för att komma undan en hel del billigare. www.technikdirekt.de är suveräna, och har handlat från dom själv.
(har funderat på någon av deras vidvinkel ett tag nu..)

Har sigmas blixt "slave och master" funktion?
Blir det inte svårt om med garantier och grejer`om man handlar från tyskland?
 
mrsandin skrev:
mera minne... köp minst 1Gb, en microdrive eller 2x512 CF-kort

Sen tycker jag att du ska satsa på ett Canon 70-200/4L objektif istället för sigmat.. skarpare linser men du förlorar ett bländarsteg. men det fixar du med ISO talet på kameran istället.. Priset är ungefär detsamma.

Vad gäller Sigma 15-30 så kan jag starkt rekommendera det.. använder det själv till min 10D och är jättenöjd

Jag tänkte köpa en XS-drive eller liknande. Tror jag tjänar mer på det än att köpa massa dyra flash-minnen. Anledningen till att jag köper två 256mb är att jag kan tanka över och plåta samtidigt.
 
mrsandin skrev:
Vad gäller Sigma 15-30 så kan jag starkt rekommendera det.. använder det själv till min 10D och är jättenöjd

Jag är själv lite tveksam till detta vidvinkel.
Jag har hört att det ska vara oskarpt och låta högt? Stämmer det?
Men bränvidden måste vara optimal på en 10D.
 
Microdrive

Glöm detta med microdrive!!
funkar inte med pressens fotografer.
Köp flera 256 eller 512or.
För god säkerhet och för att inte blanda ihop dina arbeten.
 
Re: Re: Canon utrustning!

stranden skrev:
Ja, det har den.



Nej, varför skulle det vara det? På många märken gäller garantin så du kan få det fixat lokalt, bara man har alla kvitto och garantibevis.


Okej! Har gämfört priserna mellan sverige och tyskland nu. Man sparar många tusenlappar från tyskland ser jag. Jävligt bra! Tack!!!
 
Angående Sigma 15-30 så är det skarpt men låter mer eftersom det inte har någon HSM/USM motor.. Lite mer ljud men jag accepterar det.. Är nöjd med bildkvaliteten.. Valde mellan ett Canon EF17-40 och sigmat.. Canon gluggen är aningen skarpare men de extra millimeter (24 istället för 28) som det ger i vidvinkel gjorde att jag valde sigmat..
 
Sigma kommer med en 12-24. Som pressfotograf behöver du ju vidvinkel. Med en 28-75 och en begagnad 80-200/2,8L eller 70-200/2,8L så står du dig bra. En 50/1,8 att ha i fickan när ljuset sviktar och till porträtt är heller inte fel.

Det krävs ju dessutom större bländare för att få snyg bakgrund med 10D än med en 35mm-kamera. Skärpedjupet blir större med en mindre sensor.
 
froderberg skrev:
Sigma kommer med en 12-24. Som pressfotograf behöver du ju vidvinkel. Med en 28-75 och en begagnad 80-200/2,8L eller 70-200/2,8L så står du dig bra. En 50/1,8 att ha i fickan när ljuset sviktar och till porträtt är heller inte fel.

Ja, jag hade tänkt köpa 12-24. Men hade gärna sett att det varit ljusstarkare.
Vet du/ni något om Sigmas 70-200/2,8 om man gämför det med Canons 70-200/4.0. Om sigma håller köper jag nog det.
Tack för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.